Feature

Dit zijn de beste albums van 2021 volgens onze redactie


24 november 2021

Als je ons een jaar geleden had verteld dat we nu nog steeds opgescheept zaten met een lege dan wel onzekere concert- en festivalagenda, hadden we je voor gek verklaard. Maar kijk aan: ook jaar twee Anno Corona was een en al onzekerheid voor muzikanten, publiek, en ja: voor iedereen, eigenlijk.

Illustratie Kevin Smink

Godzijdank wel een zekerheidje: dat er afgelopen jaar gewoon als vertrouwd héél veel goede muziek werd gemaakt en uitgebracht. We maakten daarom een rondje langs onze redactieleden, om te vragen naar hun favoriete plaat van het jaar.

Geen ellenlange lijsten met top-10’s, waarin steeds dezelfde titels terugkomen, nee: gewoon één zin (oké, af en toe ietsie meer) over één plaat. De wereld draait al genoeg om aantallen en cijfers waar je van gaat duizelen momenteel. Maar desondanks valt er ontzettend veel moois tussen te ontdekken, waarmee je de laatste maand van het jaar lekker kunt verdrinken in de muzikale parels.

Veel luisterplezier!


Jort van Meeteren (redacteur)
Anika – Change
“Paranoïde, desoriënterend, onheilspellend en geladen: met Change levert Anika het album van het jaar af.” 


Iris Luimstra (redacteur)
Coloray – Future Static
“Op zijn solodebuut weet deze Tilburgse producer precies de hedendaagse tijdsgeest te vangen: weemoedige synthpop à la Depeche Mode mengt hij feilloos met hoopgevende trancey melodieën en breakbeats.”


Marieke Hulzinga (fotograaf)
Altın Gün – Yol
“Voor mij is Yol van Altın Gün hét album dat mij door deze pandemie heeft gesleept.”


Vanessa Scheer (fotograaf)
The Luka State – Fall In Fall Out
“Mijn album van het jaar is Fall In Fall Out van The Luka State, omdat ik stiekem gelukkig word van het feit dat eighties rock weer een beetje terugkomt.”


Niek Hage (fotograaf)
Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert
“Deze vrouw, haar plaat en haar verhalen… Need to say more?”


Ricardo Jupijn (hoofdredacteur)
Greentea Peng – MAN MADE
“Zo buitenaards diep als de bas en de beat is dit hele overweldigende universum van Greentea Peng.”


Lisanne Lentink (fotograaf/redacteur)
Dry Cleaning – New Long Leg
“Nadat ik de single Scratchcard Lanyard digitaal grijs had gedraaid, was daar de sterke debuutplaat, vol surrealistisch gemompel en rauw kabbelende drums en baslijnen. Heerlijk.”


Roelof Schipper (redacteur)
Godspeed You! Black Emperor – G_d’s Pee AT STATE’S END! 
“In een jaar waarin alles op de helling staat, geeft GY!BE met G_d’s Pee AT STATE’S END! een bloedactueel sein af: er is echt nog wel hoop, er is voldoende hoop, maar we moeten het zelf doen. STATE’S END: we staan er alleen voor. Gelukkig 2022.”


Rian Moonen (radio- en podcastproducer)
Sons of Kemet – Black To The Future
“Aan het begin kun je niet anders dan stilzitten, zwijgen en luisteren. Naar de poëzie, de woede. Meeslepend, opzwepend. Hoe verder het album, hoe meer toch je hoofd gaat knikken. Je vingers trommelen. Je voet tikken. Op het eind dans je door je woonkamer.”


Brett van Dorst (stagiair)
Dinosaur Jr. – Sweep It Into Space
“J Mascis stelt mij eigenlijk nooit teleur, maar met Kurt Vile achter de knoppen klinkt het weer heerlijk als vanouds!”


Anne-Marie van Rijn (fotograaf)
The Notwist – Vertigo Days
“Wonderschone, subtiele plaat met liedjes die in elkaar doorlopen.”


Reinier van der Zouw (redacteur)
Spellling – The Turning Wheel
“Ook na de zoveelste luisterbeurt nog zeldzaam spannend en betoverend.”


Jurriaan Hupjé (redacteur)
Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra – Promises
“Repetitief maar ontzettend dynamisch: een wereld om voor 46 minuten in te verdwalen.”


Mick Arnoldus (redacteur)
Matt Sweeney & Bonnie “Prince” Billy – Superwolves
“Er staan zulke prachtige liedjes op, en waar het niet tranentrekkend is, zijn de composities van Matt Sweeney enorm interessant.”


Niels Steeghs (redacteur)
Brent Beukelaer – Klein Maar Gigantisch 
“Een fascinerende en mysterieuze microkosmos, precies zoals hij het zelf betitelt: klein maar gigantisch.”


Tess Janssen (fotograaf)
IDLES – CRAWLER
“Do I really need to tell you why?” 


Bente Hout (redacteur)
LUWTEN – Draft
“Met gesloten ogen hoor je nog beter dat ieder liedje op deze plaat een elegant kunstwerkje is, en klopt tot in ’t kleinste detail.”


Robin van Essel (redactiechef)
Ross From Friends – Thread
“Absolute hoogtepunt van een jaar toch al vol supergoede elektronische releases: alle melancholie en euforie van 2021 verenigd en verweven door onnavolgbare en onmogelijke breakbeats.”


Michael van Dijk (redacteur)
Black Country, New Road – For The First Time
“Een postpunk-potpourri met alles wat je hartje begeert: minimalistische grooves, associatieve songteksten en een rijke geïnstrumenteerde gelaagdheid.”


Daan Koster (redacteur)
Squid – Bright Green Field
“Muzikaal geweld verpakt in een apocalypstisch jasje, best te beluisteren als je op een donker treinstation loopt.”