Feature

The Daily Indie neemt je mee op reis, volgende stop: Schotland


8 september 2020

The Daily Indie neemt je mee op reis vanuit je luie stoel en het is alweer tijd voor onze volgende bestemming. Na eerdere specials over Wales en Ierland, keren we deze week terug naar de Britse eilanden: We gaan naar Schotland!

Benieuwd naar onze vorige bestemmingen? Klik op de volgende linkjes voor de specials over AustraliëJapanSpanjeZwedenWalesCanadaMexicoArgentiniëZuid-AfrikaZuid-KoreaTsjechiëPortugalNoorwegenBraziliëMarokko,Thailand, Ierland en Frankrijk.

Of je nu graag een roadtrip maakt door de Highlands, je op vrijdagavond na werk een lekkere whisky opentrekt of nog altijd hard gaat op het tijdloze Take Me Out van Franz Ferdinand, het noordelijkste land van het Verenigd Koninkrijk is van alle markten thuis. Genoeg om uit te kiezen dus voor de vier acts van deze week.


Foto: Kieran Wylie Photography

The Links
We beginnen onze reis deze week in Edinburgh met de postpunk van The Links. Een viertal dat vorig jaar ten tonele verscheen en waar de potentie vanaf spat. Debuutsingle Last Line verscheen vorig jaar in september, na een paar weken werd de tienduizend streams bereikt en stond de band in eigen land meteen op de radar als one to watch. Dit jaar kwam met Never Know de tweede single uit en ook die smaakt naar meer. Hoewel de band tot nu toe dus pas een tweetal tracks op zijn naam heeft staan, kijken wij met smacht uit naar de volgende release van deze Schotten.

De eerste single, Last Line, is een kleine vier minuten aan pure jaren negentig nostalgie. Alles aan het nummer doet denken aan de gloriedagen van de gebroeders Gallagher in Oasis. De tweede single, Never Know, klinkt een stuk gepolijster en meer poppy. Het hese randje op de vocalen van Last Line is hier nergens meer te bekennen, maar dat maakt het nummer er niet slechter op. In de categorie oorwurmen scoort ook deze tweede song een ruime voldoende!


Foto: Jane Wilson

Amy Lou
We trekken vanuit Edinburgh noordwaarts naar het raadsgebied Fife. Hier vinden we de, zoals ze het zelf beschrijft: ‘feisty indie pop wi a wee Scottish growl‘, van Amy Lou. Tussen 2015 en 2016 bracht Lou solo al een album en een EP uit, maar in 2018 vormde ze een band om haarzelf heen en ging van van akoestische singer-songwriter volledig de indiepop-kant op. Een keuze die goed uitpakt, want haar ruwe stem met een sterk Schots accent werkt uitstekend binnen de instrumentale kracht van een complete band.

In 2018 kwam met Chania de debuutsingle van de band, waarna er met Fiat Five Hunner en Addiction nog twee volgden in 2019. Eerder dit jaar kwam de vierde single van het collectief uit genaamd Tonic Wine. Met name Fiat Five Hunner gaf de band een flinke boost in populariteit. Amy Lou zet zich actief in voor de LGBT-community in Schotland, een thema dat ook in de indrukwekkende clip bij de single naar voren komt.


Foto: Danny Be

Dead Pony
Voor de derde band van deze week trekken we naar Glasgow en gaat het volume volle bak open, maak kennis met de onvervalste punksound van Dead Pony. De band bestormde de scene vorig jaar met de release van de kneiterharde debuutsingle Sex Rich, waar het ruwe gitaargeweld en de stem van frontwoman Anna Shields sterk doet denken aan een band als Marmozets. Hetzelfde jaar werd de muzikale fundering afgerond met nog twee heerlijke tracks in de vorm van Sugar Sweet en Speak of the Devil.

Dit jaar werd er doorgebouwd op deze fundering met wederom twee meer dan prima songs. Eerst werd het poppunk-achtige Everything is Easy gedropt: een nummer dat bij vlagen aan Paramore doet denken, maar in de refreinen qua melodie ook iets weg lijkt te hebben van Does Your Mother Know van de Zweedse poplegendes van ABBA. Vervolgens werd met Sharp Tongue de vijfde single uitgebracht. Een nummer waarop alle vriendelijkheid als sneeuw voor de zon verdwijnt en de band er vanaf de eerste tel met gestrekt been invliegt.


Foto: Fraser Scott / Kick the Door

Scarlett Randle
We blijven voor de laatste band hangen in Glasgow en sluiten af met de gevoelige songs van singer-songwriter Scarlett Randle. Nadat Randle in 2017 haar debuutsingle Berlin uitbracht kwam haar carrière in een stroomversnelling terecht. Het jaar daarna, in 2018, won ze de new artist competition van het Tenement Trail festival, waardoor ze een plek in de line-up verdiende. Naast een succesvol festivalseizoen werd ze ook nog tot artiest van de week gekroond door The Scotsman, een Schotse nationale krant.

Gesterkt door dit succesjaar bracht ze in 2019 het prachtige HER uit, inclusief drie remix-versies. Ook dit jaar hebben we weer kunnen genieten van haar stemgeluid, met de releases van Blue en haar meest recente single Lately. In tumultueuze tijden is het af en toe prettig om artiesten als Randle te hebben om, al is het maar voor even, een oase van rust om je heen te creëren.