Live

Submarine Festival zet Den Haag onder spanning met een onder meer BEA1991, The Sweet Release of Death, Westcoast Cruisers en The Germans (30 november)


27 november 2019

Submarine Festival
Zaterdag 30 november

 

 

Komende zaterdag wordt The Grey Space In The Middle door Submarine Festival onder handen genomen. In Den Haag is een bijzonder verfijnd programma neergezet, met onder meer BEA1991, The Germans, The Sweet Release of Death, Westcoast Cruisers, NIMBUS 3000, Vower, Baby_Noises en Poison Lolly.

Voor slechts tien euro kun je hier al bij zijn als je een kaartje in de voorverkoop koopt. Dat is een goede deal kunnen we je vertellen, want deze bands zijn dat in hun eentje al waard. Een van de redenen dat we hieronder met jou door de line-up lopen van Submarine Festival heen, om te laten zien wat je zaterdag allemaal kunt checken.

Zo is het wel goed om met de eerstgenoemde acts te beginnen: BEA1991 en The Sweet Release of Death. Over BEA1991 schreven we onlangs een feature, waar we dieper in zijn gegaan op haar debuutalbum dat dit jaar verscheen en wat ze de laatste jaren allemaal heeft uitgespookt. Beatriz de Rijke is een van de interessante muzikanten in Nederland, enerzijds omdat er niet zoveel over haar bekend is, anderzijds omdat ze haar muziek des te meer voor zich laat spreken. De hele internationale pers houdt de mysterieuze Amsterdamse in de gaten, die met Benny Sings aan haar eigen muziek werkt, artiesten als Robyn tot haar fans mag rekenen en muziek maakte met Blood Orange. Dat enigma staat (gewoon!) op de planken in Den Haag.

 

De tweede act waar we over schreven zijn de noiserockers van The Sweet Release Of Death, de Rotterdamse band die in Den Haag een vuurbal van het podium zal schieten. Al jaren levert de band dikke albums af, met als laatste resultaat de knetterende mini-LP The Blissful Joy Of Living die van alle kanten schitterende recensies in ontvangst mocht nemen. Wij schreven: ‘Ja, natuurlijk is het noisey en je haalt je vingers eraan open als je te dichtbij komt, maar de muziek van TSROD is bovenal dynamisch en het nieuwe werk ademt meer dan ooit. Misschien kunnen we het voorzichtig als ‘noisepop’ omschrijven, hoe dan ook smelt de muziek nog altijd als boter tussen je vingers.’

 

Om het allemaal nog wat verder te laten ontsporen, is het broeierige The Germans uitgenodigd. Het Belgische gezelschap dat al jaren bezoekers met open monden achterlaat. Het krauty noisegezelschap bracht eerder al eens een album uit dat bestond uit één nummer van veertig minuten. Laatste plaat Sexuality is opnieuw een spookhuis van ditmaal 42 minuten, het is vies, het is sexy en het stoom zuigt zich vast aan je ruiten. Onder leiding van producer Micha Volters heeft de band het helemaal anders gedaan, vertelde ze een tijdje terug tegen tegen Red Bull: “Hij probeerde ons echt uit onze comfortzone te halen. Niemand mocht op zijn favoriete instrumenten spelen en we moesten nieuwe klanken uitproberen.” Dit gaat geheid een van je grootste verrassingen van de avond worden.

 

Op de dertigste van november vind je naast noise, artpop en geile kraut ook nog eens NIMBUS 3000. Deze Pieter van Vliet volgen we al langer, want we vinden het tof wat hij doet. Zo interviewden hem vorig jaar toen hij meedeed aan Popronde en wij hem op ons podium lieten spelen. Een ‘lofi-synthtovenaar’ noemden we hem toen nog, en dat is hij nog steeds. Een synthetisch popproject dat groter is dan hijzelf: “Ik speel graag in gruizige clubs waar niemand mij ziet. Het is niet bedoeld om mijzelf als artiest the mythologiseren, er is geen artiest. Deze ideeën komen voort uit een vraag naar mezelf: hoe maak je niet alleen maar muziek, maar ook de karakters die muziek maken? Je maakt niet alleen muziek, je maakt ook de muzikant.” Past perfect in The Grey Space!

 

Poison Lolly dan: wij kenden het nog niet. Maar dat is goed, want Submarine is ook bedoeld om uit de diepe muziekoceaan allerlei onbekende pareltjes naar boven te vissen. Het is duistere muziek met een soundtrack-sfeer. Volgens de band is het onstuimig, breekbaar, dynamisch en veelzijdig. Daar kunnen ze weleens gelijk in hebben, Marcus en Mariëlle die achter Poison Lolly schuilgaan. Ontdek het zelf hieronder of koop direct een kaartje: komt wel goed!

 

Op socials weten we de Haagse band Vower nergens te vinden, op internet komen we een Bandcamp-pagina met drie nummers en daar moet je het voorlopig even mee doen. Het is een beetje als met BEA1991 hierboven: laat die muziek maar voor zich spreken. Dan hoor je een sterke mix van ladingen noise, stoner, synthrock en allerlei smeersels uit de jaren tachtig en negentig. Kyuss- en Morphine-fans: omcirkel deze maar in je tijdschema.

Bij Submarine vragen ze het zich ook al af: ‘Huh, Westcoast Cruisers?’ Maar dat blijkt dus het project te zijn van Syncom Data, die zaterdag zijn debuut maakt tijdens Submarine Festival. Denk #scheveningen, #jarentachtig, #electro, #synths en gooi daar het absurdistische Kenji Minogue bovenop en je bent een eind. Het is lekker fucked up, op een zeer goede manier. (Klik hieronder eens op play, doe het!)

 

Iets met ‘Zappa die The Clash aanraakt’, dat is Baby_Noises: een experimenteel popproject van zeven man sterk waar een hoop progressieve rock uitkomt. Resulterend in de albums Guided Meditations en We Won’t Know When It Happens, waarvan je hier een live-ervaring tot je kan nemen. Single Apollo is wel een goede schoenlepel om in de wereld van Baby_Noises te geraken, een bijna vijf minuten durende kennismaking met een band die je alle kanten opslingert.


 

WEBSITE SUBMARINE | FACEBOOK-EVENT | TICKETS