Interview

Tijdens Welcome to The Village gaat het over nieuwe spiritualiteit, het gevoel gaat ‘van het hoofd naar de buik’


11 juli 2019

Welcome to The Village
18 t/m 21 juli 2019

In deze tijden van eindeloze informatie, technologie die steeds meer overheerst, keuzestress en de simpele verspreiding van (on)waarheden, merkten ze bij Welcome to The Village dat mensen steeds vaker teruggrijpen naar eeuwenoude denkwijzen. Een verschuiving van het gevoel: van het hoofd naar de buik, van een iPhone naar de natuur en van het individu naar het collectief. Daarmee was het thema voor 2019 geboren: de nieuwe spiritualiteit.

Onze tips voor Welcome to The Village hebben we onlangs gedeeld, net als onze ticketactie. Daarnaast spraken we het gloednieuwe programmeurs-duo van het festival, interviewden we Flamingods in aanloop naar zijn show op Welcome to The Village en in een speciale podcast spraken we DORP-coördinator Johan de Vries over de thema’s van dit jaar.

Het moet uit jezelf komen
We ronden af met een gesprek over het thema van dit jaar: nieuwe spiritualiteit. Daarover spreken we artistiek directeur Sjoerd Bootsma. “Het idee ontstond vorig jaar toen ik mij bij ons festival, en ook bij andere, enorm begon te storen aan het feit dat er bijvoorbeeld bij eten en vuilnis altijd bordjes en verklaringen hangen. Om overduidelijk te vertellen waar alles vandaan komt en hoe goed en duurzaam het allemaal wel niet is”, vertelt Bootsma. “Terwijl dat eigenlijk niet zou moeten: het zou tijdens een festival veel meer over kunst moeten gaan, over muziek en niet of iets duurzaam is of niet. Sowieso kun je dat niet echt opleggen, dat moet vanuit jezelf komen en in principe hoort dat ‘normaal’ te zijn.”

“Als tweede kwamen we bij de vraag: ‘Maar hoe verwerken we dat gevoel nou in het festival?’ Daar kwam uit dat we minder wilden vertellen wat we doen en hoe het allemaal zou moeten in de wereld, maar dat we iedereen – van de muzikanten tot de theatermakers en de koks – het wilden laten voelen. Het moet van je hoofd naar je buik. En ook naar je hart! Vanuit daar zijn we gaan zoeken naar performances en acts die goed bij dat gevoel passen. Om er eentje te noemen: de performance van de Recoil Performance Group met 200.000 meelwormen. Dat gaat over de circulaire samenleving, maar dat gaan we niet vertellen, dat ga je ervaren.”

Nieuwe spiritualiteit
Dat uit zich onder meer in collectieve ervaringen die de nieuwe spiritualiteit vorm moeten geven. Wat doet zo’n thema in de praktijk met een festival? “Ik denk dat het programma daar lekkerder van wordt, dat je het meer kunt beleven. En als je wilt bouwen aan een betere wereld, dan is het denk ik belangrijk om mensen die dingen te laten ervaren. Je kunt erover praten wat je wilt, maar je moet het voelen en ernaar handelen. Want volgens mij maken we er een enorme puinhoop van op deze aardbol en het is goed om daar iets aan te gaan doen”, zegt Bootsma hartgrondig. “Iedereen probeert op zijn eigen manier de wereld mooier te maken en wij doen dat door een festival te organiseren. Het zou mooi zijn als iedereen op zijn manier de wereld morgen een stukje mooier achterlaat dan vandaag.”

“Naar ons idee hebben veel mensen het idee dat de wereld snel verandert en het is lastig om daar grip op te krijgen. We merken dat een hoop mensen bijvoorbeeld zoekende zijn naar een manier om positieve invloed uit te oefenen op hun omgeving. Op dat vlak willen wij mensen inspireren, door een idee uit te werken of ergens aan mee te werken en te kijken wat dat doet en hoe je je erbij voelt. Bij ons heb je de tijd om alles even aan de kant te zetten, weer verliefd te worden op het leven en vanuit daar te gaan handelen. Klinkt heel zweverig, maar da’s wel belangrijk!”

“We laten zien dat er nog veel meer is dan een Britse vierkwartsmaat

Een andere realiteit
De festivalsfeer is een ideale gelegenheid om met dit soort thema’s bezig te zijn. Mensen zijn ontspannen, weg van hun dagelijkse bezigheden en staan open voor nieuwe indrukken. “Welcome to The Village neemt je vier dagen mee naar een andere realiteit, waarin we laten zien dat de samenleving anders kan werken dan dat ‘ie nu doet. Daarbij is diversiteit altijd belangrijk geweest. We laten op muziekgebied zien dat er nog veel meer is dan een Britse vierkwartsmaat, maar ook dat je prima insecten kunt eten in plaats van vlees, om maar wat te noemen.”

Waar Welcome to The Village een samenleving op kleine schaal is: zijn er ideeën die verder komen dan het festivalterrein? “Zeker, dat zien we terug op allerlei gebieden. Het festival inspireert mensen om hier aan hun ideeën te werken, om zelfvertrouwen op te doen en dingen te testen in de praktijk. Zo had de uit Iran afkomstige Hooman Nassimi een paar jaar geleden het idee dat nieuwkomers veel beter konden integreren in Nederland en dat festivals daar een goed middel voor zouden zijn. Wij begonnen met een groep vrijwilligers tijdens Welcome to The Village en daar is uiteindelijk New Faces uit ontstaan, wat nu met steeds meer festivals samenwerkt. Zo kunnen wij een kickstart geven aan allerlei projecten.”

Hoogtepunten
Als artistiek directeur zal hij overal te vinden zijn tijdens het festivalweekend. Naar een aantal acts kijkt hij specifiek uit. “Ik vind het waanzinnig tof dat het Ghanese project gelukt is en dat we de Bongo Bar op kunnen richten voor alle artiesten die daar zullen spelen. Daarnaast kijk ik uit naar Blind Boys of Alabama and Amadou & Mariam, dat vind ik echt heel gaaf. Als je tijdens die show niet schoon verliefd wordt op het leven, dan weet ik het ook niet meer”, lacht hij. “Tja, maar er is zoveel, joh. Ik hoop vooral dat mensen vier dagen lang plezier hebben.”Dat is echt wat we proberen te doen. Je hebt als mens momenten in je leven nodig waarbij je even de tijd stil kunt zetten. Waarin alles gewoon even niet uitmaakt, dat je niet van alles moet”, vertelt Bootsma.

“Misschien wat anders, maar ik vind het echt een mooi verhaal: de Grieken hadden vroeger twee goden voor de tijd. Je had Chronos, die de personificatie van de tijd en de vergankelijkheid was, de figuur met de zeis en de zandloper, waarbij de seconden wegtikken tot ze op zijn en het leven voorbij is. Dat is eigenlijk de god waarnaar onze samenleving is ingericht, het hele neoliberalisme: waar de klok bepaalt dat tijd geld is en dat je een beetje op moet schieten. Dat is echte Chronos-tijd.”

“Maar je had ook Kairos, dat was de jongste zoon van Zeus en hij stond voor de niet-chronologische tijd. Hij wordt altijd afgebeeld als een soort dunne twintiger, had een skanky toga om en vleugeltjes op zijn hielen en schouders. Maar het ding was vooral dat hij een kaalgeschoren hoofd had, met daarop een lange lok”, vertelt Bootsma enthousiast. “En het doel van de oude Grieken was om hem bij de lok te grijpen. Want zodra je die beet had, dan zat je in het moment. Hij stond daarmee voor creativiteit, voor de non-lineaire tijd. Het gevoel als je bijvoorbeeld aan het schrijven bent, door de natuur wandelt, mediteert of helemaal opgaat in een concert en alle tijd vergeet. Dat moeten we zijn: als Welcome to The Village moeten wij Kairos zijn.”


WEBSITE WELCOME TO THE VILLAGE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS