New Music

In première: kronkelende slangen, onweerstaanbare ogen en kosmische kleuren in ‘de Medusa’ van Holbeck


7 november 2019

Bang om in steen te veranderen, durven we niet in de ogen van deze Medusa te kijken. Kronkelende slangen, gouden vleugels, bronzen handen, onthoofdingen, de dappere Perseus, vliegende paarden en vrouwen met slagtanden: van de Griekse Gorgonen tot een dansscène van From Dusk Till Dawn inspireerden Holbeck tot een bijzonder psyschedelische track plus videoclip.

‘De Amsterdams/Haags/Utrechtse band valt niet binnen een genre te categoriseren, maar dat hoeft ook niet. Met Fire toont de band alvast niet bang te zijn om te experimenteren’, schreven we begin dit jaar toen we de videoclip bij de single bij Fire in première lieten gaan. Daar is niet veel aan veranderd, op een of andere manier weet je nooit welke kant het op zal gaan als je de eerste keer naar muziek van Holbeck luistert.

De single Medusa is een tripperige trommeltrack met zweverige percussie, heliumvocalen en ondefinieerbare geluidslagen. Eentje die vandaag bij ons in première gaat en daarom wilden we er wel eens wat meer over horen van de band zelf.

Zo, waar zijn jullie in de tussentijd allemaal mee bezig geweest, jongens?
“Voor de zomer en daarna hebben we een aantal leuke shows gespeeld, in de zomermaanden was Pim op tour met een ander project en deden Niels en Menno waar ze zin in hadden. Toen dat achter de rug was, zijn we de studio in gegaan om twee nummers op te nemen bij Thomas Olivier in de Americain Studios. Die kennen we van andere sessies en Thomas wilde dit experiment wel aangaan. Vervolgens hebben we de muziek rondgestuurd en staan er nu een aantal nieuwe optredens.”

Kun je ons iets meer vertellen over deze specifieke track en waar die over gaat voor jullie?
“Net als onze andere nummers is het begonnen als een vage jam onder welluidende werknamen als Carpet Schwarpet, Carpetland en Carp1 2 & 3. In een nachtelijk visioen zag Menno een vrouw, slangen, een sfeer als in de dansscène uit From Dusk Till Dawn. Uiteindelijk werd een verdrietige Medusa de protagonist van de tekst. Een verhaal dat overigens niet perse verstaan hoeft te worden, omdat de nadruk op de harmonie van het vocale effect ligt. Dat hypnotiserende, en dan de treurigheid van Medusa, met het idee hoe eenzaam zij zou moeten zijn achter die ogen en je een troost wil bieden aan haar. Haar ziet zoals ze is.”

Hoe is deze video tot stand gekomen?
“De situatie was als volgt: we hadden minder dan nul euro na de studio-opnames en Claire, die onze eerste twee clips maakte, zat tot over haar oren in het werk omdat ze zulke mooie clips en video’s maakt. Maar we wilden wel íets van beeld hebben bij een nummer. Ik (zanger Menno Vermeulen, red.) had afgelopen tijd behoorlijk houtje-touwtje en nogal traag wat videomateriaal gemaakt voor Facebook- en Instagram-posts, niet geremd door enige gêne of diepe kennis met betrekking tot video-editing.”

“Het idee was: een psychedelische jaren zestig-lichtshow over een beeld van vrouwenogen die naar je kijken, waar je eeuwig naar kunt staren. Online vond ik te gekke beelden van Ed’s Amazing Lightshow die ik heb gemaild wat het zou kosten om die beelden te mogen gebruiken. Ik schreef ze dat ik ze ook ‘flowers from Holland‘ zou sturen als extra bedankje. Zij bleken uit Amsterdam te komen, dus dat laatste konden we laten zitten.”

“Een vriendin vond ik bereid voor de camera te gaan zitten, ondertussen zwaaide ik rond met een iPhone-lichtje. De dag daarna was de clip met één avond en nacht knippen, plakken en wat vloeken vrijwel klaar.”

Wat zijn jullie plannen voor het staartje van 2019?
“We doen twee shows in Den Haag: 9 november in De Zwarte Ruiter en 7 december in Paardcafé en één show in Utrecht in ACU op 20 december. Verder een album in 2020 en verder nog steeds: ‘Muziek maken die de moeite waard is, op zoveel mogelijk plekken spelen en populairder worden dan Jezus.’”