Feature

The Daily Industrie: het leven van muziekmarketeer Marlies Waters


6 december 2017

Door de jaren heen hebben we over honderden, dan wel niet duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs, fotografen, videomakers, marketeers, publishers, labels en medewerkers bij podia/festivals: er komen een hoop mensen bij kijken om al die artiesten letterlijk en figuurlijk een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten deze muzikale smaakmakers voor je uit! 

Na Marije van VeenEva van NettenLisa Moree en Petra Randewijk, is deze keer Marlies Waters aan de beurt. We stelden deze muzikale marketinggoeroe een aantal vragen over onder meer muziek, ‘the bizz’ en hoe ze te werk gaat.

Waar ben jij op dit moment allemaal mee bezig, Marlies?
“Ik werk onder mijn eigen naam en doe marketing, PR en project- en labelmanagement voor bands, artiesten, labels en bedrijven. Van alles en nog wat dus, ik houd van die afwisseling.”

Wat heb je (samengevat) hiervoor allemaal gedaan?
“Ik ben de muziekindustrie ingerold en het begon voor mij allemaal bij de Velvet-platenzaak in Delft en het vrijwilligen op festivals als Motel Mozaique en promotieklusjes zoals flyeren voor Rock ‘n Roll Highschool. Vier jaar lang was ik de perspromotor van V2 Records en daarna ben ik naar Warner gegaan, waar ik labelmanager van ADA (Alternative Distribution Alliance) werd.”

Hoe ziet een gemiddelde week van jou er ongeveer uit?
“Veel werk doe ik vanuit huis en daar zit ik dus veel achter de computer. Maar ik heb ook regelmatig meetings en ga meestal wel een paar keer per week naar bands kijken.”

Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“In dit werk kan ik alles doen wat ik het leukste vind. De hele dag met muziek bezig zijn, het is verder heel sociaal, want je communiceert de hele dag met allerlei mensen en het mooiste is  toch wel om naar shows en festivals gaan. Een biertje drinken met je vrienden en collega’s en tegelijkertijd gave bands kijken.”

Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren?
“Ik heb niet een hele lange spanningsboog en raak vrij snel verveeld. Dit is vaak een nadeel, maar in dit vak ook een voordeel. Op die manier moet ik het werk spannend houden voor mezelf en nieuwe dingen blijven proberen.”

 

 

Wat vind je het mooiste aan muziek?
“Afgezaagd antwoord, maar wel helemaal waar: dat het je raakt. Dat een nummer je kan ontroeren, of dat je bij een bepaalde beat helemaal gek wordt. Zo goed!”

Wat is een recent project waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“Ik ben erg trots op Iguana Death Cult en Ron Gallo. Die zijn allebei van redelijk onbekend uitgegroeid tot bekende namen in de alternatieve scene. Bij Iguana Death Cult is de groei het beste te merken, omdat ze Nederlands zijn en hier dus veel spelen. Maar het zijn allebei bands waar ik heel blij mee ben.”

Wat is je favoriete, nieuwe nummer van dit moment?
“Near You van Courtney Marie Andrews. Via haar boeker kwam ik hiermee in contact, ik hoorde dit nummer en was meteen om. Zo mooi. Ik ben ook heel blij dat ik met haar mag gaan werken. Oe, en mag ik er nog een? A Solitary Reign van Amenra. Super intens en depressief, maar zo prachtig!”

 

Favoriete album van dit moment?
“Het album Hiss Spun van Chelsea Wolfe. Ik ben echt fan van Wolfe. Heel melodieuze goth- en doommetal, maar wel echte liedjes. Haar stem is zo mooi in al die heftige muziek. Het is echt perfect in balans.”

 

Favoriete artiest van dit moment?
“Oei, ik heb niet echt een nieuwe artiest waar ik he-le-maal wild van ben geloof ik. Maar dan noem ik graag mijn all-time favourite: Radiohead. De show op Best Kept Secret was echt weer fantastisch. Ik kan geen andere band verzinnen die al zo lang meedraait en zich zo blijft vernieuwen zodat ze nog altijd actueel zijn en ook steengoed blijven.”

Hoe staat de Nederlandse muziekscene er op het moment voor volgens jou?
“Goed! Ik vind dat er echt heel veel goede Nederlandse bands zijn. De Nederlandse hiphop-scene floreert nu natuurlijk helemaal, dat vind ik heel gaaf. Maar in de alternatieve scene zijn er ook echt veel goede bands, die ook niet schromen andere stijlen in hun muziek te verwerken, dat maakt de muziek veel spannender.”

Is er een opmerkelijke/interessante trend die jij ziet in de muziekwereld?
“Toevallig heeft The Daily Indie laatst een gave talkshow gemaakt waarin dit uitgebreid wordt besproken, maar diversiteit wordt steeds belangrijker. En gelukkig maar. De man/vrouw-verdeling (op het podium, maar ook in de industrie) verschuift langzaam. Maar ik vind het ook heel goed om te zien dat ‘we’ steeds meer niet-westerse geluiden terughoren in de muziek. Dit zorgt er geleidelijk natuurlijk ook voor dat je je steeds meer openstelt voor andere culturen en genres, en dat vind ik belangrijk.”

Hoe ontdek jij nieuwe muziek?
“Vooral via vrienden en kennissen eigenlijk. Ik ken veel mensen in de muziekindustrie die zo nu en dan even laten weten wat hun nieuwe ontdekking is, maar ik heb ook veel vrienden die continu met muziek bezig zijn. Op Spotify probeer ik ook wel regelmatig nieuwe dingen te luisteren. En op festivals als Roadburn, Le Guess Who? en Eurosonic leer ik ook vaak nieuwe dingen kennen.”

Welke artiesten moeten we volgens jou absoluut volgen op Instagram?
“Haha oh, ik volg eigenlijk alleen artiesten met wie ik werk, bevriende artiesten en Beyoncé. Maar ik kan natuurlijk iedereen aanraden alle acts uit mijn roster te gaan volgen.”

Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“Voor alles wat niet op Netflix staat: Popcorn Time. Alleen mag ik dat natuurlijk niet zeggen. En ik maak mij best druk om de klimaatverandering. Ik woon in Rotterdam en precies hier zal het water als eerste binnen komen en zal de boel overstromen, gevolgd door een groot deel van de rest van het land. Dus ik zou iedereen aanraden docu’s als An Inconvenient Truth (1&2) en Before The Flood te kijken. Vrij Amerikaans, maar het vat wel heel duidelijk samen hoe groot dit probleem is en dat we die oogkleppen even af moeten gaan zetten en onszelf en de politiek moeten aansporen tot actie.”

Wie zouden we hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Eef van der Vliet van Warner Music. Zij is top!”