Vijf tips uit het haarscherpe underground-programma van Grauzone (7 & 8 februari, Den Haag)
31 januari 2020
Het festivalseizoen is vanaf 7 februari echt aan, want dan gaan in Den Haag de lichten aan in Paardcafé, Koorenhuis, Grey Space en Het Magazijn voor Grauzone! En die programmering is niet mals met namen als Thurston Moore Group, Shame, Jozef van Wissem, The Murder Capital, Legowelt, Los Bitchos en Tamaryn.
Tekst Robin van Essel & Ricardo Jupijn
En dan noemen we er maar een aantal, want je kunt flink doorscrollen in het donkergrijze programma van het festival. Zo zien we onder meer Shortparis staan, de Russische band waar we deze week nog een feature over schreven. Black Marble, een band die we begin 2013 al eens spraken en terug zijn met het album Bigger Than Life. De eerder genoemde Britten van Shame (lees hier onze review van het debuut) die de afgelopen jaren zo’n beetje elk festival molesteerde in Nederland en net een nieuw album op hebben genomen. Dan ook nog de Londense tequilamuziek van Los Bitchos is een aanrader, Deutsche Ashram van eigen bodem waar we onlangs nog een video van in première lieten gaan of die andere sensatie uit Ierland: The Murder Capital, waarvan we frontman James McGovern afgelopen voorjaar nog spraken.
Naast alle muzikale shows zijn er overigens ook nog een aantal symposia tijdens Grauzone, onder meer van Johan Tahon, Thurston Moore en Babeth Mondini-van Loo en Stephen Mallinder. Plus kunst van ARTNROLL en de films Where Does A Body End en Chance versus Causality. Het volledige programma check je hier.
Wordt het ondertussen tijd om te spitten in de rest van het programma, daar zit nog genoeg moois bij. Aan de hand van een aantal redactionele tips geven je een dwarsdoorsnede van het 2020-programma van Grauzone.
Jozef van Wissem
Vrijdag 7 februari – 22:00 uur in Paard
Direct een bijzondere naam op de vrijdagavond van Grauzone met Jozef van Wissem. De naam van deze luitspeler klinkt net zo renaissance als zijn muziek en wordt internationaal aanbeden door platforms als Pitchfork, The Quietus en The New York Times. Hij speelde meer dan 1.200 concerten, won een soundtrack-award op het Cannes Film Festival en woont sinds de jaren negentig in New York. Via Sacred Bones brengt hij compleet tijdloze en mystieke muziek uit. Niet geheel verrassend voor een label dat ook het werk uitbrengt van artiesten als Föllakzoid, David Lynch, The Holydrug Couple, Jenny Hval en Amen Dunes.
Je moet je ziel volledig in handen leggen van de muzikant, die een wereld schept met zijn eigen regels, zijn eigen tijd en haast zijn eigen natuurkrachten. De avant-gardistische klankkleur van zijn laatste plaat An Attempt To Draw Aside The Veil die hij in samenwerking met Jim Jarmusch maakte, is precies de kleur die je voorstelt als je Grauzone een tint zou moeten geven. Een werk dat is geïnspireerd op het werk van William Blake en Helena Blavatsky, georkestreerd met droney sferen, gothische schimmen, barokke geluiden en vredig getokkel dat je naar vervlogen tijden vervoert. (RJ)
ESYA
Vrijdag 7 februari – 20:20 uur in Paard
Ayşe Hassan is de drijvende kracht achter het project ESYA dat vrijdag in Paard is te zien. Mocht je haar denken te herkennen van Savages, dat klopt! De bassiste maakte jaren furore met deze wervelstorm van een band, maar inmiddels zijn er een aantal met name druk met hun solo-carrière. (Zo ook Savages-gitariste Gemma Thompson die met Unmoor Kiva op de Grauzone-zaterdag speelt.) In feite is ESYA één grote ritmesectie en de strakheid ervan is geen verrassing, aangezien Savages-drumster Fay Milton aan haar zijde staat.
Afgelopen november bracht ze haar album Absurdity of ATCG (II) – Emergent Form uit, een plaat vol minimalistische en beat-gedreven nummers die in al hun simpelheid weten te overtuigen. Een album dat volgens de muzikante over het volgende gaat: “This EP is about becoming the next version of yourself, about engaging ‘in the process of coming into being or becoming prominent’. Transgressing comfort zones by experimenting with the complex and contradictory ideas that can exist within one person and the journey of overcoming the things that impact us from becoming the person we want to be.” (RJ)
De Ambassade
Zaterdag 8 februari – 21:30 uur in Paard
De Ambassade is al een jaartje of vier de uitlaatklep van Pascal Pinkert, die je dan weer beter kent als dj en producer Dollkraut, maar het kwam pas afgelopen jaar tot een volwaardig album, genaamd Duistre (sic) Kamers. Pinkert heeft als Dollkraut al een voorliefde voor alles wat vintage, krakend en lofi is. De darkwave van De Ambassade gaat daarin nog een tandje verder en klinkt alsof je naar een cassettebandje uit de jaren zeventig zit te luisteren.
Een muzikale vertaling van de leegheid en het kleurloze beton van de buitenwijken, noemt Pinkert het zelf. Het is inderdaad kil, duister, lofi en verzuipt in liters echo. Maar net als je herinnering aan je jeugd in die buitenwijk heeft De Ambassade iets onweerstaanbaar nostalgisch. En het is een originele plaat bovendien, wat ongetwijfeld bijdraagt aan de juichende reviews die ‘ie kreeg. (RvE)
Damo Suzuki & members of Kikagaku Moyo, Bo Ningen, Minami Deutsch
Zaterdag 8 februari – 21:00 uur in Paard
Geboren Japanner Damo Suzuki was in de jaren zeventig de frontman van de legendarische krautrockgroep CAN uit Keulen, waarmee hij bekend stond om zijn geïmproviseerde teksten, die vaak deels gewoon fantasietaal waren (luister maar eens naar Soundtracks). Sinds zijn vertrek uit CAN treedt hij op met zijn ‘Network’, dat bestaat uit wisselende samenstellingen van muzikanten uit allerlei delen van de wereld, waarmee hij improvisaties van evenzoveel verschillende stijlen speelt.
Op Grauzone krijg je dus iets unieks te zien en dat gaat ongetwijfeld hoog scoren op de Aquarius-schaal. Want Suzuki heeft de crème-de-la-crème van de hedendaagse Japanse psychedelische scene meegenomen: leden van het oneindig innovatieve Kikagaku Moyo (dat een jaar of twee geleden zo’n beetje elk Europese festival aandeed), noiseband Bo Ningen (dat tourde en een track maakte met Savages) en de hier nog redelijk onder de radar gebleven avant-gardeband Minami Deutsch. (RvE)
Panther Modern
Zaterdag 8 februari – 1:30 uur in Het Magazijn
Als je alle opgebouwde spanning kwijt moet van eerdergenoemde bands, dan staat Panther Modern om half twee ’s nachts op het programma. Deze EBM-synthpunker uit Los Angelese bracht tot nu toe slechts één EP en één single uit, maar die zijn zo overtuigend dat hij je in de rondte mag draaien in de ondergrondse sferen van Het Magazijn. Hij is op het moment overigens met Black Marble op tour, die om 21:30 in Paard spelen op dezelfde avond. Wij zouden je aanraden om deze duistere acts allebei mee te pakken om je ziel helemaal onder te dompelen in deze stroboscopische muziek. (RJ)
WEBSITE GRAUZONE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS