Feature

10X010 POPIN – Beau Zwart: “We hebben elkaar nodig, er heerst een drang om het samen te doen”


12 november 2020

Met ons hoofdkantoor in het kloppende hart van Rotterdam, weten wij als geen ander hoe hard deze stad muzikaal bruist. En hoe graag we het ook willen: covid verhindert het ons om deze acts live aan je voor te stellen, maar dat betekent niet dat we stil gaan zitten. Nee, dit najaar presenteren we met De Nieuwe Lichting een gloednieuw project: 10X010 POPIN!

De vijfde aflevering van dit seizoen staat in het teken van Beau Zwart. Deze dj, producer en filmcomponist is dit jaar flink op dreef, met de release van dubbelsingle Mazza Maze, Hold Tight EP, Beyond Two Souls EP én een soundtrack bij de zeer goed ontvangen film Drama Girl. Met zijn muzikale compagnon Sykes nam hij voor zijn 10X010 POPIN-sessie het nummer Waves op. Wij spreken Zwart over Rotterdam, filmmuziek, technologie, samenwerken, een duister alter ego en hoe fijn het was om tijdens 10X010 iedereen weer eens te zien.

Voor onze lezers die nog niet alle ins and outs kennen over Beau Zwart: wat moeten we echt weten over jou?
“Ik doe van alles, man. Maar het komt neer op twee dingen: ik maak muziek voor films en ik maak mijn eigen producties, daarmee treed ik op. Soms doe ik dat alleen en andere keren werk ik met Sykes, die ook in deze 10X010-sessie zit. Dit jaar wil ik laten zien waar ik allemaal mee bezig ben en heb ik meerdere releases uitgebracht. Door corona was daar genoeg tijd voor, ik hoefde niet te haasten en ik kon lekker gedetailleerd werken.”

Het loopt allemaal dus lekker door elkaar heen?
“Dat wel. Muzikaal net zo goed: het is soms hiphop, soms wat clubmuziek, snellere house of een gevoelige soundtrack. Er zit altijd wel een bepaalde saus overheen die echt ‘Beau’ is en daardoor versterken al die projecten elkaar.”

Heb je weleens gedacht om al die muzikale stromen te splitsen?
“Ja, daarom ben ik bezig met een alter ego dat heel dark is en nog experimenteler.”

Zo te horen kom jij je tijd dus wel door tijdens deze crisis?
“Zeker, ik wil graag bezig blijven en zoveel mogelijk leren. Zo heb ik mijn eerste soundtrack-album zelf uitgebracht op mijn eigen label Narrative Identity, waarmee we filmmuziek en narratief gedreven muziek uitbrengen. Ik heb alles gedaan: van demo tot vinyl en van distributie tot promotie. Het was super leerzaam om dat zelf te doen, er komt zoveel bij kijken. Je moet je een goede balans vinden om overal genoeg aandacht voor te hebben.”

En waar ben je de komende tijd allemaal mee bezig?
“Ik ga aan de slag met de muziek voor een animatiefilm van Gideon van der Stelt. Dat is een project van twintig minuten waar hij vijf jaar lang in zijn eentje aan heeft gewerkt. Hij heeft een compleet eigen wereld gebouwd met 3D-rendering, maar dan met echte mensen daarin. Het is echt te gek! Verder ga ik wat singles uitbrengen, ik heb een aantal remix-opdrachten binnen en ik ga de muziek maken voor een nieuwe Pim Fortuyn-documentaire van Menna Laura Meijer.”

Hoe zie jij deze, zeer diverse, wereld van Beau Zwart verder voor je?
“Tijdens mijn studie was ik vooral bezig met muziek en technologie, dus ik zie het als iets interactiefs waarbij technologie een belangrijke rol speelt. Dat er bijvoorbeeld tijdens liveshows allerlei elementen en visuals zijn die reageren op mijn muziek. Daarnaast wil ik mijn sound verder uitbreiden en zou ik meer met andere artiesten willen werken. Ik merk dat ik daar meer tijd voor wil maken.”

Was zo’n weekend als 10X010 voor jou als artiest daarom ook fijn? Om weer anderen te zien en te horen waar iedereen mee bezig is?
“Zeker, met een paar muzikanten die daar speelden had ik al eens plannetjes gemaakt om samen iets te gaan doen, maar dat hebben we sindsdien wat intensiever opgepakt. Er is nog niets concreets uitgekomen, maar er zijn al weleens ideetjes heen-en-weer gestuurd.”

De laatste tijd zien we veel artiesten met elkaar samenwerken binnen Rotterdam, waar komt dat vandaan denk je?
“Er zijn een hoop muzikanten die in die jazzy, neosoul-achtige hoek zitten en ik denk gewoon dat we dat met z’n allen moeten gaan pushen. We hebben elkaar daarvoor nodig en er heerst een drang om het samen te doen. Eerder deed ik ook vooral alles zelf, maar nu zoeken we elkaar op. Rotterdam is daar een fijne stad voor, de drempel is laag om samen te werken. Het is niet zo dat je eerst iets moet hebben bereikt voordat iemand met je wilt werken, ofzo. Het is erg chill. No worries, weet je.”

Hoe beïnvloedt Rotterdam jou als muzikant?
“Heel erg. Ik ben als kind van twee kunstenaars opgegroeid op de Witte de Withstraat en ik leerde al vrij snel dat er in Rotterdam veel ruimte is voor je creativiteit. Je kunt het allemaal lekker in je coconnetje verzinnen en er zijn veel plekken om je te ontwikkelen voordat je de wijde wereld in gaat. Dat vind ik nice. Het gaat hier om de kunst, niet om de kunstenaar. Het geeft een vrij gevoel dat er niet zo op je gelet wordt wie je bent, maar om wat je doet.”

Vandaag sta je toch in de schijnwerpers met jouw 10X010 POPIN-sessie. Kun je ons wat meer vertellen over de single Waves die je speelt?
“Dat is een knipoog naar het gevoel dat we gezamenlijk door deze tijden heen moeten en dat het ook wel weer overgaat. Muzikaal heb ik geprobeerd om een catchy hook te verwerken in een nummer dat juist alle kanten opgaat. Ik houd nogal van rare switches in muziek, maar het moet wel behapbaar blijven. Ik heb geprobeerd om die ‘pop’ van de 10×010 ‘POPIN’ eer aan te doen, haha. Maar het was zo fijn om weer te spelen, hé. We hadden deze periode best veel optredens staan, waaronder ADE en de lancering van de synthband van Drama Girl Live… En weet je wat het is: je bent fucking veel aan het oefenen voor niets. Dat is het meest depressieve van dit hele gebeuren. Je probeert een sicke show neer te zetten, maar je kunt gewoon geen sicke show neerzetten.”

Wat is nu je plan?
“Ik wil kijken hoe ver ik kan gaan met filmmuziek, het lijkt mij bijvoorbeeld heel tof om eens een tijdje mee te lopen met een grote componist in Los Angeles. Echt die high end Hollywood shit, dat zou ik weleens willen voelen. Bij iemand als Ludwig Göransson, die heeft onder meer de muziek voor Tenet en Black Panther gedaan, maar hij maakt ook beats voor Childish Gambino. Dat zou ik ook willen: enerzijds sicke beats maken met allerlei boys in de studio en daarna een heel orkest opnemen voor een soundtrack. Ja, man!”


Over De Nieuwe Lichting
De Nieuwe Lichting zet zich in om het belang van de Rotterdamse maker te behartigen. Naast de jaarlijkse popup-reeks organiseert De Nieuwe Lichting onder andere Eendracht Festival, Festival Downtown en een jaarlijkse serie jamsessies op het Eendrachtsplein. Daarnaast verzorgt De Nieuwe Lichting de muziekprogrammering van onder meer De Rotterdamse Dakendagen, POW! WOW! Rotterdam en Poetry Park.

Over Beau Zwart
Wil je Beat Zwart volgen? Check hem via Facebook en Instagram of neem contact met info@beauzwart.com.

Over de videomakers
De livesessies voor 10X010 POPIN zijn gemaakt door Slick Flick, de audio is gedaan door One Enterprise.

Vorige sessies
De eerste 10X010 POPIN-sessie werd gedaan door de synthpoppers van KUZKO, die kun je hier nog eens terugkijken. De tweede sessie met beat- en stemkunstenaar MAASK check je hier, de derde met het jazzy Brintex Collective hier en de vierde met de absurdistische Nederpop van LE MOTAT hier.