Feature

The Daily Industrie: Ilana Goldstoff, Music Research & Sync Manager bij Sizzer


5 juli 2019

Door de jaren heen hebben we over duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs en fotografen, tot videomakers, marketeers, publishers en labels. Er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten, letterlijk en figuurlijk, een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten in deze serie allerlei muzikale smaakmakers voor je uit!

Eerder las je al over het leven van Eva van NettenMarije van VeenLisa MoreePetra RandewijkMarlies WatersEef van der VlietLisa de JonghRuby van den BrinkInge Verdegaal en Charlot Henzen. Deze keer spreken we Ilana Goldstoff (1985), die voorheen werkte bij Dox Records, VICE, Galaxis Music, Chicks In The Bizz oprichtte en inmiddels werkzaam is bij Sizzer als Music Research & Sync Manager.

Wat heb je hiervoor allemaal gedaan?
“Na m’n studie Music Management ben ruim twaalf jaar boeker geweest bij diverse boekingskantoren en labels. Daarnaast heb ik Chicks in the Bizz opgericht, een platform voor vrouwen die in de muziekindustrie werken en heb ik beginnende bands op weg geholpen door middel van management en advies. Na een kleine zijsprong bij VICE heb ik definitief de overstap gemaakt van boekingen naar syncs.”

Met wat voor mooie dingen ben jij op dit moment allemaal bezig?
“Ik werk nu drie-en-een-halve jaar bij Sizzer als Music Research & Sync Manager waar ik dagelijks zoek naar de perfecte match tussen muziek en beeld. Voornamelijk commercials, maar soms ook voor films, series, docu’s en game-trailers. Dagelijks komen er nieuwe opdrachten binnen voor de meest uiteenlopende merken. Zo ga ik vandaag aan de slag met een automerk, een lingeriemerk en een grote Amerikaanse retailer en morgen kunnen dat weer een biermerk, een kledingmerk en een meubelgigant zijn. Geen opdracht is hetzelfde en dat is wat het spannend houdt.”

Wat is een recent project/event waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“Ik vind het te gek dat Diesel twee keer op een rij gegaan is voor mijn track keuze, in combinatie met de productie van mij Sizzer-collega’s. Maar binnenkort komt er ook een kunstproject aan met de door mij gevonden track eronder, waar ik enorm blij mee ben. Deze gaat in première op een Frans Filmfestival en is echt prachtig geworden.”

“Vaak denk ik dat ik toch echt de leukste baan in de muziekindustrie gevonden heb”

Werk je als het ware ergens naartoe?
“Het leuke is dat dit ruim tien jaar lang mijn grote droom was, maar natuurlijk zijn er nog een hoop dingen die ik ambieer. Zo zou het mij te gek lijken om music supervision voor films en series te doen.”

Hoe ziet een ‘gemiddelde’ week van jou er ongeveer uit?
“Vaak denk ik dat ik toch echt de leukste baan in de muziekindustrie gevonden heb. Dagelijks komen er nieuwe opdrachten binnen waar ik de music searches voor doe, dus feitelijk ben ik het grootste gedeelte van de dag muziek aan het luisteren en aan het bedenken wat de beste muzikale uitkomst is om de boodschap van de reclame over te brengen. Soms is hier maar een paar uur voor en soms gaan er weken overheen omdat we vroeg in het proces zijn betrokken. Om dit te bereiken zijn er verschillende paden die ik bewandel: brainstormsessies met het team, briefings die ik stuur naar publishers, labels en andere muziek-professionals en natuurlijk ook zelf urenlang het web afspeuren naar de perfecte match.”

“Daarnaast is het bouwen en onderhouden van een netwerk een belangrijk onderdeel, dus ik heb veel meetings met labels en publishers in binnen- en buitenland. En iets dat altijd doorloopt, is het verzamelen van geschikte nummers voor toekomstige searches in elk mogelijk denkbaar genre.”

Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“De eerste keer dat ik met een sync in aanraking kwam, was in 2005 toen er door mijn toedoen een nummer van de Groningse band LPG in een wereldwijde Nokia-reclame terechtkwam. Ik boekte die band destijds en ik zag wat voor impact dit had op zijn carrière. Waarschijnlijk veel meer dan welke boeking ooit teweeg had kunnen brengen. Eigenlijk ben ik mij vanaf toen al gaan verdiepen in de wereld van syncs en licensing. Ik heb een gezonde passie ontwikkeld voor muziek onder beeld. Wat ik het leukste vind, is dat ik mij nu op een creatief vlak kan bezighouden met muziek. Het zijn vaak de off-brief creatieve ideeën die de eindstreep halen.”

“Dit is verreweg de leukste baan die ik ooit heb gehad, maar ook de meest intense. Het is dan extra belangrijk om de juiste balans te vinden”

Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren en beter worden?
“Door af en toe uit mijn comfortzone te stappen en mijzelf uit te dagen om van mijn minder sterke punten, mijn sterke punten te maken. Hoe? Door het gewoonweg te doen, hoe a-relaxed het ook voelt. Zo had ik ooit een enorme podiumangst en spreek ik inmiddels met plezier in panels voor honderden mensen. Verder ben ik vrij leergierig, dus als ik de kans heb ga ik graag naar andere panels om nieuwe inzichten te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om open te staan voor feedback en kritiek. Dit is iets wat niet altijd makkelijk is, maar wel iets wat je beter zal maken.”

Hoe blijf je op de hoogte van alles wat er speelt in de bizz?
“Dat is een combinatie van online: social media, LinkedIn en het dagelijks checken van websites als musicbusinessworldwide.com en lbbonline.com en natuurlijk in de echte wereld: conferenties, festivals, showcase-festivals en concerten bezoeken plus veel mensen uit de industrie spreken.”

De muziekindustrie kan nogal intens zijn, iets waar je 24/7 mee bezig kunt zijn en waar werk en privé door elkaar heen lopen: hoe zorg jij voor een goede balans in jouw leven?
“Dit is een punt waar ik momenteel veel mee bezig ben. Dit is verreweg de leukste baan die ik ooit heb gehad, maar ook de meest intense. Het is dan extra belangrijk om de juiste balans te vinden. Bijvoorbeeld door wat vaker ‘nee’ te zeggen tegen werk-gerelateerde events, hoe leuk ze ook zijn en tijd vrij te maken voor vrienden, familie en niet te vergeten: mijzelf. Ik haal veel energie uit reizen, dus bij mij gaat elke vakantiedag op aan tripjes naar het buitenland waar ik dan vol inspiratie van thuiskom.”

Wat vind je het mooiste aan muziek?
“Dat je met muziek je mood totaal kan veranderen of juist kan versterken. Als ik gestrest of druk ben, luister ik naar modern klassiek en dan kom ik weer helemaal tot mijzelf. Als ik ga sporten of naar een feest ga, draai ik meestal voor ik vertrek een paar kneiter-energieke indiepop-tracks waardoor m’n bloed sneller gaat stromen en ik springend mijn huis verlaat.”

Wat is je favoriete, nieuwe nummer van dit moment?
“Dit is ongeveer elke week anders, maar ik ben The Barrel van Aldous Harding nu al een hele tijd aan het luisteren, zo mooi!”

Favoriete artiest van dit moment?
“Ik vind Lizzo echt helemaal te gek. Zo veel attitude en zelfvertrouwen, heerlijk!”

Hoe ontdek jij nieuwe muziek?
“Ik plan wekelijks een paar uur in om door alle nieuwe releases heen te gaan, omdat het voor mijn werk echt heel belangrijk is om op de hoogte te zijn. Ik zit in de luxepositie dat mijn mailbox dagelijks volstroomt met opkomende releases die ik van publishers, managements en labels toegestuurd krijg, omdat ze hopen dat ik hun muziek kan plaatsen nog voor het uitkomt. Verder ontdek ik muziek op showcase-festivals, Spotify en social media, online magazines en via via.”

De muziekwereld is altijd in beweging en de laatste jaren is er nogal wat veranderd: hoe staat de muziekscene er op het moment voor volgens jou?
“Volgens mij doen we het best aardig met zijn allen. Het enige wat ik soms mis, is het kaliber unieke artiesten van vroeger. Zou er ooit weer een tijd aanbreken waar er een nieuwe Bowie, Queen of Elton John opstaat?”

Is er een interessante trend die jij in de muziekwereld opmerkt?
“Vroeger was het vaak beschamend als je als artiest een sync in een reclame had: ‘je ziel aan de duivel verkopen’. Nu zijn er grote artiesten die smeken om een plaatsing. Niet zo gek als je bedenkt dat je met één sync je hele plaat kunt opnemen, dat je een enorm nieuw publiek kunt bereiken en het vaak ook echt hele mooie films of beelden zijn.”

Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“De meest indrukwekkende film die ik onlangs is Rafiki. Een film over een verboden lesbische relatie in Kenia. Het feit dat deze film niet mag worden vertoond in Kenia zegt al genoeg over de ernst van de situatie. Verder ben ik vorige week naar de voorvertoning van Yesterday geweest. ‘Wat als plotseling niemand meer weet wie The Beatles zijn?’ Leuk om te zien dat The Beatles zoveel invloed hadden dat bands als Oasis dan ‘waarschijnlijk’ ook niet hadden bestaan.”

Wie zouden we hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Goede vriendin en duizendpoot Esther Lutgendorff, eigenaar Velvet Records Amsterdam, manager van Thijs Boontjes en tourmanager van Douwe Bob en Tim Knol, popquiz-organisator, et cetera!”