Feature

The Daily Indie neemt je mee op reis, volgende stop: Maleisië


27 oktober 2020

Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat we met deze rubriek naar Azië zijn geweest. De hoogste tijd dus om daar deze week verandering in te brengen met een bezoek aan de indiescene van Maleisië!

We brachten je eerder al een viertal bands uit Taiwan en deze week trekken we nog een stukje naar het zuiden om aan te leggen in Maleisië. Een land met ruim 32 miljoen inwoners in het zuidoosten van Azië, wat deze week het decor vormt voor onze zoektocht naar onderbelicht talent.


Pastel Lite
We beginnen deze week in hoofdstad Kuala Lumpur met de elektronische indiepop van Pastel Lite. Dit duo, bestaande uit Eff Hakim en Faliq Mohd, begon zich rond 2012 volledig te focussen op een muzikale carrière. Na een succesvol optreden op een festival in Singapore begonnen er langzaam aan steeds serieuzere optredens te komen, waardoor ook het duo zelf het maken van muziek serieuzer ging nemen.

In eerste instantie begon de band als een indiepop-band met flinke elektronische synth-stukken verwerkt in de tracks. Een stijl die in 2014 in de vorm van Etcetera een heerlijk dansbare debuut-EP voortbracht. De afgelopen jaren, sinds album Balada in 2017, heeft de band echter de overstap gemaakt naar een sound die meer naar dreampop neigt. De synths zijn niet meer zo schel en in your face, maar golven met het nummer mee, als een licht briesje op een rustige zomerdag.


Enterprise
We trekken door naar de stad Subang Jaya, voor wederom een muzikaal duo dat zich bezighoudt met de nodige synthesizers: de synthpop-band Enterprise. Zanger en toetsenist Ismail en drummer Nazree vormen al sinds het begin van de band een onafscheidelijk koppel, dat net als Pastel Lite in 2012 voor het eerst van zich liet horen. Met het opzwepende LHFT (Let’s Have Fun Tonight) en het ietwat duistere On a Mission, verschenen er dat jaar meteen twee singles waarmee de band bewees zich niet te gaan beperken tot enkel blije of juist depressieve emoties.

Vervolgens was het even wachten, maar in 2015 verscheen de debuut-EP, die heel toepasselijk Episode One werd genoemd. Maar waar een eerste episode is, daar verwacht je in de toekomst natuurlijk minstens een tweede. In 2017 was het zover en bracht de band met Episode Two: Fantastic Planets zijn eerste echte langspeler op de markt. Het meest recente werk van Enterprise is de single Irama, die eerder dit jaar met bijpassende trippy videoclip uit werd gebracht.


Son Of A Policeman
We gaan weer terug naar Kuala Lumpur om je voor te stellen aan de zeskoppige indieband Son Of A Policeman, oftewel SOAP. Ook deze band heeft met de vorige twee gemeen dat hij in 2012 het levenslicht zag en de laatste jaren door aan het breken is. Voor SOAP kwam dit moment in 2016, toen de band mocht openen voor de Schotse elektropoppers van CHVRCHES en een plek wisten te bemachtigen op Rockway Festival, een van de grootste rockfestivals van Maleisië. Om maximaal gebruik te maken van dit opgebouwde momentum, bracht de band dat jaar ook meteen zijn eerste twee singles, Euphoria en Colours of the Skin, uit via YouTube en Soundcloud.

Gesterkt door dit succes ging de band door met het maken van zijn verfijnde en rustgevende indiepop. Vorig jaar verscheen met Sunrise Magic de grootste hit van de band tot nu toe, met bijna tweehonderdduizend streams op Spotify. Op een EP of een album is het nog altijd wachten, maar wie weet zit er binnenkort iets aan te komen. De band bracht dit jaar namelijk met What We Do, LADY LUCK en Little Fires al maar liefst drie nieuwe tracks uit.


The Impatient Sisters
Voor onze laatste stop trekken we van de westkust naar de oostkust en leggen we aan in Kuantan, de thuisbasis van The Impatient Sisters en zijn melancholieke indiefolk. Het muzikale avontuur van deze drie zussen begon in 2011, toen ze de support mochten verzorgen voor My Short Term Memory in een café. De setlist bestond hier toen nog vooral uit covers van onder andere Princilla Ahn, een van de muzikale voorbeelden van de band. Het publiek reageerde zo enthousiast op het drietal dat ze uiteindelijk besloten om ook eigen materiaal te maken: The Impatient Sisters was geboren.

In 2011 speelden de band al drie eigen nummers voor een livesessie, die uiteindelijk in 2014 ook op de zelfgetitelde debuutplaat zouden komen te staan. Vervolgens bleef het even stil uit het zussenkamp tot in 2018 de Hanyut EP verscheen, met de gelijknamige single en vier remixes. Vervolgens werd vorig jaar de single Hopeless uitgebracht en verscheen er dit jaar wederom een splinternieuwe EP genaamd Hati-Hati EP. Een plaat waarop de melancholie iets meer plaats gemaakt lijkt te hebben voor een vrolijke noot en onder meer de kazoo zijn opwachting maakt in de muzikale mix.