New Music

Four Tet toont zijn talenten nogmaals met de melodische en uitdagende single Anna Painting


4 september 2019

Met Four Tet weet je nooit wat je krijgt. De Londense producer, die eigenlijk Kieran Hebden heet, is een uniek persoon binnen de alternatieve elektronische scene. Veel van zijn muziek wordt bestempeld als ambient, al wijkt hij ook uit naar de wat hardere house en techno. Daarmee bedient hij zowel het publiek op de dansvloer als de Spotify-luisteraar thuis. En die laatste kan er even goed voor gaan zitten met zijn de nieuwe single Anna Painting.

Met zijn laatste langspeelplaat New Energy toonde hij wederom aan dat hij een belangwekkende producer is, die niet makkelijk te plaatsen is naast zijn ambient-collega’s. Ook live weet hij met minimale middelen te overtuigen, getuige zijn optreden vorig jaar tijdens het Dekmantel Festival in het Concertgebouw: één bureau, één lampje, één laptop en wat mixers en hij kreeg het hele publiek aan het dansen. Four Tet is dus een vreemde eend in de bijt, maar wel een voortreffelijke.

Eerder dit jaar bracht Hebden al de tracks Teenage Birdsong en Dreamer: beide sterke en weelderige singles. Nu is daar Anna Painting. Het is helaas nog niet die langverwachte nieuwe plaat waar hij al een tijd ons lekker mee maakt, maar een EP die hij in samenwerking met schilderes Anna Liber Lewis maakte. Hij kwam al eerder fysiek uit en is nu ook eindelijk te streamen!

Over de EP vertelt hij: “The collaboration unfolded over several months. We worked in tandem from conversation and correspondence. I made music and Anna responded to it with drawings and paintings, apart from the last track, which I made after having seen her work.

Het resultaat is een EP die bestaat uit twee tracks die prima op de dansvloer passen en een ietwat meer ingetogen afsluiter. Met name titeltrack Anna Painting is een mooie aanvulling op Hebdens catalogus. Deze ontpopt zich na zo’n twee-en-halve minuut tot een adembenemende track. Het begint met een fijne maar ietwat voorspelbare-techno beat die na een tijd wegvalt en plaatsmaakt voor zinderende oosterse strijkinstrumenten. De typische melodieuze, ietwat sentimentele Four Tet-ambiance kickt in en na een tijd keert de techno-beat terug. Hoe Hebden het voor elkaar krijgt om deze onderdelen vloeiend in elkaar te laten overlopen, blijft een raadsel. Het zorgt er echter wel voor dat hij wederom een geweldige plaat aflevert.