Live

Onze voorspellingen voor de muzikale storm van Peel Slowly And See die 22 februari over Leiden trekt


17 februari 2020

In Leiden staat zaterdag 22 februari in het teken van de tiende editie van Peel Slowly And See. Met nieuwe locaties, een frisse vormgeving en een uitgebreide line-up zet het festival met de 2020-editie flinke stappen. In dit artikel nemen we je mee door het programma!

Meer informatie over Peel Slowly And See en tickets vind je hier!

Bij Peel Slowly And See is genoeg te vinden voor de muzikale avonturiers onder ons. Onder meer: de losgeslagen bende van Personal Trainer, de Belgische fenomenen Isbells en Ottla, jazzsensatie Cykada, underground-acts als Lena Hessels, Neighbours Burning Neighbours, Cantos Deus, ambient van Kayle Painter en Kaapverdische dansmuziek van Tabanka.

Alle tips op een rij
Het is slechts een greep uit de tiende editie van het Leidse festival. Zoals gezegd heeft Peel Slowly And See niet alleen een uitgebreide programmering, het festival verhuist deze editie van de Leidse Schouwburg naar Gebr. de Nobel en Scheltema. Zo worden de ambities die we afgelopen jaar besproken met hoofdprogrammeur Mark Siera behoorlijk serieus. Mocht je trouwens nieuwsgierig zijn hoe een dagje Peel Slowly And See eruitziet? Check hier nog eens ons fotoverslag van afgelopen editie.

Hieronder duiken we dieper in de line-up van het festival, waarin we Shortparis, Oukje den Hollander en Mevrouw Tamara niet meenemen, aangezien we in de afgelopen weken al een aantal features over schreven. Over de de mysterieuze en avantgardistische popgroep Shortparis uit Sint-Petersburg lees je hier alles. Afgelopen week publiceerden we een interview met Mevrouw Tamara (die liet weten zelf uit te kijken naar Isbells, Spoelstra en Cykada), waarin we langzaam de muzikale schellen van haar afpelden. Over de Leidse trots Oukje den Hollander kun je hier alles vinden, die muzikale bewerkingen maakte van Ilja Leonard Pfeijffer zijn schitterende bundel Idyllen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Cykada
Grote Zaal van Gebr. de Nobel om 23:15 uur
We beginnen in Londen, waar de jazzscene de laatste jaren uit elkaar klapt van nieuwe acts. Het broeit, het schuurt, iedereen werkt met elkaar samen en gooit andere genres in de mix. Zo komt Cykada binnen die kringen weer met een heel eigen geluid, waarin je soms meer prog en hardrock tegenkomt dan je mogelijk gewend bent van een jazzband. En niet alleen dat: invloeden uit de Balkan en West-Afrika vliegen je ondertussen ook van alle kanten om de oren.

Echt alles komt over je heen tijdens een show van deze mannen. Een tijdje terug omschreef Bristol In Stereo een show van de band als volgt: ‘It was as punk as jazz will ever get, shouting lyrics about how easily we are controlled by the government. Cykada broke the rules of jazz in the best possible way, breathing new life into an already-lively genre.’


Kefaya & Elaha Soroor
Theaterzaal van Scheltema om 20:45 uur
Niet zolang geleden zagen we Kefaya & Elaha Soroor nog de sterren van de hemel spelen, waarover onze recensente schreef: ‘De experimentele klanken van Kefaya laten zich uitstekend mengen met de traditionele zang van Elaha Soroor. We krijgen een lesje Afghaanse muziek op de koop toe om het in vervoering gebrachte publiek te helpen in de maat te blijven dansen.’

Vorig jaar bundelden Soroor en het Londense muziekcollectief Kefaya de krachten voor de plaat Songs Of Our Mothers, dat via Bella Union werd uitgebracht. ‘Een album waar traditionele Afghaanse muziek in gesprek gaat met dub, jazz en electronica. Dat is kort samengevat wat Sons Of Our Mothers behelst. Op papier een combinatie die kant noch wal raakt. Maar het resultaat blijkt even verrassend, aangrijpend als inspirerend’, schreef Luminous Dash nog. Het raakt precies de spijker op de kop van dit hypnotiserende album, waarop oude Afghaanse volksliederen een nieuw jasje krijgen en waarmee het pijnlijke en tegelijkertijd krachtige verhaal van de vrouwen aldaar wordt verteld. Een verhaal dat indirect haar eigen is: zo vluchtte Soroor uit haar moederland nadat ze – als onderdeel van een gediscrimineerde minderheid – ook nog eens besloot te gaan zingen, iets dat in zulke slechte aarde viel dat ze naar Londen vluchtte. Combineer dat urgente met de Arabische prog van Kefaya en je hebt een ongehoorde combinatie.


Neighbours Burning Neighbours
Kleine Zaal van Gebr. de Nobel om 21:15 uur
We vinden het natuurlijk altijd leuk om de verrassingen uit een programma te vissen en deze Rotterdamse bende is er daar zeker eentje van. Neighbours Burning Neighbours is een collectief muzikanten waarvan je sommige mogelijk herkent van The Sweet Release Of Death, Cusack of AC Berkheimer.

Al is de band nog niet zolang bezig, het viertal is met al zijn ervaring hard uit de startblokken gekomen. Zo speelde de band deze maand nog tijdens MENT in Slovenië, zijn er drie singles uit, wordt de band gefeatured op binnen- en buitenlandse blogs en is NBN al aangekondigd voor het showcasefestival FOCUS Wales in mei. Hieronder ontdek je zelf de schurende en aangenaam piepende storm die de band de 22ste door Gebr. de Nobel zal laten donderen.


Foto: Philippe Werkers

Ottla
Kleine Zaal in Gebr. de Nobel om 19:45 uur
Het valt ook wel mee, maar een beetje vroeg aanwezig zijn is geen overbodige luxe tijdens Peel Slowly And See. Uit België komt de instrumentale band van de grenzeloze Bert Dockx (bekend van Flying Horseman en Dans Dans), die met Ottla soulvolle, speelse, vloeibare en indringende muziek maakt. De horde aan bandleden komt geen half werk verrichten en blaast met zes muzikanten een geluidsmuur van het podium af. Met twee drummers, twee saxofonisten en het weergaloze gitaarspel van Dockx die speelt zoals een vogel op de wind hangt.

Ottla bracht vorig jaar een één uur en negen minuten durende debuutalbum uit, waarvoor in België een soort erehaag werd geformeerd door alle muziekcritici. De plaat – met eigen werk en een cover van Sun Ra en Thelonious Monk – is dan ook van een bijzonder hoog niveau; met tijden swingt en dwingt het en op veel plekken heeft het iets mystieks, er schuilt van alles achter de rokerige wolken van geluid. Ottla weet rock, jazz, surf en psychedelica tot iets te combineren waar het woord ‘dynamisch’ nogal een onderwaardering is voor deze muzikale wervelwind.


Kayla Painter
Kleine Zaal van Gebr. de Nobel om 22:30 uur
Uit Bristol wordt geluidskunstenaar Kayla Painter naar Leiden gehaald. Al een aantal jaren staat ze op de radar met experimentele en abstracte muziek die met name wordt opgepakt sinds de EP Cannibals At Sea. Een werk vol blauwgroene klanken die doen denken aan het noorderlicht dat zich mysterieus verspreid door de hemel. Het neigt naar ambient en het heeft ergens iets sacraals, iets spiritueels; het is wat onaanraakbaar.

Haar ontwikkeling gaat extra snel sinds ze door Gilles Peterson werd ontdekt, de oprichter van het indielabel van Brownswood Recordings, waar onder meer Skinny Pelembe, Joe Armon-Jones, KOKOROKO, Zara McFarlane en Maisha zijn getekend. Hij selecteert haar voor het Future Bubblers-programma, wat Painter de kans gaf om samen te werken met Mita Dee, die op zijn beurt weer werkt met acts als Floating Points en CHVRCHES.

Painter heeft overigens een speciale audiovisuele show die ze meeneemt naar Peel Slowly And See en die haar muziek nog een partij extra lagen geeft. Deze show zou je zomaar compleet kunnen verrassen, een optreden waar je drie kwartier lang compleet in wordt opgezogen en aan de andere kant in een onbekend universum los wordt gelaten.


WEBSITE PEEL SLOWLY AND SEE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS