Feature

Themamaand: Ninja Tune, het label dat dingen op zijn eigen manier doet


1 april 2021

Het is 1 april en naast veel slechte grappen en de realisatie dat we alweer beginnen aan de vierde maand van dit jaar, betekent dit ook het begin van een nieuwe themamaand, hier bij The Daily Indie. Deze maand gaan we het hebben over: tromgeroffel… labels. We beginnen gelijk sterk met Ninja Tune. Een klein Brits undergroundlabel uit de jaren negentig, dat uitgroeide tot een grote internationale speler in de muziekindustrie.

Wie of wat zit erachter?
De oprichters van Ninja Tune zijn dj’s Matt Black en Jonathan More, ook wel bekend als het dj-duo Coldcut. De twee hadden in de jaren tachtig meerdere hits zoals: Doctorin’ The House en People Hold On. De twee maakten veel gebruik van samples in hun muziek waardoor de eerste platen die ze uitbrachten technisch gezien illegaal waren. In 1990 richtten de twee het platenlabel Ninja Tune op omdat ze steeds negatiever werden over de labels waar ze bij zaten. Ze wilden creatieve vrijheid om zonder druk van bovenaf muziek te kunnen maken. Het label heeft inmiddels meer dan zeventig werknemers, tientallen prijzen gewonnen (waaronder Grammy’s), verschillende grote namen getekend als Young Fathers, Bicep en pakt dingen op zijn eigen manier aan. Ook distribueert Ninja Tune de muziek van kleinere labels zoals Big Dada, Brainfeeder en Technicolour.

What’s in a name?
De naam Ninja Tune komt van een slapeloze nacht die het duo had op tour. Toen de band in 1990 vijftien shows deed in Japan hadden Black en More last van een jetlag waardoor ze hele nachten lang naar Japanse televisie keken en ideeën bedachten. Een van deze hersenspinsels was het plan voor een eigen platenmaatschappij omdat de band niet blij was met de druk en invloed die hun platenlabel had op de muziek die ze maakten. Toen de band na de shows terugkwam in Londen, schreven de heren hun eerste werk voor hun eigen label, maar moest dit uitbrengen onder de naam Bogus Order aangezien Coldcut nog getekend was bij een andere platenmaatschappij. Het zou tot 1997 duren voordat het duo onder de naam Coldcut iets uitbracht bij Ninja Tune.

Welke leus staat er op de kantoormuur?
Black en More kijken met Ninja Tune op een andere manier naar de muziekindustrie. Ze voelden zichzelf onderdeel van een grote machine bij hun vorige labels. Dit is niet hoe de twee hun eigen label willen draaien. Ninja Tune is een antibedrijf en artiest-vriendelijk label. Ze focussen zich op een sterk visueel en sociaal aspect met originele muziek. En voeren als label geen druk uit op de artiesten, die volledige creatieve vrijheid krijgen.

Het label richtte zich oorspronkelijk meer op muziek uit de underground, maar een flink aantal acts zoals Fink, Flying Lotus en Thundercat heeft zijn ‘weg naar boven’ inmiddels ook gevonden. Daarnaast zet Ninja Tune zich actief in voor verschillende initiatieven en goede doelen. Zo steunt en werkt het samen met non-profit-organisaties, gebruikt het zijn platform als spreekbuis voor belangrijke sociale kwesties en probeert het zijn CO2-voetafdruk te verminderen. Ondanks dat Ninja Tune al meer dan dertig jaar oud is blijft het een modern label. Om relevant te blijven moet je meebewegen met de tijd, vindt het label. Zo maakt Ninja Tunes innovatief gebruik van software en andere moderne technologieën bij het maken van muziek.

Klinkt als
De stijl of genre van dit label valt het best te beschrijven als divers en creatief. Het is een gevarieerde selectie aan artiesten en stijlen. Ninja Tune dat begon als een label dat zich richtte op triphop, een mix van hiphop en elektronische muziek, groeide daar voorbij. Het brengt nu een behoorlijke verzameling aan muziek uit. Het varieert van indierock zoals Black Country, New Road naar danceacts en triphop als Bonobo. Waar de muziek wel allemaal in overeenkomt is de creativiteit. De muziek van dit label is uniek, creatief en anders en dat geeft Ninja Tune een lekker karakter.

Recente hoogtepunten
Black Country, New Road – For The First Fime
Een recente release is For The First time van Black Country, New Road. Dit debuutalbum dat de experimentele rockband in februari uitbracht was het langverwachte werk van de groep. Na een gigantische hype rond de liveoptredens en enkele singles waren de verwachtingen hoog. We spraken daarom na het uitbrengen van het debuutalbum met bassist Tyler Hyde en gitarist Luke Mark over de toekomstplannen van de band. For The first time is een indrukwekkende en vrijzinnige plaat. De verschillende stijlen en instrumenten worden feilloos gemixt tot een prachtig geheel.

Bronson – Bronson Remixes N°.3
Een andere recente release is Bronson Remixes N°.3 van Bronson. Het derde deel van deze trilogie van de groep, bestaande uit Golden Features (Thomas George Stell) en het duo ODESZA (Harrison Mills and Clayton Knight). Het trio maakte ter ondersteuning van hun debuutalbum dat in 2020 uitkwam twee andere mixes. Deze elektronische tracks zijn een verse verzameling nummers die een inkijk bieden op de tracks van het debuutalbum. Het doel dat de drie had met Bronson was om de creatieve uiteinden van het muziekspectrum op te zoeken en iets experimenteels te creëren wat vrij van verwachting was. Iets wat perfect aansluit bij de visie van Ninja Tune.

Bonusvraag: De redactie tipt
Als de redactie van The Daily Indie een groep van Ninja Tune zou mogen aanraden, dan zou dat Jaga Jazzist zijn. Deze experimentele Noorse jazz-bigband valt moeilijk te omschrijven. Daarom raden we je aan om eerst naar het nummer One-Armed Bandit te luisteren. Hoewel dit nummer meer neigt naar progrock en minder naar elektronische muziek, zoals eerder werk van de band, vat de track de sound van de band goed samen. De groep beschikt over een vers en uniek geluid met een interessant karakter dat verschillende stijlen mixt. Typerend voor Ninja Tune-acts. Aanraders zijn de albums A Living Room Rush uit 2001, een iets elektronischer album. En ook One-Armed Bandit, het album dat de band in 2010 uitbracht.


Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Banner-Magazine-25-660x246.png