New Music

TDI Radar: als 2020 je even te veel wordt, zet dan eens Faten Kanaan op


25 november 2020

Onze radar draait op volle toeren en elke week presenteren we je een act die je hoogstwaarschijnlijk nog niet kent. What a shame! Vandaag stellen we je voor aan Faten Kanaan. Haar vorige week uitgekomen A Mythology Of Circles is escapisme pur sang en voelt alsof je te midden van alle gekte een fantasyfilm kijkt vanuit een warm bad, terwijl het buiten sneeuwt.

Wie of wat is Faten Kanaan?
Wel, dat is dus Faten Kanaan, een in Duitsland geboren componiste met roots in het Midden-Oosten en die inmiddels in Brooklyn is gevestigd. We spotten haar al even kort op Le Guess Who? vorig jaar. Het vorige week uitgekomen A Mythology Of Circles is alweer haar vierde plaat. Met op film en mythologie geïnspireerde, repetitieve samples van synthesizers, stemmen en drones bouwt ze breekbare melodieën en schildert ze een narratief. Als een droom die zich afspeelt in een met sneeuw bedekt landschap, even hypnotiserend mooi als ijzingwekkend onheilspellend. Haar nieuwste plaat vertelt een deels autobiografisch verhaal: over de moeizame relatie van mensen met hun omgeving en elkaar, wegvluchten, maar ook hoop op verbetering en de mogelijkheid om terug te keren.

Kanaan maakt het soort post-klassieke, elektronische minimal music die associaties oproept met de filmmuziek van Philip Glass en Steve Reich, maar ook met de meer orkestrale minimal van Helios of Nils Frahm. Het is enerzijds zo spannend dat je je erin kunt verliezen, en anderzijds voelt het als een rustpunt in je hoofd. Muziek waar je in verdrinkt en waarbij je jezelf even hoofdrolspeler waant in een avontuurlijke fantasyfilm. Waarbij de grootste scepticus eventjes spiritueel kan worden en zich nauwer verbonden voelt bij de aarde, natuur en schoonheid van de wisselende seizoenen. En zeg nu zelf: dat hebben we in 2020 toch allemaal wel eens nodig?

Voor fans van:
Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Helios en Biosphere.

Fun fact:
De videoclip van The North Wind die je hierboven ziet, werd gefilmd in Nederland. In het Drenthse Dwingeloo om precies te zijn, door stockvideo-maker Matthias Groeneveld.

Voor in je playlist:
Serieus, Faten Kanaan maakt geen muziek die is bedoeld om alleen het singletje aan te knallen. Dus zet die plaat op (liefst op repeat), steek wat geurkaarsen aan, sluit je ogen en doe ze pas weer open als het 2021 is.

Steuntje in de rug:
Faten Kanaan verkoopt zoals vele artiesten haar muziek rechtstreeks via Bandcamp. Er is ook een limited edition elpee met een oplage van driehonderd stuks verkrijgbaar, inclusief rood-wit ink spotted vinyl, vlekglans sleeve èn hand-genummerde maankalender, mocht je door deze plaat je spirituele zelf helemaal gevonden hebben.