Feature

The Daily Industrie: het leven van Charlot Henzen, Global Sync Manager bij Kartel Music Group


22 mei 2019

Door de jaren heen hebben we over honderden, dan wel niet duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs en fotografen, tot videomakers, marketeers, publishers en labels. Er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten, letterlijk en figuurlijk, een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten in deze serie allerlei muzikale smaakmakers voor je uit!

Eerder las je al over het leven van Eva van NettenMarije van VeenLisa MoreePetra RandewijkMarlies WatersEef van der VlietLisa de JonghRuby van den Brink en Inge Verdegaal. Deze keer spreken we Charlot Henzen, die hiervoor onder meer bij Soundscape Music, Cloud 9 Music en Downtown Music werkte en net een nieuwe job in Londen heeft aangenomen als Global Sync Manager bij Kartel Music Group.

Wat heb je hiervoor allemaal gedaan?
“Ik ben als tiener de muziekindustrie ingerold door mijn voormalige bandje I Kissed Charles. Na mijn studie International Music Management ben ik na een stage zo’n twee jaar als Creative Producer blijven werken bij Soundscape Music, een bedrijf dat muziek produceert en licenseert voor reclames. We werkten met een klein team aan grote projecten, waardoor ik veel kansen heb gekregen en mij snel kon ontwikkelen. Eind 2014 werd ik benaderd door Cloud 9 Music en bijbehorende joint venture Downtown Music Benelux. Daar ben ik het eerste halfjaar als Creative Manager begonnen en heb ik uiteindelijk de synchafdeling opgezet en daar vier jaar lang gewerkt voor artiesten als HAEVN, San Holo, Armin van Buuren en Lost Frequencies. In januari ben ik bij Cloud 9 vertrokken om wat time off te nemen en hier en daar wat te freelancen.” 

Met wat voor mooie dingen ben jij op dit moment allemaal bezig?
“Dit interview beantwoord ik vanuit Los Angeles, wat de laatste stop is van een Verenigde Staten-trip van een maand. Ik ben samen met mijn The Daily Industrie-voorgangster Inge Verdegaal naar Utah geweest voor de behandeling van een whiplash, veroorzaakt door een auto-ongeluk twee jaar geleden. Hierdoor heb ik een tijdje niet fulltime kunnen werken. Als ik terugkom ga ik me weer vol storten in het werkleven en ik kan niet wachten om te gekke synchs te scoren!”

Werk je als het ware ergens naartoe?
“Absoluut. Ik zie mezelf niet gauw in een andere tak van de muziekindustrie werken. Toen ik twaalf was, was ik helemaal fan van de Amerikaanse serie The O.C., en voornamelijk van de mixtapes die ze uitbrachten en de indiebands die in de serie optraden. Hierdoor ontdekte ik onder meer Death Cab For Cutie, The Killers, Modest Mouse, maar het mooiste besef was toch wel dat het dus een baan is om bands te koppelen aan een serie. Sindsdien wist ik wat ik wilde worden”, lacht Henzen.

Voor deze job zal ik ook regelmatig in Los Angeles te vinden zijn, want daar zitten alle grote film- en TV-studio’s

“Voor een klein land als Nederland is onze reclame-industrie echt booming. Daarom vond ik het belangrijk om eerst voldoende werkervaring op te doen in Nederland en een goed netwerk op te bouwen. Mijn grote droom is altijd geweest om een tijdje in het buitenland te kunnen werken. Ik heb International Music Management gestudeerd en heb een uitwisseling gedaan met het Amerikaanse Berklee College of Music, dus dit was altijd mijn langetermijn-focus. Door het ongeluk was dit in de afgelopen twee jaar helaas geen optie, maar vanaf juni gaat het dan eindelijk gebeuren! Ik verhuis naar Londen om bij Kartel Music Group aan de slag te gaan als Global Sync Manager! Voor deze job zal ik ook regelmatig in Los Angeles te vinden zijn, want daar zitten alle grote film- en TV-studio’s.”

Hoe ziet een ‘gemiddelde’ week van jou er ongeveer uit?
“Voornamelijk met het luisteren van een hoop nieuwe muziek, om constant op de hoogte te zijn van de catalogus die je representeert. Daarnaast heb ik regelmatig meetings met reclamebureaus, filmmaatschappijen, game-ontwikkelaars en music supervisors, met wie je spreekt over hun projecten. Ik ben constant songs aan het pitchen voor projecten en handel binnenkomende synchaanvragen af. Je onderhandelt de voorwaarden zoals mediagebruik, duur, territorium en fee, sluit de licentie af en je doet de financiële afwikkeling. Verder ga je veel naar gigs en een hoop netwerkborrels.”

Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren en beter worden?
“Door doelen te stellen die oncomfortabel voelen. Dat gevoel dat je óf volledig op je bek zult gaan, óf het keihard gaat nailen vind ik leuk. Meestal lopen dingen gewoon goed. En zo niet: Het is echt niet erg om te falen. Dan stuur je weer bij en komt het alsnog goed.” 

De muziekindustrie kan nogal intens zijn, iets waar je 24/7 mee bezig kunt zijn en waar werk en privé door elkaar heen lopen: hoe zorg jij voor een goede balans in jouw leven?
“Absoluut. Je hebt toegang tot zoveel leuke evenementen en in het begin wil je tegen alles ja zeggen. Het is belangrijk om daar wat selectiever in te zijn. Ik vond het de eerste paar jaar normaal dat ik mijn vrienden en vriendinnen eens per drie à vier weken zag, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op! Verder zorg ik dat ik fit ben door veel te sporten, aan yoga te doen en te mediteren. Gezond eten en goed slapen helpt ook zeker. Rock-’n-roll, hè?”

Bizar hoe emotioneel, op een goede manier, ik werd tijdens die concerten

Wat vind je het mooiste aan muziek?
“Muziek was voor mij de afgelopen twee jaar zowel mijn ergste vijand als mijn rustgevende redmiddel. Een van de symptomen van een whiplash is dat je extreem overgevoelig bent voor geluiden en dit was ook nog gekoppeld aan PTSS. Ik moest heel selectief zijn in het luisteren van muziek, want ik raakte daardoor al snel overprikkeld. Ik moest opnieuw een soort tolerantie opbouwen, dus in plaats van drie keer per week naar een concert te gaan, ging ik misschien eens per twee maanden. Ik koos enkel concerten van acts die ik echt heel mooi vond of al goed kende, zodat ik weer positieve associaties opbouwde. Bizar hoe emotioneel, op een goede manier, ik werd tijdens die concerten. Je raakt toch wat afgevlakt als je veel concerten ziet en door de drukte heb je nooit tijd om ergens naartoe te leven of van na te genieten. Doordat het lange tijd niet meer vanzelfsprekend was, ervaar ik het nu weer op een veel mooiere manier.”

Favoriete artiest van dit moment?
“Ik ben net drie weken op roadtrip geweest door Utah, Nevada en Californië. Prominent in mijn playlist waren de nieuwe albums van Bear’s Den en Jai Wolf en het laatste album van mijn all-time favoriete band Death Cab For Cutie.”

Hoe ontdek jij nieuwe muziek?
“Voornamelijk door Spotify. Daarnaast hou ik ervan om op showcasefestivals zoals Eurosonic Noorderslag een terrorschema te maken en zoveel mogelijk acts te zien. Zo heb ik Bastille ooit in de Plato gezien en Dua Lipa in de Vera, dat zijn leuke dingen.”

Hoe blijf je op de hoogte van alles wat er speelt in de bizz?
“Met LinkedIn, Facebook en Instagram hoef je daar vrij weinig moeite voor te doen.”

Wie zouden we hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Ilana Goldstoff.”