Interview

Eefje de Visser: “Iedereen vlucht weleens uit de realiteit, tegelijkertijd zullen we de realiteit moeten aanvaarden”


8 januari 2020

Haar nieuwe dromerige singles Zwarte Zon, Lange Vinnen en Bitterzoet wisten ons vorig jaar al nieuwsgierig te maken. Deze maand is het dan eindelijk zover: na vier jaar brengt Eefje de Visser haar vierde album uit, genaamd Bitterzoet. Met deze popplaat sluit de in Gent gevestigde songwriter een moeilijke en betekenisvolle periode af en luidt ze vol energie een nieuw decennium in.

Op zaterdag 11 januari presenteren wij de show van Eefje de Visser in Burgerweeshuis! Meer informatie vind je hier.

We spreken haar over de afgelopen tien jaar waarin ze zich ontplooide van kersverse winnares van de Grote Prijs tot gevestigde artiest in Nederland, verhuisde naar België en besloot een nieuwe stap te zetten met Bitterzoet, door onder andere een choreograaf in de arm te nemen.

Een paar dagen na de jaarwisseling spreek ik met De Visser. Waar veel mensen op dit moment waarschijnlijk nog onderuitgezakt op de bank hun kerstvakantie uitzitten, is De Visser alweer volop in touw. Logisch, met de vlug naderende release van haar nieuwe plaat in zicht. Ze belt vanuit de auto, onderweg naar een fotoshoot. “Met een jaarwisseling neem ik wel altijd even de tijd om terug te blikken en vooruit te kijken”, zegt ze. “Het is een moment waarop ik evalueer. Niet hardop, hoor. Ik bespreek het ook niet echt met anderen, maar het is wel goed om er zelf van bewust te zijn wat je wilt gaan doen en of je blij bent met wat je gedaan hebt. Een speciaal moment.”

Een intens decennium
Nu was deze jaarwisseling wellicht nog specialer, omdat er een decennium mee afgesloten werd. Een bijzonder decennium voor De Visser. “De afgelopen tien jaar waren intense jaren. Er is veel gebeurd en veranderd in mijn leven”, vertelt ze. “Voor ik mijn eerste plaat uitbracht, leefde ik echt in een kleiner wereldje. Ik had een relatie die uitging, kort na de release van mijn debuutplaat. Daarna volgde een moeilijke tijd op persoonlijk vlak, hoe goed het muzikaal gezien ook ging. Het heeft lang geduurd, maar sinds een paar jaar heb ik het gevoel dat het weer beter gaat.”

Muzikale ervaring boven inhoud en tekst
De psyche geeft haar stof tot schrijven. “Moeilijke dingen vergen altijd veel energie, maar voor mij vormen ze ook een reden om muziek te maken.” De muzikante raakt geïnspireerd door relaties en de manier waarop ze zich tot mensen om haar heen verhoudt. De Visser houdt haar eigen schrijfstijl graag abstract. Ze vindt het belangrijk dat het om de muzikale ervaring gaat en dat inhoud en tekst niet de overhand nemen. “Ik zoek intuïtief naar een bepaalde openheid en losheid. Veel artiesten die Nederlandstalig zingen, kiezen daarvoor vanwege de boodschap, die dan duidelijker overkomt. Maar dat is niet mijn beweegreden.” Het is juist Engelstalige muziek die De Visser het meest inspireert, van Frank Ocean tot Radiohead en Robyn. “Teksten zijn vaak wat minder duidelijk gearticuleerd, minder letterlijk ook. Dat vind ik juist tof aan Engelstalige popmuziek. Ik probeer mijn muziek op diezelfde manier te benaderen, ook al zing ik in het Nederlands.”

Authentieker
De internationale benadering van haar muziek speelt op haar nieuwe album Bitterzoet een grotere rol dan ooit. “Ik kom steeds dichterbij wat ik altijd al wilde. Namelijk een mix van popmuziek en diepgang, maar ook een internationaal en universeel gevoel. Bitterzoet is echt een popplaat, de muziek is filmisch en nostalgisch. Ik heb er veel tijd voor genomen. Er zit vier jaar tussen mijn laatste plaat en Bitterzoet. Daardoor heb ik er ook dieper in kunnen duiken, met als resultaat dat ik voor mijn gevoel authentieker klink.”

Spannende tegenstellingen
De Visser schreef en produceerde de plaat thuis, samen met haar Belgische vriend Pieterjan Coppejans, voor wie ze in 2017 verhuisde naar Gent. “Als je verhuist uit je eigen land, dan word je misschien automatisch wat wereldser”, zegt ze. “Je kunt dan ook veel beter reflecteren op je eigen cultuur en hoezeer je eigenlijk een product bent van die maatschappij.” Sinds ze in Gent woont, kent De Visser meer rust. “Belgen zijn rustiger dan Nederlanders. Ik was als kind ook erg rustig, maar heb mij aangepast aan de Nederlandse cultuur, waarin mensen spontaan en open zijn. In België heb ik opnieuw het gevoel dat ik introvert mag zijn. Hier is meer ruimte voor kwetsbaarheid, zonder oordeel. Hoe zeer ik Nederland soms ook mis, hier in Gent vond ik the best of both worlds.”

The best of both worlds. Op een bepaalde manier vormt het ook een rode draad door haar nieuwe plaat. “De titel Bitterzoet is ontstaan omdat ik achteraf merkte dat hij toepasselijk was vanwege dubbelzinnigheden en tegenstellingen die op verschillende manieren terugkomen in de nummers. Als je tegenstellingen wilt samenbrengen, brengt dat spanning met zich mee. Dat intrigeert mij.” De titel slaat ook op de smaak van drank, tevens iets wat De Visser intrigeert. “Drank heeft iets heel moois. Het verbindt, maakt je losser, brengt vrienden bij elkaar. Maar er is ook die negatieve associatie met escapisme. Iedereen vlucht op zijn eigen manier weleens uit de realiteit, tegelijkertijd zullen we de realiteit allemaal moeten aanvaarden. De romantische kant van het leven, maar ook de donkere.”

Een visuele wereld
In de vier jaar waarin De Visser werkte aan haar nieuwe plaat, nam ze zich voor om ook visueel een nieuwe stap te zetten. “Ik heb veel bewondering voor artiesten als Solange of Christine and The Queens, omdat ik het zo cool vind dat er bij hen op het podium echt visueel een wereld geschapen wordt. Dat wil ik ook al erg lang, maar op een of andere manier lukte dat voorheen organisatorisch steeds niet. Voor Bitterzoet heb ik meer tijd genomen en dus bedacht ik dat het nu hét moment zou zijn om dans in mijn video’s en in mijn show te verweven.” De Visser nam een Brusselse choreograaf in de arm en vroeg twee zangeressen bij haar band die ook goed konden dansen. “Ik zag het helemaal voor mij, hoe we samen één organisme zouden kunnen vormen op het podium. Ik wilde geen strakke showdans, maar juist iets heel sensueels en bijna nonchalants.”

Komende zaterdag, 11 januari, speelt De Visser haar eerste show van 2020 in het Burgerweeshuis in Deventer. Het eerste concert van vele die dit jaar nog zullen volgen, waaronder Eurosonic/Noorderslag en een uitverkochte Paradiso. “Ik heb nieuwe energie gevonden en zie zoveel meer mogelijkheden in wat ik kan doen met mijn carrière. Het is alsof mijn blik veel verder reikt dan voorheen”, zegt ze verheugd. “Ik hoop dat gevoel te kunnen vasthouden komend jaar, dat is mijn voornemen. De vrijheid die ik nu voel, de tijd die ik heb en de mogelijkheden die er liggen zouden samen moeten kunnen zorgen voor een rijk artistiek jaar.”


WEBSITE BURGERWEESHUIS | FACEBOOK-EVENT | WORD LID