New Music

Sociale kritiek van Goat Girl in het psychedelische spookbos van het nieuwe album On All Fours


1 februari 2021

Het Londense Goat Girl kwam in 2018 goed voor de dag op de Europese festivals: sarcastisch sociaal commentaar, gehuld in postpunkliedjes werkte goed bij het publiek. Toch zakte de band wat weg in het collectieve geheugen, vergeleken met bands als Shame en Fontaines D.C. Met het nieuwe en tweede album On All Fours pakt Goat Girl de draad weer op.

Het gelijknamige debuutalbum (2018) van de band is een mix van postpunk en psychedelische dreampop en politiek geladen teksten vol teenage angst. De band voelt een verantwoordelijkheid naar zijn generatiegenoten om zich over de huidige politieke situatie te uiten. En dat doet het viertal met sarcasme en zelfspot. Soms confronterend, zoals op de beruchte track Burn The Stake, met een snauw naar de Britse conservatieven. Als Londenaren hebben ze in de huidige politieke situatie genoeg om over te klagen, natuurlijk.

Wandeling in een spookbos
Met On All Fours kiest de band voor een andere stijl. Goat Girl is niet per se een politieke band, er worden juist verschillende thema’s aangepakt. Zangeres Lottie Cream zingt over klimaatverandering en wereldpolitiek, maar tegelijkertijd over persoonlijke onderwerpen als sociale angsten en mentale gezondheid. Dan Carey, producer van geliefde acts als Fontaines D.C. en Black Midi, staat na het debuutalbum opnieuw aan het roer van de productie. Hij is geen man van veel takes: de plaat is in één dag opgenomen. Eerste singles Sad Cowboy en The Crack klinken al wat experimenteler, maar behandelen nog steeds de zware onderwerpen (politiek protest en je identiteit in de maatschappij) zoals het debuutalbum deed.

Derde single Badibaba legt er nog een laag nerveuze psychedelica bovenop. In het refrein klinkt een constant ‘badibadibabaaaa’, waarbij Cream klaagt over de vervuiling van de aarde. ‘Littered seas. Feels like we’re an infection.’ Een metafoor voor hoe wij als mensheid soms hulpeloos kunnen zijn tegenover onze eigen problemen en wereldlijke machten. Het is duidelijk dat Goat Girl zijn kritiek op de samenleving niet heeft laten varen. Badibaba mondt uit in een psychedelische golf van elektronica die klinkt als de soundtrack van een wandeling in een spookbos.

Tweede plaat On All Fours verscheen 29 januari via Rough Trade Records.