Feature

10X010 POPIN – Alberta Balsam: “Ik wil mensen wegblazen door hoe het klinkt én hoe het eruitziet”


3 december 2020

Rotterdam lijkt muzikaal meer ‘aan’ te zijn dan ooit en vanuit ons kantoortje in het hart van het centrum, zien wij de talenten bijna over elkaar heen struikelen. Graag zouden we je deze acts allemaal live aan je voor hebben gesteld, maar hé: covid-19…! Dat betekent alleen niet dat we stil gaan zitten: nee! Dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN. Waarmee we tien Rotterdamse acts aan je voorstellen door middel van een energieke livesessie, een strakke persfoto van Niek Hage én een interview op The Daily Indie.

‘De sound van Rotterdam’ is pas compleet als we de techno-scene aan je laten horen en dan kunnen we uiteraard niet om Alberta Balsam heen. Oftewel: Aniek de Rooij, de lokale rouwdouwer die menig clubnacht op zijn kop zette en snel weer zal zetten. Eerder speelde deze underground-producer onder meer in DOOXS en mogelijk heb je haar weleens achter de toetsen gezien bij De Ambassade. Vandaag hebben we het over Alberta Balsam en hoe deze ‘synthbezweerder’ is gekomen tot waar ze nu is.

Voor alle volgers van 10X010 die je nog niet zo goed kennen: wat is het onderliggende gevoel van Alberta Balsam? Waar komt het vandaan?
“Ik heb het altijd al heerlijk gevonden om met Ableton en synthesizers te kutten en ik ben altijd veel bezig geweest met IDM, ambient en elektronica. Na allerlei projecten vond ik het fijn om het eens allemaal zelf te doen, om van niemand afhankelijk te zijn. Zo is Alberta ontstaan. Na een tijdje kriebelde het samenspelen ook wel weer, daarom speel ik ook bij De Ambassade.”

Wat heb je nog allemaal voor ogen met dit project?
“Nu treed ik in mijn eentje op, maar het mag voor mij een stuk groter. Met vette visuals bijvoorbeeld of met een drummer erbij. Het gevoel dat je bij veel acts op Rewire hebt, dat je weg wordt geblazen door hoe goed het klinkt én hoe fucking vet het er allemaal uitziet. Dat is wat ik wil.”

Zijn er een paar artiesten die jou op dat gebied inspireren?
Lanark Artefax doet dat erg goed, dat is ook ontzettend mysterieus allemaal. Een super groot voorbeeld zijn de shows van Amon Tobin. In zijn laatste show projecteerde hij allerlei visuals op een enorm stagedesign met 3D-kubussen. Het was super groots en imponerend: echt een technisch hoogstandje.”

Als je jouw muzikale wereld visualiseert in je hoofd: wat zie je dan voor je?
“Ik ben erg van de scifi en dystopische Blade Runner-achtige sferen. Lekker vervreemdend vooral.”

Er is de komende tijd in ieder geval nog genoeg tijd om dat goed uit te werken! Waar ben je verder mee bezig geweest dit virusjaar?
“In het begin vond ik het erg lastig om op muziek te focussen, maar de laatste tijd gebruik ik mijn tijd om lekker diep in mijn instrumenten te duiken en zit ik al die handleidingen uit te pluizen. Daardoor heb ik mijn synthesizers een stuk beter leren kennen. Het lijkt weer een beetje op het begin, want uiteindelijk ben ik natuurlijk muziek gaan maken omdat ik dat leuk vond. Optreden was iets dat pas later kwam. Het is fijn om dat gevoel hervonden te hebben, plus: er staat minder druk op. Dat is ook weleens lekker.”

Ben je al met plannen bezig voor de periode dat dit weer voorbij is?
“Dit jaar heb ik veel muziek gemaakt en ik ben op zoek naar een manier om daarmee een brug te slaan naar een groter publiek. Het is lastig om uit een lokale scene te komen, er zijn weinig opties in Nederland om die volgende stap te kunnen zetten. Want binnen je eigen stad heb je op een gegeven moment overal wel gespeeld, maar vanaf dat punt kun je bijvoorbeeld niet ineens een Nederlandse tour doen. Dat gat is nog steeds groot.”

Hoe ben je je klaar aan het maken om die stap te kunnen zetten?
“Ik wil mijn releases klaar hebben staan, zodat ik direct op het juiste moment kan springen. Maar het blijft afwachten, het is een rare situatie… Het voelt een beetje alsof je de hele tijd op de reservebank zit te wachten tot ‘je weer mag’.”

Gelukkig hebben we in de tussentijd wel een mooie 10X010-sessie kunnen maken! Kun je wat meer vertellen over de track die je daarvoor uitgekozen hebt?
“Dit nummer heb ik gekozen omdat het representatief is voor de sound waar ik nu mee bezig ben. Ik zou het omschrijven als techno meets breakbeat, maar wel melancholisch, niet alleen hard en clubby. Het past goed bij waar ik nu mee bezig ben.”

Waar komt de muziek vandaan bij jou? Welk gevoel borrelt er onder de oppervlakte van die geluiden?
“De muziek die je maakt, zegt iets over wie je bent. En ik ben wel iemand die zich zorgen maakt over de toekomst van de mensheid. Het zit niet heel letterlijk in één bepaald geluid of zo, het is meer een gevoel dat erin zit. In mijn muziek zit een hang naar nostalgie en tegelijkertijd een soort nieuwsgierigheid naar de toekomst.”

De stad waarin je deze muziek maakt, Rotterdam: hoe speelt die plek een rol in jouw leven?
“Toen ik hier een jaar of dertien geleden naartoe kwam vanuit Brabant, begreep niemand waarom ik hier precies naartoe wilde. Maar ik voel heel erg dat ik bij Rotterdam pas, wat ergens misschien in dat underdog-gevoel zit. Bovenal vind ik het echt een muzikantenstad. Ik ken zoveel mensen die super serieus en goed met muziek bezig zijn: toffe DJ’s, mooie festivals, mensen die coole labels beginnen en platenzaken openen. Qua makers zit er veel in Rotterdam en als je allerlei mensen lekker bezig ziet zijn, dan denk je al snel: dat wil ik ook! Waardoor je weer harder gaat werken om iets tofs te maken. En het niveau is echt hoog op het moment.”


Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.

Over Alberta Balsam
Wil jij weten waar Alberta Balsam allemaal mee bezig is in 2021? Check haar via Facebook en Instagram. Contact opnemen kan via jeroen@blipagency.com.

Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.

Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door de synthpoppers van KUZKO, die kun je hier nog eens terugkijken. De tweede sessie met beat- en stemkunstenaar MAASK check je hier, de derde met het jazzy Brintex Collective hier, de vierde met de absurdistische Nederpop van LE MOTAT hier, hier de vijfde POPIN-sessie met Beau Zwart, de zesde met Dragonfruit en de swingende sessie met Kay Slice.