Feature

The Daily Industrie: het leven van Ruby van den Brink, boeker bij Twist Agency


20 december 2018

Door de jaren heen hebben we over honderden, dan wel niet duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs en fotografen, tot videomakers, marketeers, publishers en labels. Er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten, letterlijk en figuurlijk, een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten in deze serie allerlei muzikale smaakmakers voor je uit! 

Eerder las je al over het leven van Eva van NettenMarije van VeenLisa MoreePetra RandewijkMarlies WatersEef van der Vliet en Lisa de Jongh deze keer is het de beurt aan Ruby van den Brink. Na het oprichten van bandavond Pannenkoekers, het werken bij 3FM en Radio 6, kwam ze via een periode bij Q-Factory als programmeur en promoter uiteindelijk terecht bij Twist Agency als boeker. We vroegen Van den Brink haar naar werkzaamheden, wat haar allemaal bezighoudt en hoe ze het allemaal doet.

Met wat voor dingen ben jij op dit moment allemaal bezig?
“De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het boeken van shows voor Typhoon. Onder de noemer ‘Typhoon Akoestische Veranda Sessies’ gaan we komende zomer een select aantal akoestische shows spelen op bijzondere locaties zoals tuinen. Als je mij twee jaar geleden had verteld dat ik nu boekingen voor Typhoon zou doen, had je ik je waarschijnlijk niet geloofd. Ik ben er dan ook heel erg trots op dat dit nu mijn werk is. Maar minstens zo trots ben ik op een aantal nieuwe opkomende artiesten die ik in 2018 aan mijn roster heb mogen toevoegen zoals Eva van Manen en Freez. Ik kan niet wachten om met hun aan de slag te gaan in het nieuwe jaar!”

Wat is een recent project waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“We hebben net de najaarstour van Roxeanne Hazes achter de rug. Dit waren mijn eerste shows die ik voor haar geboekt hebt en we hebben ze allemaal uitverkocht. Daar ben ik erg trots op en ook op het feit dat we tijdens haar uitverkochte show in de bovenzaal van Paradiso een show in de grote zaal volgend jaar hebben aangekondigd. Dit was mijn eerste grote zaal-boeking bij Paradiso en dat voelde toch wel als een dingetje.”

Wat heb je (samengevat) hiervoor allemaal gedaan?
“Ik ben in 2009 afgestudeerd bij VPRO/3voor12, daarna heb ik een half jaar een project uitgevoerd vanuit 3voor12 op de Popronde. Na mijn wereldreis heb ik twee jaar gewerkt bij Independent Films. Dat was heel leerzaam, maar ik ben er daar wel achter gekomen dat muziek toch echt meer voor mij weggelegd was. Toen heb ik auditie gedaan voor BNN University en ben ik toegelaten. Na een halfjaar ben ik verder gegaan als freelancer voor 3FM en Radio 6. Daarna heb ik drie jaar gewerkt als programmeur bij Q-Factory tot ik gevraagd werd om te komen werken als boeker bij Twist. Ook heb ik nog vijf jaar een radio programma gehad bij Radio Mortale en een eigen live-event gehad genaamd Pannenkoekers waarmee ik op verschillende locaties avonden met nieuw talent programmeerde. Best wel veel, dus”, lacht Van den Brink.

Dat gevoel dat alle puzzelstukjes op zijn plek vallen en dat je eindelijk hebt ontdekt wat je wil. En vooral dat het niet erg is om te werken als werk zó leuk is”

Hoe ziet een ‘gemiddelde’ week van jou er ongeveer uit?
“Eigenlijk is er maar één ding dat altijd vaststaat in mijn week en dat zijn de ticketstanden. Zodra ik die van al onze eigen shows binnen heb op maandagmiddag kan ik bepalen hoe de rest van mijn week eruitziet. Welke shows en tours lopen er naar verwachting en welke hebben nog wat meer aandacht nodig? Behalve dat ik boeker ben bij Twist, doe ik namelijk ook alle promotie van onze shows. Verder kan elke week er echt heel anders uitzien, afhankelijk van meetings en shows. Vaak zijn er wel twee avonden doordeweeks dat ik naar shows of werkgerelateerde dingen ga en dan heb je het weekend natuurlijk ook nog.”

Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“Ik heb als kind of student nooit geweten wat voor werk ik ‘later’ wilde doen. Na tientallen stage-sollicitaties en de daarbij behorende afwijzingen, werd ik aangenomen als stagiair bij de VPRO. Ik ben Leonieke en Robin daar nog steeds eeuwig dankbaar voor! Zij zeiden: “Wij weten niet wat jij nou precies kunt met je opleiding, maar we vinden je wel VPRO.” Nadat ik daar een aantal weken heb mogen rondsnuffelen op verschillende redacties en mensen interviewde, kwam ik aan bij de afdeling 3voor12. Daar is bij mij een vlammetje aangewakkerd voor het werken in de muziekindustrie. Ik denk dat ik daar als 18-jarige voor het eerst heb gevoeld wat het is om ergens passie voor te hebben en om daar honderd procent voor te willen gaan. Dat gevoel dat alle puzzelstukjes op zijn plek vallen en dat je eindelijk hebt ontdekt wat je wil. En vooral dat het niet erg is om te werken als werk zó leuk is.”

“Ik zie muziek als een manier om even te kunnen ontsnappen aan de realiteit en dagelijkse stressfactoren”

“Inmiddels, tien jaar later, kan ik denk ik ook benoemen waarom ik doe wat ik doe en wat ik daar leuk aan vind. Het leven kan best wel complex zijn. Ieder mens heeft te maken met grote levensvragen als ‘waarom ben ik hier’,  ‘wat is het nut van het leven’, ‘wil ik kinderen’, ‘hoe moet ik mijn vaste lasten betalen’ en daarnaast worden wij door de hedendaagse technologie ook nog eens 24/7 geconfronteerd met wat er allemaal misgaat in de wereld: er zijn nog steeds oorlogen, mensen doen elkaar pijn, er is armoede. Ik zie muziek als een manier om even te kunnen ontsnappen aan de realiteit en dagelijkse stressfactoren. Als je naar een album luistert of naar een concert gaat kun je je daarin helemaal laten meezuigen en voor een of twee uur even in een andere wereld leven die al je struggles even op pauze zet. Dat ik met mijn werk kan bijdragen aan dit soort momenten voor andere mensen geeft mij erg veel voldoening. Het is misschien een iets minder directe vorm van hulp dan een dokter die een gat in je hoofd hecht, maar minstens zo belangrijk als je het mij vraagt.”

Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren?
“Ik houd mezelf scherp door mijn eigen grenzen te blijven opzoeken. Ik verveel mij vrij snel. Als ik iets onder de knie heb, dan ga ik het liefst direct een stap verder. Of als iets gelukt is, dan ligt voor mij de uitdaging in het volgende en niet in nog een keer hetzelfde doen. Ik denk verder niet echt over na in mijn werk, dat gaat redelijk vanzelf. Verder blijf ik vooral leren door veel met andere mensen te praten. Ik heb het afgelopen jaar heel erg veel geleerd van mijn Twist-collega Casper (Knipscheer, red.) en mijn baas Flip (van Ommeren, red.).”

“Ik leer ook door mijzelf af en toe iets te laten doen dat ik eigenlijk niet durf. Zo heb ik onlangs samen met Waldo (Volmer, red.) voor de klas gestaan op de Herman Brood Academie. Ik vond dat best eng, maar ik moest het van mezelf doen en het was zo inspirerend om voor een klas vol tieners te staan. Door de vragen die ze mij stelden kreeg ik echt inzicht in wat hun bezighoudt. Dat is erg belangrijk, want zij zijn de volgende generatie. Verder voel ik mij heel erg blessed, om dat woord er maar even in te gooien, met alle inspirerende mensen waar ik direct of indirect mee samen mag werken. Ik heb vorig jaar ook een kleine bijdrage mogen leveren aan Down The Rabbit Hole en Ide Koffeman (festivaldirecteur, red.) is bijvoorbeeld echt een voorbeeld voor mij. Hoe hij te werk gaat vind ik heel inspirerend en leerzaam.”

Ik ging naar de dokter met een trillend ooglid dat maar niet stopte. Binnen vijf minuten had mijn huisarts door wat er aan de hand was, noemde het beestje bij de naam en stortte mijn volledige wereld in”

De muziekindustrie kan nogal intens zijn, iets waar je 24/7 mee bezig kunt zijn en waar werk en privé lekker door elkaar heen lopen: hoe zorg jij voor een goede balans in jouw leven?
“Laat ik beginnen met dat niemand ooit 24/7 met werk bezig moet zijn, ook niet als dat werk in de muziekindustrie is. Dat is namelijk niet oké. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden toen ik twee jaar geleden met een burn-out thuis kwam te zitten. Net als zoveel anderen had ik dit totáál nooit bij mezelf verwacht. Ik ging naar de dokter met een trillend ooglid dat maar niet stopte. Binnen vijf minuten had mijn huisarts door wat er aan de hand was, noemde het beestje bij de naam en stortte mijn volledige wereld in.”

“Wat je zegt klopt, in de muziek kunnen werk en privé behoorlijk door elkaar lopen. Helemaal als je partner hetzelfde werk doet, zoals bij mij. Ik zorg voor een goede balans door minimaal drie avonden in de week geen werkgerelateerde dingen te doen, regelmatig met vakantie te gaan. Mensen die het stoer vinden om te zeggen dat ze al vijf jaar niet met vakantie zijn geweest, vind ik nu allemaal heel erg dom. ’s Avonds probeer ik niet meer mijn mail te openen en daarnaast probeer ik genoeg tijd voor mijzelf te creëren waarin ik niet met werk bezig, maar met dingen als yoga, lezen, musea bezoeken.”

Wat vind je het mooiste aan muziek?
“De gedachte dat muziek net zo eindeloos is als het universum. Muziek gaat nooit op, er kunnen altijd nieuwe liedjes komen, nieuwe artiesten, nieuwe genres, et cetera. Voor mij is dat een hele geruststellende gedachte, want ik ga super slecht op de gedachte dat sommige dingen eindig zijn.”

Wat is je favoriete, nieuwe nummer van dit moment?
“Hymn – Schérazade van Thomas Azier.”

Wat is je favoriete album van 2018?
“Zonder twijfel Man in Nood van Willem. In het begin vond ik hem best heavy om te luisteren, maar het geeft zo prachtig de struggle weer van de generatie waar ik onderdeel van ben.”

Favoriete artiest van dit moment?
“Oef, natuurlijk al mijn eigen artiesten! Maar als ik die even buiten beschouwing laat: S10. Zij is echt een ruwe diamant, of eigenlijk een rauwe. Ik vind het prachtig om te zien dat iemand zoveel talent kan hebben en zo puur kan zijn en daar komt bij dat ik ook heel erg gelukkig kan worden van dat er steeds meer vrouwen een plek veroveren in de Nederlandse hiphop.”

Hoe ontdek jij nieuwe muziek?
“De fijnste manier van muziek ontdekken was voor mij echt 22tracks. Godverdomme Vincent en Gilles! Ik heb via hun bijvoorbeeld BØRNS ontdekt en omdat ik er door hun zo vroeg bij was heeft dat bijgedragen dat ik haar eerste Nederlandse show kon boeken in Q-Factory. Nu gebruik ik een aantal playlists op Spotify zoals de Release Radar en ben ook wel iemand die af en toe lekker zelf kan doorklikken. Maar ik ben mij er ook van bewust dat Spotify heel erg sturend is, dus wil daar niet afhankelijk van zijn. Ik ontdek ook zeker nieuwe muziek doordat ik bijvoorbeeld in de selectie-commissie van Popronde zit en goed in de gaten probeer te houden wie er meedoen aan competities van GRAP Amsterdam en de Popprijs. Verder ontdek ik veel nieuwe hiphop via mijn vriend die werkt als boeker voor Wolf en andere bevriende boekers en programmeurs.”

Wat waren de tofste shows/festivals waar je dit jaar geweest bent?
“De tofste shows waren voor mij Rhye in Paradiso, Sevdaliza op Lowlands, Lana Del Rey in Sportpaleis, Khalid in AFAS, Sam Fender op Lowlands. Tofste festival was voor mij Down The Rabbit Hole.”

Hoe staat de Nederlandse muziekscene er op het moment voor volgens jou?
Ik denk dat het hartstikke goed gaat met de Nederlandse muziekscene alleen zou ik het mooi vinden als er op de – grote- festivals wat meer spots gecreëerd zouden worden voor Nederlandse acts.”

Is er een opmerkelijke trend die jij ziet in de muziekwereld?
“Dit is inmiddels niet echt een trend meer, bijna alle acts die tegenwoordig meedoen aan de Popronde hebben al een boeker. Dat maakt het concept voor mij als boeker helaas wat minder interessant. Wat inmiddels ook niet echt een trend meer is, maar het moment van Noorderslag dient niet meer echt als showcase. Het boeken van festivals en clubshows is de afgelopen jaren flink naar voren geschoven waardoor bijna alle festivals en tours in januari al vastgelegd zijn. Ik vind dit interessant en ben erg benieuwd of hier de komende jaren verandering in gaat komen.”

Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“Mag ik die vraag omdraaien? Ik kan op dit moment even niet zo snel aanraders bedenken, maar tips zijn wel hartstikke welkom want ik love dat alles!”

Wie zouden we hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Een van mijn lievelingsmensen uit de muziekindustrie: Inge Verdegaal!”