10X010 POPIN – Dragonfruit: “Bij ons ligt de sleutel van een song vaak in één of twee woorden”
19 november 2020
Rotterdam lijkt muzikaal meer ‘aan’ te zijn dan ooit en met ons kantoortje in het hart van de stad, zien wij de talenten bijna over elkaar heen struikelen. Graag zouden we je deze acts allemaal live aan je voor hebben gesteld, maar hé: covid-19… Dat betekent alleen niet dat we stil gaan zitten: nee! Dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN. Waarmee we tien Rotterdamse acts aan je voorstellen door middel van een livesessie, een strakke persfoto van Niek Hage én een interview op The Daily Indie.
We zijn alweer over helft met het voorstellen van ‘de sound van Rotterdam’ en in de zesde aflevering laten we je kennismaken met Dragonfruit. Geboren uit een voorliefde voor neo-soul en sample-hiphop, is dit de perfecte act om te laten zien wat er op dit gebied in de stad gebeurt. Deze muziekstijl lijkt hier op een of andere manier nu echt los te komen en wij zijn erbij om deze opbloeiende acts vast te leggen. We gaan met frontvrouw Danique van der Vlugt en toetsenist/producer Anton de Bruin langs alle lagen van Dragonfruit en hebben het over Rotterdam, minimale drumtracks en Bijbelse verhalen.
Voor de lezers thuis die Dragonfruit beter willen leren kennen: kun je ons eerst eens wat meer vertellen over de act?
Danique: “Het begon allemaal met Sjoerd (Huissoon, ook van Amy Root, red.), hij miste een bepaald geluid op de Codarts-opleiding. Het begon met wat alternatievere hiphop, denk Dilla-beats. En met die gedachte is hij mensen gaan verzamelen die dat ook vet vonden. Op het moment dat ik erbij kwam werd het pas wat meer R&B.”
Anton: “Yes, you ruined the party.” (lacht)
Danique: “Sorry, haha! Inmiddels speelt Sjoerd overigens niet meer in de band omdat hij het niet meer goed kon combineren met andere projecten, maar hij mixt nog wel alle nummers.”
Waar willen jullie graag heen met deze band, hebben jullie daar een beeld bij?
Danique: “Ja, dat vind ik lastig. Het geluid staat altijd wel op nummer één bij deze band en de liedjes moeten boven onze personen of ons imago uitstijgen. Dat als iemand denkt aan ‘Dragonfruit’, dat ze dan niet aan mij denken, maar eerder aan allerlei soundscapes en een verhaal waarin ze meegenomen worden.”
Anton: “Flying Lotus is wat dat betreft een groot voorbeeld. Bij hem denk je niet direct aan Steven Ellison, maar dan beland je in gedachte direct in die vage en trippy wereld van hem.”
Waar zijn jullie muzikaal nu naar op zoek?
Danique: “Nou, het duurde even om opnieuw een sound te vinden toen Sjoerd ervoor koos om een minder prominente rol binnen de band te gaan spelen. Hij was namelijk wel degene waar het proces van een nieuw nummer vaak begon. Nu start dat bij ons en Anton, dus het voelde een beetje alsof we opnieuw moesten beginnen.”
Anton: “Ergens zit het ‘oude’ Dragonfruit nog in het geluid, gemengd met de invloeden van ons tweeën.”
Hoe werkt het schrijfproces van jullie?
Anton: “Ik check ontzettend veel muziek en iedere maand houd ik een playlist bij van wat ik allemaal vet vind. Dat is altijd wel een weerspiegeling van wat ik maak. Bijvoorbeeld met onze laatste single Apples. In die periode luisterde ik vaak naar artiesten als Noname en daardoor kwam ik erop om eens voor een hele minimale drumtrack te gaan.”
Danique: “Bij mij ligt de sleutel van een song vaak in één of twee woorden of één zinnetje, die kunnen mij een hele vibe geven voor een verhaal waar ik dan naar op zoek ga.”
Anton: “Nu luisteren we trouwens veel naar reggae, dus wie weet wat daaruit komt.”
Apples is ook het nummer dat jullie tijdens jullie 10X010 POPIN speelden: waar gaat dat over?
Danique: “Anton stuurde zoals altijd eerst een demo naar mij toe. Na de eerste keer luisteren had ik meteen een melodie voor de zanglijn in mijn hoofd. Direct kwam het woord ‘apples’ omhoog, waar ik een verhaal bij begon te verzinnen. Zo moest ik denken aan de verboden vrucht uit het verhaal van Adam en Eva en kwam ik in een gedachtestroom terecht. Het denkproces bracht mij naar de slang uit het Paradijs, oorspronkelijk een symbool voor het kwaad, die Eva verleidt om een hap te nemen van de vrucht, die groeit aan de boom van kennis van goed en kwaad. God had Adam en Eva verboden om van de vruchten van deze boom te eten.”
“Het verhaal van Adam en Eva komt uit het Bijbelboek Genesis en voor het schrijven van de songtekst ben ik die passage een aantal keer gaan doorlezen. Er kwamen steeds meer vragen bij mij op. Waarom wil God niet dat Adam en Eva van de boom eten? Naast de boom van goed en kwaad staat ook de boom des Levens in het paradijs. Waar de boom van goed en kwaad de mens de mogelijkheid geeft om zelf te bepalen wat goed en kwaad is, geeft de boom des levens de mens het eeuwige leven. Eten van beide bomen zou de mens goddelijke eigenschappen geven. Misschien wilde God daarom niet dat ze van de boom zouden eten. Persoonlijk zag ik iets zeer menselijks in de verleiding om zelf te willen weten hoe de dingen in elkaar zitten, wat goed is en wat kwaad is. Nieuwsgierigheid wordt hier weggezet als een slechte eigenschap, maar is dat wel zo? Nou ja, dat soort gedachten en vragen heb ik op een speelse manier geprobeerd te verwerken in de tekst.”
Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.
Over Dragonfruit
Wil je Dragonfruit volgen? Check de band via Facebook en Instagram of neem contact met dragonfruitband@gmail.com.
Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.
Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door de synthpoppers van KUZKO, die kun je hier nog eens terugkijken. De tweede sessie met beat- en stemkunstenaar MAASK check je hier, de derde met het jazzy Brintex Collective hier, de vierde met de absurdistische Nederpop van LE MOTAT hier en hier de vijfde POPIN-sessie met Beau Zwart.