Feature

Toekomstmuziek: ben jij al een member?


20 juli 2021

We kijken bij The Daily Indie reikhalzend uit naar de toekomst, wanneer we hopelijk weer eens normaal van muziek kunnen genieten. Vandaar dat we onszelf deze weken buigen over hoe die toekomst er eigenlijk uitziet: ’toekomstmuziek’, dus. Na de features over de toekomst van streaming en concerten, kijken we vandaag naar de relatie tussen artiesten en fans.

Zelf de touwtjes in handen houden als het gaat om je creatieve en zakelijke pad is een diepgewortelde wens van veel artiesten in de indiescene. In de DIY-traditie worden er ‘buiten de muziekindustrie om’ slimme oplossingen bedacht voor artiest en fan om elkaar te vinden. Het membership is daar een goed voorbeeld van. Het is een manier om een unieke connectie tussen fan en artiest op te bouwen en waar ze allebei de vruchten van plukken. De populariteit van het membership als alternatief verdienmodel voor de artiest groeit. Niet vreemd, zeker in deze tijden zonder livemuziek en van streamingsdiensten waar de verdiensten voor de artiest minimaal zijn.

Hoe werkt het?
In de kern gaat het om het verbinden van fans en artiesten. De fanbase van een artiest neemt kort door de bocht een abonnement op de artiest. In ruil voor zijn lidmaatschap krijgt de fan toegang tot unieke content, nieuwe releases en wat de artiest maar wil delen. Via social media of eigen portals zoals een website zijn er talloze mogelijkheden voor de artiest en de fan om in contact te komen en te blijven.

Een membership biedt financiële voordelen voor een artiest omdat het voorspelbare terugkerende inkomsten genereert vanuit de fanbase. Dat maakt de artiest zelfstandiger en minder afhankelijk van een agenda vol shows of partijen waarbij je concessies moet doen. Het is een route naar een zelfstandige muzikale carrière, waarin de artiest eigen keuzes kan maken als het gaat om creativiteit, maar vooral ook om de verbinding met fans. De fan die een membership neemt, past bij de artiest en de connectie tussen hen kan daardoor groeien, sterker worden en weer nieuwe fans aantrekken. Fans worden namelijk betrokken bij het creatieve proces en de artiest bouwt aan een community van gelijkgestemden die elkaar ook weer (online) kunnen ontmoeten.

De meerwaarde van een membership
Wat een artiest deelt, is natuurlijk afhankelijk van zijn profiel en fans. Meerwaarde wordt geleverd met exclusieve content die alleen, of eerder, voor bepaalde members beschikbaar is. Maar ook door financiële voordelen op kortingen op releases, vinyl, merchandise of optredens. Daarnaast is betrokkenheid belangrijk. Mee kunnen beslissen over een song op de volgende setlist tijdens een optreden, welke cover de band een keer zou moeten spelen, of wat een tof idee voor het nieuwe artwork zou zijn. Voor de fan is het tof als de artiest aandacht aan hen besteedt, bijvoorbeeld door hem of haar te noemen of een speciale video op te nemen.

Mirjam Sieben, die naast zangeres van The Dirty Denims ook online marketingexpert is, is fan van het membership-model. Met haar eigen band zet ze het al geruime tijd in, waardoor ze een trouwe groep fans en volgers aan zich heeft weten te binden. Die maken het mogelijk voor haar band om eigen tours te plannen, zelf platen te maken en het eigen artistieke pad te volgen. Pip Blom volgde haar voorbeeld. De Amsterdamse geeft fans en volgers de keuze om backstage member, backstage premium member of backstage deluxe member te worden, voor een klein bedrag per maand. Per pakket is er steeds een andere mix van content die beschikbaar is voor de fan. The Dirty Denims ontwierp drie pakketten met namen die verwijzen naar de maten van de denims uit de bandnaam: medium, large en extra large. Pip Blom ontwikkelde zelfs een eigen app die fans kunnen gebruiken om zo exclusieve toegang te krijgen tot nieuws, updates en andere content.

Platforms
Dat brengt ons bij de volgende vraag: hoe kunnen artiesten in contact treden met hun fans, en andersom? Er zijn al verschillende platforms die zich met memberships bezighouden. Zoals het Amerikaanse Patreon, dat specifiek is ingericht om content creators een abonnementservice te laten runnen. Ook Memberful heeft dit doel en regelt dit met een plugin via de website van de artiest. In Nederland kun je terecht bij Petje.af. Maar je kunt het ook in eigen beheer houden. The Dirty Denims zette zijn membershipsysteem op door de webshopfunctie van e-commerceplatform Shopify te gebruiken. Met membership-app Bold kan alles technisch worden geregeld, zoals het exclusief beschikbaar maken van bepaalde content voor bepaalde members. Zo houd je alle data en andere gegevens in eigen hand worden gehouden en hoeft er geen percentage aan een platform te worden afgedragen.

Een groot voordeel, volgens Sieben. “Ook voor fans is het een geruststellende gedachte dat hun geld op deze manier bij de juiste personen terechtkomt: degenen die de muziek maken en niet de tussenpersonen. Ik vind het echt belangrijk dat zeker opkomende artiesten zich meer focussen op het opbouwen van een échte fanbase, in plaats van de focus op grote streaming-aantallen. Zodra jij mensen naar platforms zoals Spotify stuurt, dan ben je ze kwijt, geen idee wat ze hebben gedaan.”

In vergelijking met de streamingdiensten, biedt het membership artiesten dus een kans om een fanrelatie op te bouwen en zaken in eigen hand te houden. Toegewijde fans verzamelen zich toch voornamelijk dichtbij de artiest via social media, mailinglijsten en dus uiteindelijk via het exclusieve membership. Buiten de gebaande verdienmodellen om.

De weg naar een membership
Als luisteraar is het goed om te weten dat het voor je favoriete (opkomende) band, singer-songwriter of muzikant veel fijner is wanneer je je aansluit bij de kanalen waarop zij zelf actief zijn en hun eigen community opbouwen. Zo gun je jouw ontdekking de mogelijkheid om financieel overeind te blijven en te werken aan een duurzame carrière. “Natuurlijk word je niet meteen member van alle bands die je ook maar een beetje leuk vindt”, zegt Sieben. “Het is een manier om een artiest te steunen en er veel voor terug te krijgen. Via eigen kanalen en streamingsdiensten blijft de muziek van artiesten beschikbaar. Je kunt zo altijd laagdrempelig kennis blijven maken met (opkomende) bands voordat je meer doet. Het ene hoeft het andere niet te bijten. Het membership is bedoeld om verdieping te geven aan de relatie tussen artiest en fan en daarom is het zo’n waardevolle ontwikkeling.”

En waarom zou je je favoriete artiest niet laten weten dat het membership tot de mogelijkheden behoort en dat je daarvoor bereid bent een klein bedrag te betalen? Het past ook bij deze, voor artiesten lastige, tijd. Als fan is het ook goed om te beseffen dat ‘alles gratis’ misschien maar eens voorbij moet zijn. Als je per maand aan Spotify een bedrag wilt geven, een abonnement op de sportschool hebt en je chipkaart automatisch oplaadt, dan moet het toch ook mogelijk zijn om voor je favoriete (opkomende) band een paar euro per maand over te hebben?

Bij dezen dus: artiesten ga aan de slag, en fans: let’s connect!