Feature

The Daily Industrie: het leven van soundengineer Petra Randewijk


30 september 2017

Door de jaren heen hebben we over honderden, dan wel niet duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs, fotografen, videomakers, marketeers, publishers, labels en medewerkers bij podia/festivals: er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten letterlijk en figuurlijk een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten deze muzikale smaakmakers voor je uit! 

Na Marije van VeenEva van Netten en Lisa Moree is deze keer Petra Randewijk aan de beurt. Ze is soundengineer bij onder meer Doornroosje en Merleyn,  Om haar wat beter te leren kennen, stelden we de technicus een aantal vragen over onder meer muziek, ‘the bizz’ en hoe ze te werk gaat.

Zo, waar ben jij op dit moment allemaal mee bezig?
“Ik ben momenteel aan het bijkomen van het festivalseizoen. Wat veel (te) lange werkdagen betekent en veel (te) gezellige ontmoetingen. En dus weinig slaap. Het clubseizoen is meteen alweer begonnen, met gave shows van Parquet Courts en Colin Stetson in Doornroosje. Verder ben ik een plaat aan het opnemen met de SuperSonics, een nieuwe roots/rock-‘n-roll-band met waanzinnige muzikanten. En ben ik net begonnen als live-technicus bij Stefanie Janssen, zij komt volgend jaar met nieuw materiaal. Ik heb er een aantal dingen van mogen horen en ik kan niet wachten op de rest.”

“Tenslotte ben ik nu in Kopenhagen om een cursus te volgen over het ontwerp van geluidssystemen dat georganiseerd wordt vanuit het SoundGirls.org-netwerk, een gemeenschap ter bevordering van meer diversiteit in de geluidstechniek. Hoog nodig, omdat maar vijf procent momenteel vrouw is en de weg voor deze vijf procent nog steeds niet altijd even makkelijk is. Naast dat de cursus zeer interessant is en de kennis erg bruikbaar, is het ook een fijne gelegenheid om vrouwen uit heel Europa te ontmoeten die ook als geluidstechnicus werken.”

Hoe ziet een gemiddelde week van jou er ongeveer uit?
“Het mooie aan het werken als zelfstandig technicus, is dat er geen week gelijk aan elkaar is. Maar in een ideale week werk ik één dag in Doornroosje: het leukste poppodium van Nederland om te werken. Dan begin ik rond een uurtje of twee met opbouwen, waarna de band aankomt, opbouwt en een soundcheck heeft, en dan doen we vaak ook nog een korte soundcheck met het voorprogramma. Zo zijn we voordat het publiek binnenkomt al een flink aantal uren bezig met de voorbereiding van de show. Soms ga ik als technicus mee met een artiest en dan rij ik ze naar een zaal in Nederland of in het buitenland.

“Maar als ik in het weekend juist op een festival werk, dan zijn we eerst één of twee dagen bezig om alles op te bouwen en de dag daarna beginnen we in de ochtend met de eerste soundcheck. Daarna gaat het terrein open en vanaf dat moment ben ik bezig met een show of met de ombouw naar de volgende show tot en met de laatste act van de dag. Als de tijd het even toelaat kan het ook nog zijn dat ik in mijn studio een opname- of mixdag gepland heb. En als ik dan geluk heb, doe ik ergens in de week ook een show in Merleyn in Nijmegen.”

Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“Ik ben begonnen met dit werk om wat ervaring op te doen met techniek, omdat ik aangenomen wilde worden op de opleiding muziektechnologie, destijds in Hilversum. Die opleiding heb ik uiteindelijk ook gevolgd, maar het werk was zo leuk en ook verslavend, dat ik het ben blijven doen en het zelfs al een aardige tijd het grootste gedeelte van mijn werkzaamheden vormt.”

“Het leukste aan mijn werk, vind ik het feit dat ik kan bijdragen aan een gave publieksbelevenis. Naar mijn mening is een live-show het best geslaagd als je het idee hebt dat je iets unieks hebt meegemaakt.”



Wat vind je het mooiste aan muziek?
“Dat muziek de mogelijkheid heeft om alle emoties aan te spreken en dat je dit kan meemaken al naar gelang waar je behoefte aan hebt. Dat het je kan verrijken, ook als je niet door hebt dat je ergens behoefte aan hebt. En het allermooiste is misschien wel dat het grenzeloos is. Muziek kan verbinden, over door mensen verzonnen grenzen en tegenstellingen heen.”

Wat is een recent project waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“Ik heb vorig jaar in mijn studio de plaat van Taxidermist, Mean Machine, opgenomen. Het was super leuk om te doen en het is een erg mooie plaat geworden. Wat voor iemand die zo kritisch is op haar eigen werk, erg bijzonder is om te zeggen.”

Waar heb je van de zomer allemaal gewerkt en waar kijk je verder nog naar uit dit jaar?
“De zomer is net voorbij en ik heb mogen werken op Down the Rabbit Hole, North Sea Jazz, Lowlands en ITGWO. Daarnaast heb ik het genoegen gehad om met SKIP&DIE voor een aantal shows rond te mogen reizen, onder andere naar een super leuk festival in Duitsland, het Skandaloes Festival. Maar ook naar een festival in Toulouse – Rio Loco – waar ze alleen muziek uit de regio van de Indische Oceaan hadden geprogrammeerd en SKIP&DIE een te gekke show met LINDIGO speelde. En waar ook Damily speelde, een gave band uit zuid-Madagaskar.”

“De komende tijd kijk ik uit naar het Soulcrusher Festival in Doornroosje, om de herfstdepressie nog wat kracht bij te zetten. En de show van Harlea in Merleyn.”

Wat is je favoriete, nieuwe nummer van dit moment?
“Problems van 45ACIDBABIES, hoewel alle nummers van zijn EP gaaf zijn.”

Favoriete album van dit moment?
“De nieuwe plaat van EMA, Exile in the Outer Ring.”

Favoriete artiest van dit moment?
“Ik vind de dames van Dakota heel erg gaaf. Zowel op plaat als live.”

Hoe staat de Nederlandse muziekscene er op het moment voor volgens jou?
“Wat ik erg tof vind aan de huidige Nederlandse muziekscene, is dat er erg veel diversiteit is. Iedereen lijkt lekker zijn eigen kant op te gaan qua stijl, wat zeker niet zo was toen ik begon in deze industrie. En dat levert naar mijn mening toch meer interessante muziek op. Hoewel het wel weer wat lastiger is om helemaal bij te blijven met wat er allemaal gebeurt, is dat een goed teken.”

Is er een opmerkelijke/interessante trend die jij ziet in de muziekwereld?
“Ik merk dat er eindelijk meer erkenning komt voor de vrouwen die werkzaam zijn in de muziekwereld. Zowel voor de vrouwen die er nu in werken, of beginnen te werken, door netwerken als bijvoorbeeld SoundGirls.org, of SheSaidSo, als dat er eindelijk erkenning komt voor de rol van vrouwen die een belangrijke rol gespeeld hebben in de muziekgeschiedenis. Erkenning op het vakgebied waarin deze vrouw werkzaam was, in plaats van de gebruikelijke omschrijvingen van een vrouw als mooi, lelijk, vriendelijk, onvriendelijk, sexy of koud. Die factoren zijn allemaal natuurlijk weinig relevant zijn voor hoe iemand haar werk doet.”

Waar check jij alle nieuwe muziek?
“Voornamelijk live. De meeste nieuwe muziek leer ik kennen op het podium tijdens mijn werk. En als ik tijd heb luister ik van tevoren wat er gaat komen. Qua ontdekken kan ik het beste in Merleyn zijn.”

Volg je nog toffe playlists op Spotify/een ander kanaal?
“Om eerlijk te zijn niet echt.”

Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“De boekenserie 33 1/3 is echt erg gaaf. Ieder boekje gaat over een andere legendarische plaat en het beschrijft vanuit verschillende kanten – muzikaal, technisch, soms ook financieel – het ontstaan van de plaat en de soms ook de tijd en de omstandigheden waarin het ontstaan is. En net als iedere plaat volkomen anders is, is ook ieder boekje anders.”