Interview

Peel Slowly And See: “Uiteindelijk zou ik zelfs een poster willen hebben waar helemaal geen acts op staan”


30 januari 2019

Peel Slowly and See Festival
Zaterdag 23 februari

Bij alles wat Peel Slowly And See doet, spat het muzikale plezier en de ambitie ervan af: het Leidse ontdekkingsfestival bestaat sinds 2013 en maakt zich op voor een editie met een programma om jezelf een lange avond in te verliezen.

We spreken vandaag met Mark Siera, hoofdprogrammeur van het festival en bedrijfsleider/mede-eigenaar van Velvet Music Leiden, de plek waar het festival ontstond uit de geest van drie vrienden. Inmiddels is het een samenwerking tussen Jazzed Up, Subblicious, De X, Velvet en de Leidsche Schouwburg. Een gesprek over het ontstaan, de ambities en de editie van dit jaar.

Een platenzaak op het podium
Een festival opzetten is niet bepaald iets wat je er ‘even naast doet’. Waar kwam de drang bij Siera vandaan om een festival als Peel Slowly And See te organiseren? “Het LVC ging in 2013 dicht en daardoor hadden we in Leiden al een tijdje niet veel live-acts gezien. En ja, we wilden simpelweg weer eens lekker een bandje gaan kijken”, vertelt Siera. “Plus, in Leiden missen we een festival als Le Guess Who?, Motel Mozaique of Crossing Border: een winters festival waar je spannende acts op een bijzondere plek kunt zien. Daarom zijn we een avond gestart in het Imperium Theater en daar bleek al snel dat we niet de enigen waren die daar op zaten te wachten, aangezien de eerste editie direct uitverkocht was. Niet lang daarna werden we door de Leidse Schouwburg gevraagd om het festival bij hen te gaan organiseren. Dat was wel spannend, want toen gingen we het ineens organiseren in de oudste schouwburg van het land, met een capaciteit van vijfhonderd mensen in plaats van tachtig.”

Peel Slowly And See heeft de ambitie om door te groeien naar een bezoekersaantal van tussen de vijf- en tienduizend. Hoe willen ze dat gaan doen? “De Leidse Schouwburg is een goede eerste stap geweest, want we willen graag het hele Cultuurkwartier erbij betrokken. Daar heb je naast de Schouwburg ook Scheltema, Gebr. de Nobel, het Imperium Theater, de Lakenhal én daarachter nog Molen de Valk met een groot plein erbij. En dat ligt dus allemaal naast en tegenover elkaar, het zou ideaal en uniek zijn om een festival te organiseren in dat gebied, dan kun je echt alle kanten op.”

“Ik denk absoluut dat het mogelijk is. Het hoeft allemaal niet volgend jaar geregeld te zijn, we hebben de tijd om te groeien. Inmiddels staan er steeds meer partijen achter ons, inclusief de gemeente. Dat is niet alleen een goed teken, dat hebben we echt nodig als we echt hét Leidse festival willen worden.”

Een platenzaak op het podium
Wat kunnen bezoekers zoal verwachten als ze naar Peel Slowly And See gaan? “Het idee is dat je de Schouwburg binnen komt lopen en in principe niets of weinig acts kent die die avond spelen. Dat doen we onder meer door in alle genres te programmeren, van klassieke muziek tot singer-songwriters, jazz, gitaarnoise, ambient, indiepop en zelfs carnavalsmuziek”, zegt Siera. “Daarmee is het een soort reflectie van wat we hier doen bij Velvet. Als we een album op hebben staan van een onbekendere artiest, dan komen mensen vaak even vragen wat het is als ze nieuwsgierig zijn. Dat is Peel Slowly And See, alleen dan live. Wij zijn een soort VVV-kantoor voor het festival.”

“Daarom staat de festivalnaam bijvoorbeeld veel groter op de poster dan de artiestennamen”, vervolgt Siera. “Natuurlijk gaat het om de acts, maar we willen uiteindelijk dat mensen afkomen op Peel Slowly And See. Dat ze denken: ‘het is altijd goed wat daar staat.’ Uiteindelijk zou ik zelfs een poster willen hebben waar helemaal geen acts op staan, dat mensen naar Leiden komen omdat ze er simpelweg bij willen zijn en weten dat ze nieuwe en verrassende dingen gaan zien.”

Doorgroeien en iets nieuws doen
In Nederland opereren er uiteraard wel meer festivals met alternatieve namen op unieke plekken. Desondanks maakt Siera zich geen zorgen over de plek die voor Peel Slowly And See is weggelegd. “We bouwen rustig aan onze positie en daarbij weet je toch nooit hoe het loopt. Kijk naar de platenwinkels. Tien jaar geleden had je tweeduizend platenwinkels, waarvan achthonderd Free Record Shops en vierhonderd Van Leest-winkels. Die bestaan allemaal niet meer en nu komt het, dat is het absurde: Velvet is inmiddels de grootste keten van het land met veertien winkels! Ons festival is klein begonnen en nog steeds niet groot, maar ik geloof er heilig in dat we veel verder kunnen groeien als we zo door blijven gaan.”

Mooi, maar de realiteit is dat je er als festival wel bovenuit moet blijven steken. Hoe denkt Siera dat te doen? “Dat zijn denk ik drie dingen: we programmeren alle genres, het is een popfestival in een theater en Peel Slowly And See heeft een aantal theatrale elementen. Door dat laatste komt er voor mij lucht en ruimte in het festival. Zeker als je een hele dag in één gebouw zit, dan is de kans groot dat je na een paar shows compleet murw geslagen bent door alle muziek. Eerder deden we dat door Eefje Wentelteefje, Harry Merry, een pubquiz en O, Kutjes te programmeren, dit jaar doen we dat met Ferry van de Zaande en Fred van Boesschoten. En op een of andere manier werkt dat ontzettend goed.”

Meest diverse line-up tot nu toe
Elke editie duikt het festival nog meer de diepte en de breedte in, Siera kijkt dan ook regelmatig met blinkende ogen naar de festivalposter die overal in de winkel hangt: “Ik vind het mooi om te zien hoe breed de programmering ondertussen is geworden. We begonnen met drie singer-songwriters, daarna kwam er een surfband bij, later een beat poet en nu hebben we de meest diverse line-up tot nu toe.”

Het is een klus om dat bij elkaar te krijgen. Geregeld zie je door de bomen het bos niet meer als het aankomt op nieuwe acts. Waar begint Peel Slowly And See met het samenstellen van een programma? “We hebben er deze keer een jaar aan gewerkt om dit neer te zetten en voor onszelf de tijd genomen om acts te ontdekken. We hebben een select aantal namen die we neer kunnen zetten, dus we moeten daar goed over nadenken”, vertelt de programmeur. “Soms moet je dan ook een beetje geluk hebben wat er na zo’n boeking van een band gaat gebeuren. Nona is daar een goed voorbeeld van, die hebben we bijna driekwart jaar geleden geboekt en zij is in de tussentijd echt keihard gegaan. Of Lewsberg, die op grote festivals speelden, deze maand nog op Noorderslag.”

Leidse muziekscene
Het festival opereert vanuit Leiden, maar als je de woorden ‘muziekscene’ en ‘Leiden’ in één zin laat vallen, zie je misschien niet direct iets voor je. Uiteraard zijn er een toffe bands die uit de sleutelstad komen. Torii en KIEFF om maar iets te noemen, maar echt een ‘scene’: is die er ook? “Nee, we missen hier écht een broedplaats, waar jonge bands veel kunnen spelen en muzikanten en publiek elkaar kunnen ontmoeten. Je hebt nu wel de Nobel Award, daar zat ik in de jury en zag ik ontzettend veel goede dingen voorbijkomen. Dat is een goede startplaats, alleen acts missen daarna een plek waar echt iets te doen is, waar ze kunnen spelen” vertelt Siera. “Er wordt nu wel gewerkt aan Nieuwplaatz, dat is nog niet zolang geleden geopend en dat zou die rol kunnen vervullen. Daar gebeurt al van alles en er komen nog meer oefenruimtes en studio’s in, daar zie ik veel potentie in.”

“Wij zijn dan wel geen broedplaats met ons festival, maar we vinden het wel belangrijk om lokale bands een mooie plek aan te bieden. Dit jaar staan daarom onder meer Sugar Coated Mind Bombs en The Avonden op het programma. Zo kunnen we tegelijkertijd laten zien wat voor muzikaal talent er in Leiden rondloopt.”

Tips, tips, tips
Maisha wil ik echt zien, dat is een unieke band, vooral dat surfgeluid van die gitarist, een soort Duane Eddy-achtig geluid, dat is echt waanzinnig. De band heeft sowieso een heel grote sound, zoals Kamasi Washington dat ook heeft.”

“Verder ben ik erg nieuwsgierig naar Slumberland. Een Belgische act die niet alleen met twee drummers komt, maar ook met een soort boekenkasten met allerlei apparatuur erop. Van een föhn tot een platenspeler, een naaimachine, een elektronisch bestuurbare strijkstok. Dat gaat erg spannend worden, het is een soort ambient maar tegelijkertijd kan het heel dansbaar worden.”

“Of Red Brut, zij zingt en bouwt live te gekke composities met allerlei cassettebandjes en walkmans. Het is niet alleen tof om naar te luisteren, maar ook om naar te kijken en je weet van tevoren ook niet wat er allemaal gaat gebeuren, hoe zo’n show zich ontvouwt. Dát vind ik dus te gek!”

Ferry van de Zaande en Fred van Boesschoten is wel een hele andere categorie”, lacht Siera. “Van die act heb ik hélémaal geen idee wat het gaat worden. Het is een handpoppenact en het zijn dé iconen van Tilburg op het moment die eigenlijk nooit buiten de stad komen. Maar nu staan ze ineens in Leiden als ‘popsterren’. Ik had ze een berichtje gestuurd of ze wilden komen en ze stuurden terug: ‘ja, is goed.’ We gaan het beleven!”


WEBSITE PEEL SLOWLY AND SEE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS