Feature

The Daily Industrie: het leven van Clara Vissers, promotiemedewerker, DJ en underground-journalist


9 maart 2020

Door de jaren heen hebben we over duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs en fotografen, tot videomakers, marketeers, publishers en labels. Er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten, letterlijk en figuurlijk, een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten in deze serie allerlei muzikale smaakmakers voor je uit!

Eerder las je al over het leven van Eva van NettenMarije van VeenLisa MoreePetra RandewijkMarlies WatersEef van der VlietLisa de JonghRuby van den BrinkInge VerdegaalCharlot Henzen, Ilana Goldstoff en Esther Lutgendorff. Deze keer is Clara Vissers (links op de foto) aan de beurt: zij doet onder meer promotie bij platenmaatschappij en distributeur Konkurrent, dat onder meer werkt met labels als City Slang, Matador, Touch, Secretly Canadian, Rough Trade en Sub Pop. Daarnaast is zij mede-oprichter van website/fanzine Black Currant Mag en is ze als DJ op behoorlijk wat events en festivals te vinden.

Wat houdt je op niet-muzikaal gebied allemaal bezig op dit moment?
What’s up met de maker van al die bombrieven!?! Er zijn er dit jaar al minstens tien verstuurd. Voor zover ik mee heb gekregen, geen gewonden, geen doden, geen extreme materiële schade. De foto van een ontplofte bombrief was een envelop met een brandgat, geen stapeltje as met wat bubbelenvelop-resten. Wie doet dit? Wat is zijn of haar probleem? Moet ik mij nou voorstellen dat dit iemand getroffen is door de laatste crisis en boos is op een specifiek soort bedrijf? Ik begrijp het nog in de verste verte niet, dat houdt mij bezig.”

En op muzikaal gebied: waar ben je allemaal mee bezig?
“Ik werk bij Konkurrent Onafhankelijk Muziekbedrijf, een distributeur en label waar ik bezig ben met promotie van nieuwe albums en artiesten. Hier werk ik met veel uiteenlopende muziek: van Nils Frahm tot Fugazi, Wire of Sunn O))), Caribou, Okay Kaya, Shame, Hilary Woods tot The Homesick. We werken samen met een flinke lijst internationale indie-labels waarbij we vertegenwoordiging in de Benelux verzorgen. Zo variabel zijn ook de concerten die we bezoeken, van Lankum in een kerk op Eurosonic tot volgende maand Bon Iver in de Ziggo Dome.”

“Wat gerichter is de muziek waar Stéphanie van Dee, Michèle van Vliet en ik ons samen mee bezighouden voor Black Currant Mag, onze website en fanzine. Met zijn drieën hebben we dezelfde muzieksmaak in de meer (post-)punky uithoeken en gitaarvervulde noise. We delen wilde avonden en ideeën over wat voor artikelen we willen maken met welke band. We werken op onze eigenwijze wijze voornamelijk met analoge fotografie en zoveel mogelijk originele invalshoeken als we maar kunnen bedenken. DIY in 2020.”

“De afgelopen maanden stonden voor mij in het teken van Grauzone Festival! Een van mijn favoriete festivals, waar ik sinds afgelopen editie onderdeel van het mini-team mocht uitmaken. Teksten schrijven voor de website en mij bezighouden met pers en promotie rondom de artiesten en het festival. Anders dan mijn werk bij Konkurrent, waar je de artiest meestal niet direct ziet na een albumrelease, kwamen al die namen uit het programma waar je al maanden mee bezig was in twee dagen bij elkaar. Grauzone weet ieder jaar weer een sterkere line-up neer te zetten, compleet in mijn straatje en ervoor werken betekende bijzondere ontmoetingen met muzikale helden als Thurston Moore, Qual, Lee Ranaldo, The Wild Classical Music Ensemble en Gemma Thompson.”

“Een favoriete bezigheid is en blijft DJ’en. Het muzikale gebied waarin ik mij bevind is voornamelijk alternatief, vaak heavy en soms obscuur. Draaien doe ik met het Black Currant DJ-team, alleen of met andere interessante DJ’s die ik tegenkom en een muzikale klik mee heb. Ik kijk ernaar uit om deze lente en zomer weer plaatjes draaien op Paaspop en bij Gatorland en The Swamp op Down The Rabbit Hole. Voor het eerst dit jaar draaien we met Black Currant bij Wide Awake Festival in London!”

Wat heb je hiervoor allemaal gedaan?
“Ik ben opgeleid in Human Recourse Management en heb ook even als HR-adviseur gewerkt. Na twee jaar was ik dat zat en ben ik als freelancer in de muziek begonnen. Ik heb een aantal jaar bij de Melkweg gewerkt, bij Sugar Factory, als backstage- en stagemanager bij veel festivals, waarvan Into The Great Wide Open & Otis Park tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. De muziek ‘inrollen’ betekende voor mij zoveel mogelijk ervaring opdoen op verschillende vlakken. Van glazenhaler tot programmering, tot hekken sjouwen tot administratie, barwerk en promotie. Ik heb ook nog een contract ergens liggen van ‘Badmeester’ in de Melkweg, mijn werk had betrekking op het feest Gemengd Zwemmen.”

Hoe ziet een ‘gemiddelde’ week van jou er ongeveer uit?
“Ik zit vier dagen per week bij Konkurrent in ons kantoor slash magazijn, tussen al het vinyl en cd’s die we verkopen. Het werk achter de computer wissel ik graag af met pakketten voor de winkels inpakken, daadwerkelijk in je handen hebben wat je aan de man probeert te brengen vind ik erg fijn. Een groot deel van ons team gaat zeer regelmatig naar concerten van artiesten waar we mee werken, gemiddeld genomen zal het op drie of vier shows per week wel uitkomen.”

“Zeker tijdens het festivalseizoen wil de week nogal eens verschillen, ook daar zoeken we Konkurrent-artiesten op en verzorgen we eventuele perszaken. Dat gaat gepaard met een festival beleven en dat zijn dé momenten om een maandag thuis te werken! Het is een klein bedrijf waar veel flexibiliteit is betreft uren en tijden, als het werk dat moet gebeuren maar af wordt gedaan. Hierdoor krijg ik best wat vrijheid om er dingen naast te blijven doen, zoals Grauzone en Black Currant.”

“Black Currant Mag is iets waar ik iedere dag mee bezig ben. Even overleggen, een wild idee delen als je om twee uur ’s nachts nog wakker bent, DJ-sets voorbereiden tot in de vroege uurtjes en bezig zijn met content creëren gebeurt gemiddeld genomen bij ons niet tussen 9 en 17 maar wanneer er ’s morgens of in de avond tijd is. Afhankelijk van de drukte natuurlijk, maar de meeste weken ligt er twee dagen per week een laptop op mijn schoot in plaats van de kat.”

Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“De reden dat ik dit ben gaan doen, is een andere dan de reden waarom ik dit blijf doen. Toen ik begon in de muziek was ik vooral verveeld door mijn eigen leven. Een kantoorbaan, vaste tijden, weekend houden, samen met veel te veel andere mensen, en weinig inhoudelijke zaken waar ik mij echt in wilde verdiepen. Ik wilde avontuur, sprookjes beleven en naar meer concerten dan ik betalen kon, ik wilde een stukje vrijheid dat ik zag bij bevriende muzikanten om mij heen, hoe blut ze ook waren. Die muzikanten hebben mij gestimuleerd in het diepe te duiken en op 1 maart jongstleden zijn we negen jaar verder! De klappen van de moshpit ken ik inmiddels, maar vervelen doet het mij geen moment. Ik blijf dit doen omdat ik binnen dit vak kan blijven ontdekken, kan blijven verdiepen en mij meer dan ooit verbonden voel met wat ik doe. Ik maak nieuwe vrienden via mijn werk en ik ga voor het beste dat ik eruit kan halen. Dit klinkt wat zweverig, maar serieus… de grens tussen privé en werk is: waar? Misschien is dat ook wel het leukste…”

Wat is een recent project waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“Black Currant Mag.”

Heb je nog dromen en werk je als het ware ergens naartoe?
“Ik heb erg veel dromen, soms blijken ze uit te komen of tegen te vallen en soms komen er dingen op je pad die een absolute droom blijken te zijn. Op dit moment zou ik erg graag meer van de wereld zien met plaatjes draaien. Ik heb een DJ-gig in Minsk gehad vorig jaar, we zijn met Black Currant gevraagd voor een festival in Zuid-Afrika, maar kregen dat helaas niet rond. Al staat er nu wel iets in London gepland. Een grote droom is niet specifieker te maken als: veel leuke dingen blijven doen.”

Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren en beter worden?
“Door dingen te blijven proberen, nieuwe dingen op te pakken, je handen vuil te maken en te werken in een vakgebied waar velen geen blad voor de mond nemen. Iets wat mij erg veel tijd heeft gekost om te leren is fouten durven maken. Die kunnen erkennen en ervan kunnen leren, dat is erg nuttig geweest voor mij.”

Hoe blijf je op de hoogte van alles wat er speelt in de bizz?
“Door bij veel dingen aanwezig te zijn. Of het nou een productieklus voor de Muzikantendag is, een concert, een festival of het onderdeel van mijn werk waarbij ik de media benader als ik op zoek ben naar mooie publicaties. Ik ben bij veel aanwezig en heb hierdoor met veel mensen in de bizz regelmatig contact. Ik denk trouwens dat ik niet enorm goed op de hoogte ben van alles, alleen van hetgeen speelt in de niches waarin ik mij begeef.”

De muziekwereld is altijd in beweging en de laatste jaren is er nogal wat veranderd: hoe staat de muziekscene er op het moment voor volgens jou?
“Op dagelijkse basis ben ik bezig om vinyl en cd’s te verkopen, een fysiek product in het digitale tijdperk. Voornamelijk in niche-genres en minder populaire muziek. Mijn collega’s hebben weleens verteld over de gedachte de firma wel te kunnen opdoeken met de opkomst van streaming een aantal jaar geleden. Wat blijkt, zo hard gaan die veranderingen niet en er wordt altijd wel een weg gevonden. De spinnenwebben van lokale distributie hebben veel voordelen omdat men internationaal nog steeds behoefte heeft aan bijvoorbeeld promotie. Ook het product blijft veranderen: voor die nieuwe Sufjan Stevens staan er bijvoorbeeld aardig wat cassettes in de preorder-notering. Of gaan de distributeurs in de toekomst ook VR-concerten en merchandise verkopen? Wie weet…”

“Hoe het ervoor staat met de muziekscene valt uren, dagen, maanden over te discussiëren. Er gaan een aantal zaken helemaal niet goed, met name de verdienmodellen komen regelmatig ter sprake. En terecht dat het een onderdeel van gesprek blijft, er valt nog heel veel te verbeteren. Muziek, kunst, literatuur en alle uitingen van cultuur in het onderwijs of op een andere manier van jongs af aan stimuleren en voor iedereen toegankelijk maken, is wat mij betreft een punt van aandacht. Met de blokfluit komen we er niet en zelfs dat is er op veel scholen niet meer bij. Tijdens dit soort discussies hebben we het eigenlijk altijd over het aanbod van muziek. Dat de behoefte naar muziek er is, is een feit. Een feit waar we in de moderne wetenschap meer en meer over komen te weten, het vrijkomen van gelukshormonen bijvoorbeeld als je samen zingt. Mensen hebben muziek nodig, dat is altijd zo geweest. Als we het dan sec hebben over het aanbod van muziek, kom ik uit bij de conclusie dat er ontzettend veel hele goede muziek gemaakt wordt! Zo slecht hebben we het nog niet.”

De muziekindustrie kan nogal intens zijn, iets waar je 24/7 mee bezig kunt zijn en waar werk en privé lekker door elkaar heen lopen: hoe zorg jij voor een goede balans in jouw leven?
“Goed eten, goed slapen en eerlijk tegen jezelf zijn over hoe je dingen beleeft. Plezier opzoeken als je er behoefte aan hebt, rust opzoeken als je daar behoefte aan hebt. Het blijft koorddansen.”

Hoe blijf jij op de hoogte van nieuwe muziek?
“Dit antwoord heeft niemand iets aan, maar voornamelijk door wat er in mijn inbox van Konkurrent en Black Currant verschijnt. Daarnaast is het een hobby om huiswerk te doen, de namen te checken uit de festival-lineup die ik niet ken, uren op streamsites door te brengen en muziek uit te wisselen met mensen die ik tegenkom. Zo spreek ik DJ’s aan die ik niet ken, maar wel veel muziek draaien die ik tof vind. En overal waar ik een lokale platenzaak tegen kom, loop ik even binnen. Dat kan vooral in het buitenland erg leuke nieuwe muziek opleveren!”

Wat is je favoriete nummer van dit moment?
“Katie Cruel door Lankum.”

Favoriete artiest van dit moment?
“Ik ben door Grauzone nog steeds in de ban van Rakta. maar het blijft nog even Girl Band.”

Wie is jouw muzikale held?
“Als in eenvoud? Nee, toch? Joni Mitchell, Nick Cave, Nina Simone, Colin Newman, Jaki Liebezeit, Patti Smith, Daniël Johnston, John Dwyer, Mark E. Smith, Mazzy Star en nog een aantal…”

Waar kijk je allemaal naar uit in 2020?
“Ik kijk uit naar nieuw vinyl van Hilary Woods, Sleaford Mods en JARV IS. Er worden een aantal albums binnenkort aangekondigd waarvan ik heel blij word, het festivalseizoen met Roadburn, Kliko Fest en Bambara op London Calling. Draaien op Down The Rabbit Hole en na het concert van Oh Sees in Paradiso en de eerste weken van juni! Het einde van de lente vier ik met het tripje naar London voor Wide Awake. Vanuit daar ga ik vakantie vieren bij Beaches Brew Festival op het strand van de Italiaanse oostkust en wanneer ik in Nederland terugkom, is de bestemming Best Kept Secret.”

Is er een opmerkelijke of interessante trend die jij ziet in de muziekwereld?
“Nee.”

Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“Er zijn twee films waar ik nog naartoe wil, dat zijn Parasite en Jojo Rabbit. Ik lees veel te weinig boeken de laatste jaren, De Glazen Stolp van Sylvia Plath heeft het mij onlangs weer wat doen oppakken. Verder zijn alle natuurseries met David Attenburough favoriet, zijn stem is alleen al is een aanrader! Een series uit 2013 die ik weer opnieuw gestart ben is Utopia. Niet de realityserie, maar de mysterieuze drama scifi-serie gemaakt door Dennis Kelly en winnaar van een Emmy Award in 2014. Spoiler alert, ineens is deze serie weer actueel te noemen.”

“Laatste aanrader op het gebied van kunst: Gemma Thompson, voor de meeste mensen vooral bekend als gitarist van Savages, maakt ook erg mooie werken op papier, ets of doek. Die kun je bekijken op haar website. Mocht het werk Study III er nog op staan, die hangt inmiddels in mijn woonkamer!”

Wie zouden we volgens jou hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Ilana van den Berg: programmeur bij EKKO, DJ bij de Bakabanas.”