New Music

Zoom van upsammy laat je vliegen in een muzikale Droomvlucht anno 2020


24 juni 2020

De 23-jarige Thessa Thorsing AKA upsammy bracht onlangs Zoom uit, haar nieuwe plaat en de eerste op het fameuze Dekmantel-label. De Amsterdamse producer gooit er internationaal hoge ogen mee, en terecht. In een jaar waarin we sowieso niet los kunnen in een club of de Bravo-tent, is een elektronische plaat waar je daadwerkelijk naar moet lúisteren beter op zijn plek dan ooit.

Wanneer je met een goede koptelefoon luistert naar Melt In My Heated Hands, de openingstrack van Zoom, waan je je in een grot. Om je heen klinkt een echoënde symfonie van smeltwaterdruppels, die vanaf de stalactieten in de plasjes op de vloer klateren. Op de achtergrond zwelt een dystopisch klinkende synth aan, die vervolgens laag voor laag weer wegfiltert naar de achtergrond. Aan de pikdonkere hemel schildert een klokkenspel het audiële equivalent van een regenboog.

‘De hype van het jaar’
Welkom in de wondere wereld van upsammy, het alter ego van de 23-jarige Amsterdamse Thessa Torsing. Wellicht zegt de naam je nog niet zoveel, maar in de dancescene weten ze inmiddels beter. Thorsing debuteerde al drie jaar geleden op een (overigens te gekke) compilatie van het Rotterdamse kwaliteitslabel Nous’Klaer. Na verschillende EP’s en de plaat Wild Chamber (die vorig jaar al verscheen in onze jaarlijstjes) maakt ze met Zoom nu haar debuut op Dekmantel. 

Thorsing is inmiddels een veelgevraagd dj en gooit ook internationaal hoge ogen: artiesten als Ben UFO, Lena Willikens en Call Super noemden haar al favoriet en de vermaarde Shawn Reynaldo van onder meer First Floor, Resident Advisor, de New York Times en Pitchfork noemde Zoom ‘waarschijnlijk de hype van het jaar als corona niet was gebeurd’ (lees hier zijn review voor Pitchfork). 

Smeltend water
De cover van Zoom toont een stuk ijs in een hand en het smeltende-water-thema uit de eerste alinea is dan ook geen toeval. Ook bij de vooruitgestuurde single It Drips imiteert de drumcomputer de schijnbaar willekeurige cadans van vallende waterdruppels. Het is een metafoor voor de sound van upsammy. Op het eerste gehoor organisch en speels als de natuur zelf, tot je een complexe consequentie in de ritmes ontdekt, alsof ze zijn gemaakt conform een natuurkundige formule.

Het resultaat is een van de interessantste elektronische platen die je in tijden zal horen, al moet je er wel even voor gaan zitten, liefst met een goede koptelefoon op. Geen slechte timing, aangezien 3voor12 onlangs concludeerde dat daadwerkelijk luisteren naar elektronische muziek (een verschijnsel dat stamt uit de chill-out-rooms uit het ambient-tijdperk) weer helemaal van nu is. 

upsammy maakt geen dancefloor-bangers voor je verlate coronaparties, maar eerder de soundtrack anno 2020 voor de Droomvlucht in de Efteling. Het is een warme, vriendelijke deken die tegelijk afstandelijk en vervreemdend aanvoelt, een sound die even mathematisch als organisch is, maar hoe dan ook geen seconde saai of voorspelbaar.