Interview

Flamingods: een representatie van de culturele diversiteit van Bahrein


28 mei 2019

Welcome to The Village
18 t/m 21 juli 2019


Een paar weken geleden verscheen alweer het vierde album van Flamingods: Levitation. Deze zomer staat de band, die zijn roots heeft in de kleine eilandstaat Bahrein, op Welcome To The Village in Leeuwarden. We belden met frontman Kamal Rasool die momenteel in het Verenigd Koninkrijk woont en ons met veel liefde vertelde over de bijzondere weg van zijn band. Alsof dat nog niet genoeg goed nieuws is, mogen we maar liefst vijf (!) albums weggeven.

Voor het eerst sinds debuutplaat Sun, zaten de leden van Flamingods weer samen in de repetitieruimte. Een jaar lang werd er vooral gejamd, riffjes en motieven werden uitgewisseld. Die interactie is terug te horen op Levitation. “Het resultaat is een natuurlijkere, organische sound. Vooraf bestond het songwriten vooral uit ideeën doorsturen, heel gefragmenteerd. Nu konden we echt op bepaalde geluiden werken en was er veel meer tijd om samen te werken aan dingen die nooit gelukt zouden zijn als we niet in dezelfde ruimte zaten.”

Het vorige album was heel erg geïnspireerd door de exotica waar heel wat bands naar teruggrijpen. Op Levitation horen we een euforisch geluid, waarbij ook disco en funk in de mix gegooid werden. Daarover weet Rasool het volgende te zeggen: “We wilden vooral de euforische gedachte van loslaten vertalen en vangen in onze muziek. We hebben andere genres in de blender gegooid met psychedelica en ik hoop dat dat ook resoneert bij onze fans.”

“Er zitten heel wat thema’s in deze plaat verwerkt, maar de grote rode draad is dealing with life. Er gebeurde heel wat in ons leven terwijl we aan de plaat werkten, zo overleed KP’s (bandlid Karthik Poduval, red.) vader. Dat soort gebeurtenissen hebben een stempel gedrukt, maar we wilden dat ook overstijgen en positiviteit in het album verwerken.”

“Wij denken niet echt na over onze culturele diversiteit, mensen zouden dat wat minder moeten doen.”

De trend van exotische, wereldse invloeden in Westerse muziek kan niemand ontgaan zijn, met in Nederland bands als Altin Gun en Yin Yin. Ook Flamingods kan als muzikaal exportproduct van de Verenigde Arabische Emiraten plaatsnemen in dat rijtje. “We hebben een achtergrond van high school-bands met drums, gitaren en bas. Op een bepaald moment wilden we experimenteren en dat was het punt waarop we terugkeerden naar onze roots. We hebben iemand uit Jamaica, India… Die rijke culturele achtergrond komt samen op het podium. Wij denken daar ook niet echt over na, mensen zouden dat wat minder moeten doen.”

Daar kunnen we ons alleen maar bij aansluiten: het traditionele witte, Westerse beeld bij psychedelische muziek ruimt steeds meer baan voor diversiteit. Een realistischere representatie van de samenleving anno 2019. “De diversiteit die je nu zien in psychedelische muziek en rock in het algemeen, is er een waar bands voor ons voor gevochten hebben. Het is zo mooi en bijzonder om te zien dat dat nu eindelijk aan het gebeuren is.”

Ook Bahrein blijkt een broeihaard voor culturele diversiteit te zijn, als we Rasool mogen geloven. “Mensen realiseren zich vaak niet dat Bahrein echt een multicultureel eiland is, naast de Arabische populatie, is er ook een behoorlijke Westerse invloed met een Amerikaanse basis en Britse scholen. Verder is er ook een Aziatische en West-Afrikaanse gemeenschap. We groeiden op tussen al deze verschillende culturen en hadden niet de luxe om elke week naar concerten te gaan. Dat bestond gewoon niet echt. Toen we achttien waren en in het Verenigd Koninkrijk woonden, raakten we opeens heel geïnformeerd over cultuur rond ons, zagen we dingen op tv en in magazines. Dat gegeven heeft voor ons wel een verschil gemaakt denk ik en het heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat we onze eigen manier bedacht hebben om muziek te maken.”

“Ik heb een soort rekenkundige formule bedacht om de flow van Koray te vatten.”

Even terug naar Levitation, die nieuwe plaat die je meeneemt op een ongelofelijk mooie trip: “Het was een lastig album en we kwamen bij heel onverwachte oplossingen voor de problemen waar we tegenaan botsten. Een mooi voorbeeld daarvan is het nummer Koray. Het lukte me maar niet om de flow te vatten en toen heb ik een soort rekenkundige formule bedacht. Ik dacht dat ik gek werd, maar toen ik het nummer zong met deze formule in m’n hoofd, lukte het om een of andere gekke reden wel. Whatever works, toch?”

Ook het artwork van die laatste plaat is een streling voor het oog. De band ging in zee met de Indonesische artiest Ardneks en daar ontstond iets heel moois uit. “We hadden iets vrij specifiek in gedachten, dus we stuurden hem de nummers, teksten en het idee van wat we wilden overbrengen. Hij creëerde vervolgens een geheel nieuwe wereld en bracht het album tot leven. Dat artwork is een soort omarming van alle thema’s die erin verwerkt zijn. Sommige details verwijzen naar lyrics, een belangrijk deel van de plaat.”

Het is onmogelijk om het niet even over de toekomst te hebben. Van Flamingods, maar ook van exotica in muziek. “Het zijn golven, soms zijn mensen gewoon heel open, maar dat tij kan zomaar keren en dan zijn we weer bij grunge-bands uit de jaren negentig die allemaal hetzelfde klinken. Je weet nooit wat resoneert bij mensen. In dat opzicht kan je wel zeggen dat muziek een soort cyclus doormaakt langs verschillende genres. Als je geluk hebt, kan je ook met iets heel anders komen waar mensen dan plots toch naar gaan luisteren. In Nederland zijn daar mooie voorbeelden van, zoals The Mauskovic Dance Band en Altin Gun.”

“Psychedelische muziek is belangrijk in tijden als deze, waarin alles zo politiek is. Mensen hebben een natuurlijke drang van escapisme en dat zien we ook in muziek. Toeval of niet, maar het is telkens in tijden waarin de politiek geen stabiele factor is, dat psychedelische muziek weer zijn opmars maakt. De openheid voor en appreciatie van andere culturen, dat kan gewoon nooit slecht zijn, lijkt me.”

“Met Levitation hebben we onze grenzen opgezocht en die willen we nu verder overschrijven.”

Mocht je nou denken dat de band gaat rusten nu die nieuwe plaat eindelijk uit is, dan heb je het mis. “Het duurde zo lang voor Levitation klaar was en dan hebben we het nog niet eens over de druk van een label in die fase. Ik heb mijn huis zes maanden niet verlaten, maar deze keer pakken we het anders aan. Daarom zijn we van plan deze zomer te gaan schrijven aan het volgende album. Met Levitation hebben we echt onze grenzen opgezocht en die willen we nu verder overschrijden.”


Deze zomer, op 21 juli, staat de band op Welcome To The Village in Leeuwarden. Wil je je helemaal voorbereiden, dan hebben we goed nieuws. Wij mogen maar liefst vijf (!) albums weggeven. Wil je daar een goede kans op maken, stuur dan voor 1 juli een mailtje naar ricardo@thedailyindie.nl met daarin een leuk verhaaltje over een van de nummers op Levitation.

WEBSITE WELCOME TO THE VILLAGE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS