Feature

10X010 POPIN – Brintex Collective: “Het is tijd om ons gezicht te laten zien”


29 oktober 2020

Met ons hoofdkantoor in het kloppende hart van Rotterdam, weten wij als geen ander hoe hard deze stad muzikaal bruist. En hoe graag we het ook willen: covid-19 verhindert het ons om deze acts live aan je voor te stellen, maar dat betekent niet dat we stil gaan zitten. Nee, dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN!

In deze serie laten we je de sound van Rotterdam horen en zijn we op zoek gegaan naar een tiental frisse en ambitieuze acts. In de stad waar de jazz in de lucht hangt, moeten we je absoluut voorstellen aan het kersverse Brintex Collective. Alle leden van deze groep draaien als felgekleurde planeten rond de kosmische aanvoerder van de groep: Brenn Luiten. Hij laat zich onder meer inspireren door de Londense jazz- en elektroscene, die de laatste jaren met elkaar versmolten zijn en in de fik staan van opwindende vernieuwing. We spreken met Luiten en geluidstovenaar Tommy van Leuken om dit vrije en spontane collectief te ontleden.

Kunnen jullie ons eerst eens iets meer vertellen over Brintex Collective en hoe dit hele avontuur is begonnen?
Luiten: “Zo’n drie jaar geleden kwam ik Chris en Huy tegen, twee gasten waarmee ik ooit in een band had gespeeld. Ik had ze jaren niet gezien, tot zij ook op Codarts gingen studeren en we besloten om weer eens te gaan spelen. Twee jaar lang hebben we regelmatig in de oefenruimte gezeten en wat muziek gemaakt, zonder het idee om daar iets mee te doen. Tot ik vorig jaar ineens een berichtje ontving met de vraag of we een show wilden spelen.”

Dat lijkt mij een goed teken als je zo spontaan gevraagd wordt.
Luiten: “Zeker. Ik had weleens wat filmpjes op Instagram gezet van die repetities, maar dat was het. Vanaf het moment dat we gevraagd werden, ben ik gaan zoeken naar andere muzikanten en werd het al snel een collectief. Het balletje begon te rollen, maar twee shows daarna kwam de corona-crisis…”

Gaf dat wel tijd om aan andere bandzaken te werken?
Luiten: “Dat wel, we waren eerst vooral gefocust op die shows en nu hadden we de ruimte om bijvoorbeeld een eerste track in de studio op te nemen. Maar we hebben ook de tijd om te ontdekken wat we willen doen en hoe deze band werkt. Nu verzin ik de schema’s en die werk ik uit met Huy en Chris voordat ze richting de rest van de band gaan, terwijl we dat eerst nog weleens met z’n allen deden.”

Van Leuken: “Nee, dat werkte niet helemaal, dat was te chaotisch. Het was überhaupt al een heel karwei om iedereen bij elkaar te krijgen.”

Luiten: “Daarnaast werden er vaak geen knopen doorgehakt. Dan hadden we een nieuw nummer en de ene keer duurde die vier minuten en de repetitie daarop duurde die tien minuten. Dat kwam vooral omdat er niemand was die beslissingen maakte of zei wat we gingen doen. Dat gaat nu een stuk beter.”

Waar halen jullie je inspiratie allemaal vandaan?
Van Leuken: “Binnen de band luistert iedereen hele andere soorten muziek, zo luister ik zelf bijvoorbeeld veel naar hiphop. En ook het ambient-werk van Brian Eno en wat hij met Bowie heeft gedaan.”

Luiten: “Zelf houd ik erg van de jazzscene in de UK, vooral van Alfa Mist, Yussef Dayes, Tom Misch. Dat kwam doordat ik twee jaar geleden hier in Rotterdam op Festival Downtown speelde en Joe Armon-Jones zag. Hij speelde voor ons en ik vond dat zó vet. Daardoor ben ik dieper in die hele scene gedoken en wist ik wat ik met Brintex wilde gaan doen.”

Was dat met name muzikaal of was het meer?
Luiten: “Muzikaal, maar het gaat net zo goed over hoe die scene werkt. Ik vind het tof hoe al die muzikanten continu met elkaar spelen en overal en nergens opduiken tijdens shows en op elkaars platen. Het is één grote groep muzikanten die in allerlei wisselende formaties een nieuwe muzikale stroming vormen. Ik zie Brintex ook echt als zo’n collectief, waar iedereen bij kan komen en mee kan spelen.”

Dat klinkt een beetje als het welkome en open gevoel dat in Rotterdam hangt. Is er iets van de stad te merken in jullie muziek? Zit het ergens in?
Luiten: “Ja, dat weet ik wel zeker. Ik kom uit De Meern bij Utrecht, maar op mijn twaalfde ben ik hier naar de theaterschool gegaan en ik denk dat ik echt een ander persoon was geweest als ik daar was gebleven. Dan was ik misschien niet eens muzikant geworden. En als ik in Utrecht was gaan wonen, was ik een hele andere muzikant geworden.”

Wat is er zo speciaal aan Rotterdam?
Luiten: “Voor een groot deel is dat het multiculturele van de stad. Rotterdam heeft zoveel kleuren, culturen en invloeden. Daarnaast worden er altijd veel toffe events georganiseerd. Ik ga hier nooit meer weg.”

Wat betekent deze 10X010-sessie voor Brintex Collective?
Luiten: “Dat we kunnen laten zien wie we zijn en wat we doen. Het is allemaal een beetje mysterieus geweest tot nu toe. Mensen weten wel dat we met van alles bezig zijn, maar niet precies waarmee. Het is tijd om ons gezicht te laten zien.”

Wat mij tijdens de opnames opviel, is dat jullie muziek erg open en spontaan klinkt. Hoe creëer je die vibe?
Luiten: “Ik denk doordat we vooral op gevoel spelen. Dat bleek wel tijdens die opnames: we deden drie takes, waarvan de een vier minuten duurde en de andere zeven minuten. Het is niet dat we bijvoorbeeld vaste schema’s afspelen, het gaat echt om het aanvoelen van elkaar en het inspelen daarop.”

Laten we corona even wegdenken op het moment: waar zou je dan graag naartoe willen met Brintex, wat is jouw doel?
Luiten: “Ik zou me met Brintex graag willen mengen in die Engelse scene. Als ik klaar ben met school, wil ik daar graag een tijdje naartoe om te kijken wat we daar zouden kunnen doen. Dan moet ik natuurlijk wel wat muziek opgenomen hebben, dus eerst moeten we daar maar eens mee aan de slag.”


Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.

Over Brintex Collective
Wil je Brintex Collective volgen? Check de groep via Facebook en Instagram of neem contact met ze op via luitenbrenn@gmail.com.

Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.

Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door de synthpoppers van KUZKO, die kun je hier nog eens terugkijken. De tweede sessie met beat- en stemkunstenaar MAASK check je hier.