Feature

10X010 POPIN – MAASK:“Dit is een hedonistisch beatboxproject dat gaat over losgaan”


22 oktober 2020

Met ons hoofdkantoor in het kloppende hart van Rotterdam, weten wij als geen ander hoe hard deze stad muzikaal bruist. En hoe graag we het ook willen: covid-19 verhindert het ons om deze acts live aan je voor te stellen, maar dat betekent niet dat we stil gaan zitten. Nee, dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN!

‘De sound van Rotterdam’ kunnen we je niet laten horen zonder MAASK. De stemkunstenaar, muzikant, beatboxer, producer en performance-artiest is niet alleen actief in de theaterwereld, hij speelde door de jaren heen ook honderden shows in binnen- en buitenland. Geef hem een loop station en binnen een paar rondjes weet hij een zaal helemaal gek te maken. Dat ondervonden feestende publiek al op Paaspop, Motel Mozaique, Eurosonic Noorderslag, Tweetakt, Popronde, Sniester en Dauwpop. Tijdens ons 10X010-weekend laat hij zien waar hij momenteel mee bezig is met zijn ‘act in een rugzak’.

Voor mensen die jou op een of andere manier nog niet tegengekomen zijn: kun je ons een kleine tijdlijn van MAASK geven?
“Mijn hoofdberoep is muziek maken voor theatervoorstellingen en ik werk voornamelijk voor Theater Utrecht en De Koninklijke Schouwburg in Brussel. Hiervoor heb ik op de toneelschool in Maastricht gezeten, dus ook als performer kom ik oorspronkelijk wat meer uit de theaterhoek. Zeven jaar geleden ben ik met MAASK begonnen. Muzikaal is het een hybride tussen standup-comedy en dance en hiphop, vaak groovy maar regelmatig ook heel hard. Zelf zie ik MAASK als een hedonistisch beatboxproject dat gaat over losgaan en een anarchistische kijk heeft op hoe we met elkaar een feest vieren. Het onderzoekt het idee van artiest en publiek, aangezien dat concept helemaal vastgeroest lijkt te zijn. Niet alleen hoe zalen zijn ingericht, maar ook het vormelijke aspect: de manier waarop bands op een podium staan en zelden ontwrichtende dingen doen. Ik vind het leuk om te fucken met de clichés van: ‘ik ben de artiest, jullie het publiek’ en dan te kijken wat ik allemaal kan flikken. Naast het organiseren van een sitdown, stuur ik mensen bijvoorbeeld de gang op en laat ik ze daar een tijdje staan.”

Hoe heeft zich dat door de jaren heen ontwikkeld?
“MAASK moet je eigenlijk zien als een elektronische live-act, dus het past goed tussen de overgang van bands naar DJ’s. Op een gegeven moment ging dat hartstikke goed en jarenlang heb ik elke week gespeeld. Een tijdje geleden lukte het me even niet meer om met nieuwe nummers te komen en ben ik meer de theaters ingedoken. Maar nu ben ik bezig met nieuwe muziek en ik wil deze periode gebruiken om nieuw materiaal te maken, zodat ik direct weer kan gaan spelen als corona voorbij is. Die energie van het publiek is namelijk wel waar ik dit voor doe.”

Hoe zie je dat nu voor je?
“Nou ja, zodra dat vaccin er is, en er zit geen chip in, dan kan het feest weer beginnen (lacht).”

Waar ben je muzikaal nu allemaal mee bezig?
“Thuis luister ik de laatste tijd veel jazz en soul, dat is denk ik ook wel terug te horen in de track die ik in de sessie speel. Maar ook acts als Todd Terje en Kamaal Williams inspireren mij, C-mon & Kypski ook omdat ze op een toffe manier allerlei genres door elkaar gooien en ik luister veel Flying Lotus en al die acts van zijn Brainfeeder-label. Er komt af en toe gabber voor in mijn nummers, die hoge energie blijf ik tof vinden. Niet zozeer die ideologie ofzo, meer de punkachtige hardheid van die muziek.”

Die nieuwe track, kun je daar wat meer over vertellen?
“Ik verzamel de laatste tijd dus allerlei genres die ik tof vind en in deze 10X010-sessie speel ik een lofi housenummer. Het heet I Can Feel It en het is eigenlijk nog helemaal niet af. Ik heb geprobeerd om er een scheef swingend housenummer van te maken, met een rommelige bas en een gruizige kick.”

Jouw act draait vooral om de live-energie, hoe werkt zo’n 10X010-sessie in de wereld van MAASK?
“Voor mij is dat fijn, omdat je toch op een coole manier een track kunt laten horen. Dat streamen en alles werkt voor mij niet altijd. Maar met toffe beelden, meerdere camerahoeken en een strak geluid kun je alsnog een goede energie overbrengen.”

Is er nog iets anders dat…
“Oh, wacht! Mr. Oizo, dát is een grote inspiratie, ik ben echt de grootste fan van hem. Hij heeft mij geleerd wat humor is in muziek, hij benadert alles ‘anti’. Altijd op zoek naar een twist om iets te doen dat je net niet verwacht had. Zoals dat nummer Pharmacist, dat zijn gewoon acht lekkere loops achter elkaar die niets met elkaar te maken hebben en de op B-kant zet hij die acht loops in omgekeerde volgorde en gaat het nummer weer terug. Dan heet het ook Tsicamrahp. Dat soort ontwrichtingen en absurditeiten, dat is echt mijn shit. Hij is nooit vast te pinnen, wat hij doet verandert continu. Ik word af en toe moe van de popindustrie, waarin alles in genres en hokjes moet worden gestopt en overal een stempel opgedrukt wordt. Alsof iets niet zou verkopen als het anders is, dat vind ik echt belachelijk. Schrijf dat maar op in dat artikel van je!”


Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.

Over MAASK
Wil je MAASK volgen? Check hem via Facebook en Instagram of neem contact met hem op via j.maask@gmail.com als we ‘weer kunnen’!

Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.

Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door KUZKO en die kun je hier nog eens terugkijken.