Feature

Hoe staat het er eigenlijk voor met onze favoriete festivals?


25 maart 2021

Voor wie het nog niet door had, is het sinds Mark en Hugo’s Grote Goednieuwsshow deel zoveel wellicht duidelijker: het duurt nog wel even voordat je weer onbezorgd met een te duur biertje in de moshpit staat.

Maar, gezegd moet worden: lichtpuntjes zijn er ook. Afgelopen weken toonden de fieldlabs aan dat het (vooralsnog, de conclusies zijn nog niet duidelijk) mogelijk lijkt om zonder al te veel logistiek drama en collateral damage kleinschalige evenementen te organiseren. Er komt een garantiefonds voor evenementen na 1 juli, wat betekent dat festivalorganisatoren niet al het risico op wel-of-niet-doorgaan voor eigen rekening hoeven te nemen en redelijkerwijs voorbereidingen kunnen treffen.

In combinatie met de toenemende vaccinatiegraad, betekent dit dat er *voorzichtig* licht schijnt aan het eind van deze lange, lange tunnel. Daarom maakten we eens een rondje langs een paar van onze favoriete festivals om te informeren hoe het ervoor staat en wat hun plannen zijn.

Motel Mozaique (gepland op 22 tot 24 april, Rotterdam)
Aangezien een echt festival nog niet mogelijk is op een redelijke termijn, zal Motel Mozaique ook dit jaar helaas niet plaatsvinden zoals we dat gewend zijn. Wél zal er rond de gebruikelijke datum een programma zijn dat digitaal genoten kan worden, vertelt marketingmanager Derrick Smittenaar. “Het thema is Create & Perform. MOMO legt de nadruk op het moment vóór een optreden: de creatie van het materiaal dat onder normale omstandigheden op een podium gevierd zou worden. Bovendien zal, áls er gaatjes van anderhalve meter in de maatregelen te vinden zijn, de mogelijkheid zijn die momenten live bij te wonen (inmiddels is de lockdown verlengd tot 20 april, red.). Daarna zal MOMO het hele jaar door ruimte bieden aan makers om hun moment van creatie te performen. Dat zullen soms zelfs producties zijn die speciaal voor het festival gedaan worden, een uniek inkijkje in de keuken. Want maken gaat door, corona of niet.”
Mick Arnoldus

London Calling (gepland op 21 en 22 mei, Paradiso)
London Calling heeft niet één, maar al twee edities aan zich voorbij moeten laten gaan. Desondanks stort het festival zich vol goede moed op de organisatie van de editie van mei 2021. De echte live-ervaring is volgens London Calling niet te vangen op een beeldscherm, dus wordt er vol ingezet op een coronaproof-editie, waarbij het voornaamste speerpunt van het festival, het ontdekken van nieuwe bands en artiesten, nog steeds centraal staat. Zo wordt het festival opgedeeld in verschillende tijdslots, waarvan de line-ups geheim blijven.

‘‘We willen een soort lichtpuntje houden’’, zegt Katja Hagenbeuk, marketeer bij Paradiso. ‘‘Bezoekers kunnen door de tijdslots misschien minder lang op London Calling zijn, maar op deze manier ontdekken ze alsnog nieuwe bands.’’ Programmeur Ben Kamsma focust zich traditiegetrouw voornamelijk op het boeken van Britse bands, vanuit het idee dat het gebrek aan buitenlandse bands in Nederland het afgelopen jaar het juist extra speciaal maakt om ze nu wél te boeken. “Maar ook hier is het kernbegrip ‘verantwoord’. Als het om wat voor reden dan ook niet kan, kan het niet. We hebben vertrouwen over de aangepaste editie van mei, maar we zijn ons ervan bewust dat de situatie niet optimaal is.” Terecht of niet, London Calling er voor nu vooral keihard mee bezig om de eerste editie van het festival sinds oktober 2019 te realiseren. 
Jurriaan Hupjé

Noorderzon (gepland van 12 tot en met 22 augustus, Groningen)
Het Noorderzon Festival of Performing Arts & Society weet nog niet hoe het er dit jaar uit zal zien. Wel is volgens de organisatie de ontmoeting tussen mensen, het napraten, elkaar toevallig tegenkomen en het sociale aspect van groot belang voor het evenement. ”In 2020 hebben we uitdrukkelijk besloten tot ‘live-optredens’ en niet virtueel, hoe beperkt de toegestane publieksaantallen ook waren of zouden zijn”, vertelt Milou de Boer, hoofd Communicatie & Marketing bij het festival. Noorderzon zet ook dit jaar in op een fysiek festival, want een volledig online evenement past volgens de organisatie niet bij het gevoel van Noorderzon. Het minimale scenario dat de organisatie klaar heeft liggen is vergelijkbaar met de versie die vorig jaar plaatsvond. Het festival ging toen door op kleine schaal, verdeeld over verschillende locaties in Groningen. 

Noorderzon wil in de komende jaren de duurzaamheidsambities die het heeft herijken. “Na meer dan tien jaar ‘groen’, zijn we toe aan de volgende stap.’’ Deze stap: het terugdringen van de klimaatimpact door reizen gaat volgens De Boer hand in hand met de ontwikkelingen in live-ervaringen die tijdens de crisis worden opgedaan. Noorderzon wil hierin de komende vier jaar grote stappen zetten door de toegankelijkheid te verhogen en de klimaatimpact te verlagen. Ondersteund door compensaties vanuit de overheid heeft het een stevige ondergrond om die verandering in de praktijk te brengen. Toch verlopen voorbereidingen dit jaar anders en trager dan normaal. Er heerst veel onzekerheid bij de organisatie omdat die alles moet controleren op haalbaarheid en veiligheid. Maar ze zegt ook bang te zijn voor de gevolgen die de crisis heeft op zzp’ers, leveranciers en artiesten. ”Noorderzon zal zich in 2021, maar ook zeker de jaren erna, actief roeren om collectief zo goed mogelijk door de gevolgen van deze pandemie heen te komen”, vertelt De Boer.
Martijn Lammerts

Into The Great Wide Open (gepland van 2 tot en met 5 september, Vlieland)
Into The Great Wide Open heeft ‘De Blik Vooruit’. Het is niet alleen de filosofie voor de onzekere festivalzomer van 2021, maar ook de naam van een project over het belang van korte voedselketens, vertelt festivalmanager Nienke Bodewes. “Het is een van de vele initiatieven die we in plaats van ‘een gewoon festival’ hebben opgezet op Vlieland. Aandacht voor de natuur en duurzaamheid past bij onze kernwaarden als evenement waarbij de omgeving en de context het festival maken.” Op muziekgebied staat ITGWO ook niet stil en organiseert ‘makerskampen’, waarmee onder andere S10 en componist Sarah Neutkens al de kans kregen om nieuw werk te maken.

“Voor de editie van komende zomer denken we aan flexibele programmaonderdelen”, zegt Bodewes. “Die kunnen last-minute een alternatieve liveprogrammering vormen als een groot publiek niet kan worden bediend en internationale artiesten thuisblijven. Een programmering waarbij muziek, kunst, natuur en nieuwe media samen een aanbod brengen, past bij deze tijd.” Afgelopen jaar werd het festival overrompeld door de steun van donerend publiek en dat stemt hoopvol voor de toekomst. Pas later in 2021 worden er knopen doorgehakt over de uiteindelijke vorm van het festival. “We blijven creatief”, besluit Bodewes.
Raoul Wijsma

Le Guess Who? (gepland van 11 tot en met 14 november, Utrecht)
Het festival Le Guess Who? staat bekend om de vele verschilde soorten muziek en stijlen die het presenteert. Acts en bezoekers van over de hele wereld komen naar Utrecht om hun steentje bij te dragen. In 2019 trok het bezoekers uit zestig verschillende landen. Vorig jaar bleven de deuren echter gesloten en werd er een online-event georganiseerd. Barry Spooren is marketing-manager bij het festival en wij spreken hem over de vorige en komende editie: “Na in 2020 een zeer succesvolle online-editie te hebben opgezet getiteld ON/OFF, verwacht ik wel dat er in de toekomst een online element toegevoegd zal worden aan Le Guess Who?.” Of het festival dit jaar weer online plaatsvindt is nog afwachten. De organisatie heeft twee scenario’s klaarliggen: het normale fysieke festival (mogelijk in iets afgeslankte versie) en een hybride zoals in 2020, maar er wordt hoopvol uitgekeken naar de fysieke versie in november.

Naast het feit of het festival fysiek door kan gaan, levert het invliegen van artiesten ook onzekerheid op. Met een programma dat letterlijk van over de hele wereld komt, is het moeilijk in te schatten wat wel en niet kan. Volgens Spooren bestaat de kans dat er daarom voor deze editie meer moet worden gekeken naar acts uit Europa. Het organiseren veroorzaakt veel onzekerheid en stress, maar levert aan de andere kant ook veel nieuwe energie op vertelt Spooren: “Om heel eerlijk te zijn, zijn we eigenlijk het festival gewoon opnieuw aan het uitvinden, voor een wereld die er opeens drastisch anders uitziet. Dat werkt in alles door: tot aan de taakverdeling van teamleden. Denk bijvoorbeeld aan een festivalproducent die zich ineens bezighoudt met het verkrijgen van de rechten van films en documentaires voor online vertoningen en een programmeur die nieuwe videoformats bedenkt om er alsnog voor te zorgen dat we makers van over de hele wereld kunnen betrekken bij het festival’’, vertelt Spooren.

Le Guess Who? staat erom bekend met de programmering sterk in te spelen op de actualiteit. Hoewel deze nog in de steigers staat, is er volgens Spooren een thema dat sowieso door zal werken in de programmering: de strijd tegen racisme en ongelijkheid. Daarnaast wil het festival ook graag door met de online videoreeks: ‘Reports from Other Continents’. Deze serie is vorig jaar bedacht als onderdeel van het online festival, maar viel in de smaak en wordt daarom doorgezet. Het onderdeel geeft een persoonlijke inkijk in thema’s rondom muziek en cultuur vanuit de lokale omgeving van de filmer.

Wie alvast in de smaak wil komen voor LGW? 2021 kan dat via deze playlist van het festival doen, met nummers van over de hele wereld.
Martijn Lammerts