Het project Vloedgolf gaat de muren tussen Nederland en België neerhalen
6 april 2021
Vloedgolf is het grensverleggende project dat zich richt op het vergroten van kansen van Nederlandse en Belgische bands. Het wil ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om in het buurland shows te spelen door advies te geven aan artiesten en managers. En door programmeurs en boekers te enthousiasmeren om toch die act uit het buurland in te plannen.
Vloedgolf is het idee van Kirsten Kramer en Elice Spillebeen, ze zaten al twee jaar met het idee, maar hebben het nu eindelijk kunnen realiseren. De twee trappen het project af met drie shows in Brugge op 20 tot en met 22 mei, waar Nederlandse en Belgische acts te zien zullen zijn. Wij spraken de Nederlandse Kramer, die in België woont, over het project en de toekomst daarvan. Kramer studeerde muziekmanagement in België en werkt in de muziekindustrie. Ze merkt dat veel Belgische bands graag in Nederland willen spelen en vice versa. “Ook tijdens mijn studie dacht ik al hoe ik dat kon regelen. Ik voelde mij als Nederlander in België altijd een beetje aangesproken om dat te doen. En dat is hoe ik op dit idee kwam”, vertelt ze.
Het plan voor Vloedgolf lag al even op de plank, maar na economische steun van de Belgische overheid werd het project gelanceerd met de aankondiging van drie shows in Brugge. “We hadden veel plannen om concerten te organiseren met Nederlandse en Belgische bands, maar dat ging niet vanwege corona. Ze vreest dat de shows die in mei gepland staan echter ook niet door zullen gaan, maar verplaatst worden naar later in het jaar. Meer over de plannen en gedachtes achter Vloedgolf vertelt Kramer in het interview hieronder.
Wat is het project Vloedgolf?
‘’Het project zelf gaat er gewoon om dat we Belgische bands in Nederland en Nederlandse bands in België laten spelen. Ook hopen we dat de bands meer leren van de markt in beide landen. Hier in België heb je Wallonië, maar dat is ook qua muziekstijl meer georiënteerd op Frankrijk. Terwijl Vlaanderen juist georiënteerd is op Nederland. Alleen merk ik dat de kleine, toffe bands totaal niet bekend zijn en Nederlandse bands ook niet bekend zijn in Vlaanderen. En dat terwijl we gewoon dezelfde taal spreken”, vertelt ze lachend.
“Het doel van het project is vooral om artiesten te helpen en te adviseren. Er zijn bijvoorbeeld subsidies te krijgen voor Nederlanders die in België spelen en andersom. In België zit de Nederlandse ambassade en die stimuleert elk Belgisch project dat een Nederlandse band wilt boeken. Je moet het wel even vinden natuurlijk. Je hebt ook Grensverleggers die stimuleren projecten van Belgen in Nederland. Auteursrechtenorganisaties geven ook vaak subsidies als je naar het buitenland wilt. Waardoor het voor een artiest ook interessant is om kleinere showtjes te doen, omdat je daar vaak verlies op draait. Dus dan is het tof als je daar gewoon quitte kan spelen.”
”Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld advies geven over welke zalen interessant zijn. Je komt natuurlijk vaak op de grote zalen uit, maar die hebben weinig mogelijkheden voor kleine bands. Het doel was ook om concertzalen en festivals te enthousiasmeren om in het kader van Vloedgolf een Nederlandse band bij een grotere Belgische band te zetten en andersom.”
Is er animo voor Vloedgolf onder artiesten?
“Ja, heel veel animo”, vertelt ze vlot.
Loopt het al een beetje storm?
“We zijn natuurlijk geen boekingskantoor, dat willen we wel zeggen. Maar we willen wel bands faciliteren door tips te geven en met de juiste mensen in contact te brengen qua boekers. Toen we het lanceerden hadden we het totaal niet verwacht dat er zoveel reacties op kwamen. Ook van pers, artiesten en boekers ontvingen we een hele fijne respons. Ik denk dat dat wel zegt dat het noodzakelijk is. Ik hoor ook van grote boekers de nood om meer grip te krijgen op het buurland. Die nood was er al, maar nu is de oplossing concreet geworden.”
Hoe zit met de financiën bij Vloedgolf?
‘’We hebben nu drie concerten georganiseerd in mei waarvoor we bij de Belgische overheid geld konden aanvragen. Je kon maximaal twintigduizend euro aanvragen voor een cultureel project en daar zaten eigenlijk geen criteria aan vast. Maar kijk, ik wil er niets aan verdienen want ik heb een job. Ik wil vooral een project doen waar ik helemaal achter sta. Het is allemaal non-profit, ooit zal dat misschien zodanig groeien dat we er geld aan kunnen verdienen, maar dat is niet mijn insteek. In de muziekindustrie moet je niet verwachten dat je met je eigen project gelijk veel geld gaat verdienen.”
Waarom is het voor Nederlandse bands eigenlijk zo moeilijk om in België te spelen?
“Kijk, jullie bij The Daily Indie schrijven over alternatieve- en indiemuziek, maar de scene in Nederland is veel ruimer met acts als Suzan en Freek en de hele hiphopscene. Hier in Vlaanderen zijn de alternatieve scene en de gitaarbandjes nog altijd het grootst. Plus Vlaanderen is veel kleiner dan Nederland. Ik denk persoonlijk dat het verschil zit in dat je in België veel sneller doorstroomt naar het grote publiek, waardoor het moeilijker is voor jonge, Nederlandse acts om daar tussen te komen. Ik denk dat ze moeten concurreren met de kleine Vlaamse bands, maar dat deze groepen sneller worden opgepikt. Het is fijn dat we daarom nu dit project op kunnen starten. We willen de artiest ondersteunen en als dat lukt zijn we blij.”