Feature

The Daily Indie neemt je mee op reis, volgende stop: Tsjechië


23 juni 2020

The Daily Indie neemt je mee op reis vanuit je luie stoel en het is alweer tijd voor onze volgende bestemming. Deze week vervolgen wij onze tocht en reizen we naar het oosten van Europa en wel naar Tsjechië!

Benieuwd naar onze vorige bestemmingen? klik op de volgende linkjes voor de specials over AustraliëJapanSpanjeZwedenWalesCanadaMexicoArgentiniëZuid-Afrka en Zuid-Korea.

Tsjechië heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een populaire vakantiebestemming. Met de rijke cultuur, prachtige architectuur en goedkoop bier heeft het voor iedereen wel iets te bieden. Ook voor de muziekliefhebber valt er genoeg te ontdekken. Om je wat te helpen hebben wij weer een viertal interessante acts op een rij gezet.


Foto: David Broda

Teepee
We beginnen onze reis deze week in Pilsen met de ingetogen dreampop van Teepee. Dit duo, bestaande uit Tereza Lavickova en Miroslav Patocka, vormde in 2015. Lavickova is afkomstig uit een familie vol doktoren en had als gevolg hiervan altijd al een drang om mensen te helpen. Uiteindelijk vond ze daar in de muziek een uitlaatklep voor, terwijl Patocka op zijn beurt altijd al op zijn twaalfde begon met het schrijven van liedjes. Toen de twee elkaar tegenkwamen op school vielen de puzzelstukjes in elkaar: Teepee was een feit.

Datzelfde jaar nog verscheen debuutsingle Albatross, wat in 2016 opgevolgd werd met de gelijknamige debuutplaat en in 2017 door de EP Mirrors. De jaren daarna kwam er een handjevol singles uit, die als opmaat dienden voor Where The Oceans Break, het tweede album van de band dat dit jaar verscheen.

De hoge, dromerige stem en elektrische gitaar van Lavickova passen perfect op de wat ruwere stem en de akoestische gitaar van Patocka. De dreampop met een singer-songwriter-randje die het gevolg is, draagt een soort diepe rust met zich mee, die maar wat graag overslaat op de luisteraar.


Foto: Andrea Petrovicova

Manon Meurt
We trekken van Pilsen iets naar het noorden en komen uit in Raknovík, een stadje ten westen van Praag en tevens de thuisbasis van Manon Meurt. Het viertal, bestaande uit frontvrouw Kateřina Elznicová, drummer Jiří Bend, toetsenist Dave Tichý en gitarist Vojtěch Pejša, heeft zich ondergedompeld in de Britse shoegaze-beweging van de jaren negentig en hier een eigen draai aan gegeven.

De naam van de band is afgeleid van twee boeken: Malone Meurt van Samuel Beckett en Manon Lescaut van Antoine Francois Prévost. In eerste instantie zou de band naar Malone Meurt zijn vernoemd, maar het hoofdpersonage, een oude man, paste niet zo goed bij het jonge viertal. Vandaar dat er een combinatie werd gezocht met het werk van Prévost.

De zelfgetitelde debuutplaat stamt ondertussen alweer uit 2014, al kreeg deze later nog een re-release, maar is het nog altijd meer dan de moeite waard om naar te luisteren. Daarnaast verscheen in 2018 de tweede langspeler van de band genaamd MMXVIII, oftewel 2018 in Romeinse cijfers. Sinds deze release heeft de band met Beyond Beside in 2019 en Crown in 2020 wederom twee ijzersterke singles afgeleverd. Niet onverdienstelijk, want de groep wist er een plekje mee te veroveren op de line-up van Eurosonic Noorderslag deze winter.


Foto: Valeria Kulas

Noisy Pots
Voor het derde deel van deze special gaan we compleet de andere kant in. We leggen de gitaren aan de kant en maken ruimte voor de draaitafels en het keukengerei van Noisy Pots. Dit duo, bestaande uit Jakub Tengler en Michal Šupák, creëert een eigenzinnige mengelmoes van techno en ambient, gemixt met, zoals de naam doet vermoeden, luidruchtige potten en pannen die het zelf DIY kitchen electro heeft gedoopt.

De band, die in 2014 als drietal begon, bracht in 2015 debuutplaat Home Alone uit. Daarna was het lang wachten op nieuwe muziek, maar in 2018 werd de machine weer opgestart met de single Cherry Cloud. Een jaar later volgde Cosmic Trip en dit jaar kwamen er maar liefst vier nieuwe tracks naar buiten, waarvan het energieke Troubles de meest recente is. Op Troubles lijkt Noisy Pots een extra versnelling te hebben gevonden vergeleken met het eerdere werk. Het nummer is een soort combinatie tussen de gelikte elektro-rave van The Prodigy en de hysterische techno-achtige sound van Borokov Borokov.


Foto: Anna Stepanova

Acute Dose
We sluiten onze trip deze week af in het zuid-oosten van Tsjechië, namelijk in Brno, met de mannen van Acute Dose. De band speelt een soort psychedelische surf-achtige indierock, maar schroomt niet om ook nog eens andere genres in de mix te gooien. Zo wordt er bijvoorbeeld in het nummer Little Bear een heuse saxofoonsolo uit de kast getrokken en wordt er op andere tracks op een jazzy manier met de timing gespeeld.

Sinds debuutplaat Live Remake in 2015 is er ondertussen genoeg materiaal van de band om van te genieten. In 2016 kreeg het album al een vervolg in de vorm van II en vorig jaar kwam het derde muzikale hoofdstuk van deze Tsjechen uit, genaamd Overdose.