New Music

LIVEVERSLAG: Kliko Fest (Patronaat, 29 maart)

31 maart 2014

DSC_5466-1

Eén van de leukste festivals van Nederland stond afgelopen weekend weer op het programma: Kliko Fest! De derde editie in het Patronaat kende zoals altijd een mooie line-up en The Daily Indie kon het uiteraard niet laten om langs te gaan en het feestje mee te vieren!

Traumahelikopter, een van de beste Garagebandjes van Nederland uit Groningen Noord, zoals ze zelf altijd zeggen, gaf gisteravond een weergaloos optreden in het Patronaat. Tijdens het Kliko Fest, mochten ze het feest openen en de sfeer zat er gelijk al goed in. Ladingen bier vlogen over de hoofden van de bezoekers en tijdens Down In The City vormde zich spontaan een mosh pit. Zoals het hoort.

Birth of Joy, Nederlandse band met muzikanten van de Herman Brood Academie, Zwaar beïnvloedt door het werk van 60’s- en 70’s rock bands als The Doors, gecombineerd met de psychedelische sounds van bands als Pink Floyd, is Birth of Joy een band die de passie uit de muziek van die tijd doet herleven. Met veel bravoure en charme rocken zij ondanks hun jonge leeftijd inmiddels al meerdere jaren de grotere podia binnen én vooral buiten Nederland. Bombastische drums, gecombineerd met de hyperactieve versie van Ray Manzarek op het orgel en de bezwerende stem van gitarist/zanger Kevin doen wonderen. De performance eindigt in één heerlijke, kolkende massa van psychedelisch zweet en gierende gitaar- en orgelsolo’s.

Jack Of Heart: vunzig, gruizig en Frans psychpunk-bandje. Een ruige act waarbij de foto’s voor zich spreken.

Franse Rock ’n Roll van King Automatic’s one man band, altijd weer imponerend om te zien: drum, tambourine, gitaar en zang en dan ook nog zingen. Een niet helemaal vlekkeloos optreden, maar desondanks toch zeer vermakelijk.

In wisselende samenstellingen on the road sinds 1980, klinkend als vroege Rolling Stones, The Ramones en The Sonics: het zijn The Fuzztones! Het klinkt vet, rauw en onversneden. Dit is een band die een spetterende show neerzet en laat horen hoe rock hoort te klinken. Klanken van lekkere orgeltjes, rauwe zanglijnen en verder weinig moeilijkdoenerij: de lijn die The Fuzztones in een song uitzetten gaat altijd recht op het doel af, zijnde jouw rockorgaan!

Last maar zeker niet least is de afsluiter op het Kliko Fest, de Nederlandse bluesrockers van Shaking Godspeed. Hard, strak en furieus.