New Music

TDI Radar: betreed een lucide droomstaat met de surfgaze van Surf Rock Is Dead


13 mei 2020

Onze radar draait op volle toeren en elke week presenteren we je een band die je hoogstwaarschijnlijk nog niet kent. What a shame! Vandaag stellen we je voor aan de dromerige surfgaze van Surf Rock Is Dead.

Wie of wat is Surf Rock Is Dead?
Surf Rock Is Dead, oftewel SRiD vormde eind 2014 in New York toen Kevin Pariso uit Chicago en Joel Witenberg uit Melbourne elkaar ontmoette en samen muziek begonnen te maken. Het duo bracht met SRiD in 2015 en We Have No Friends? in 2017 al twee EP’s uit en kwam begin deze maand met debuutplaat Existential Playboy. Waar je, afgaand op de naam, misschien een moderne, ietwat satirische versie van The Beach Boys zou verwachten ligt dat toch net wat anders. SRiD creëert een dromerige sound die ze zelf surfgaze hebben gedoopt en beschrijven als: “Een lucide droomstaat tussen wakker zijn en slapen. Een aparte plek tussen verwondering en verlichting.”

Met vrolijke gitaarnoten, heldere drums, genuanceerde synthesizers en een dromerig stemgeluid, is de surfgaze van het tweetal het perfecte geluid om je aan over te geven terwijl je je stenen huis achterlaat en de zonnestralen op je in laat werken. Ook tekstueel betreedt de band een dromerig gebied. Zo doet de track Immaculate de naam van het album eer aan, in de zin van dat er flink wordt gefilosofeerd over het feit dat de wereld om ons heen langzaam doordraait. Een ware ode aan de chronische existentiële crisis waarin steeds meer mensen zich lijken te bevinden.

Voor fans van:
DIIV en Beach Fossils.

Fun fact:
De EP We Have No Friends? dankt zijn naam aan het feit dat de band zichzelf in het weekend liever opsloot om tracks te perfectioneren dan uit te gaan en dingen te ondernemen met vrienden.

Voor in je playlist:
Een must-have voor je afspeellijst is toch wel Away Message, de eerste single van Existential Playboy die al in 2018 verscheen. Het nummer heeft een hypnotiserende vibe die ervoor zorgt dat je onbewust meteen op de replay-knop drukt. Daarnaast krijgt het nummer in combinatie met de video ook nog iets psychedelisch wanneer de band in witte verfpakken een donker warenhuis van neonverlichting voorziet. Je moet hem hieronder eigenlijk gewoon zelf even checken!