The Daily Industrie: het leven van Eef van der Vliet, Brand Manager bij Warner Music Benelux
21 maart 2018
Door de jaren heen hebben we over honderden, dan wel niet duizenden bandjes en artiesten geschreven. Maar er gaat natuurlijk nog een hele wereld schuil achter al die albums, video’s, foto’s, festivals en shows. Van boekers, (tour)managers, programmeurs, fotografen, videomakers, marketeers, publishers, labels: er komen een hoop mensen kijken om al die artiesten letterlijk en figuurlijk een podium te bieden en in jouw oortjes te laten belanden. Wij lichten deze muzikale smaakmakers voor je uit!
Eerder las je al over het leven van Eva van Netten, Marije van Veen, Lisa Moree, Petra Randewijk en Marlies Waters, deze keer is het de beurt aan Eef van der Vliet. We nemen een duik in het leven van deze Brand Manager bij Warner Music Benelux, waar ze werkt met nationale en internationale artiesten.
Zo Eef, met welke projecten ben jij op dit moment allemaal bezig?
“Ik werk altijd aan een super gevarieerd roster van artiesten. Dat gaat van lokale acts als HAEVN, Indian Askin en Kovacs tot internationale namen als Janelle Monae, Vance Joy, Charlie Puth en Bruno Mars. Ook qua muziekstijlen schiet het dus alle kanten op, maar dat maakt het ook zo leuk “
Wat doe je zoal de hele dag?
“Als Brand Manager ben ik verantwoordelijk voor het uitzetten van de grote lijnen voor een albumcampagne en het ontwikkelen van de merkstrategie van een artiest of release. Dus ik organiseer de brainstorms en maak samen met het team het marketing- en promotieplan rondom de release van de plaat.
Dat werk kan heel verschillend zijn per release. Voor de lokale acts werk je echt aan een langdurige carrière en ben je ook tussen de release-momenten aan het nadenken over hoe je de band in de picture houdt. Ook ben ik verantwoordelijk de internationale roll-out van het plan. Op dit moment is dat vooral veel werk met HAEVN waarbij landen als Duitsland, Frankrijk en België actief aan de band werken. Dus ik voorzie ook hen van informatie en ga mee met de jongens als we afspraken hebben of promo doen in die landen.”
“Muziek is mijn drugs, en brengt mij naar een andere dimensie in mijn hoofd. Dat klinkt super zweverig misschien, maar zo voelt dat soms echt voor mij”
Hoe ziet een gemiddelde week van jou er ongeveer uit?
“Het klinkt waarschijnlijk alsof je leven onwijs rock-’n-roll is als je bij een platenmaatschappij werkt, maar ik zit toch vooral veel op kantoor. Daar heb ik meetings met het hele team over nieuwe releases en bedenken we wat we allemaal willen gaan doen qua marketing en promotie.
Ik heb ook wel vaak afspraken buiten de deur met bijvoorbeeld het management van acts waarmee ik werk of met potentiële nieuwe partners voor onze campagnes. Ook ga ik vaak mee naar de promo-optredens op radio en TV. En natuurlijk ga ik ook vaak naar concerten van onze artiesten.”
Waarom doe je wat je doet en wat vind je er het leukst aan?
“Ik ben altijd onwijs veel bezig geweest met muziek. Maar ik kwam er ook behoorlijk snel achter dat ik niet echt het muzikale talent bezit dat mijn vader en zusje wel hebben. Dus leek het mij beter om niet mensen te gaan vermoeien met mijn eigen kunsten. Al aan het eind van de middelbare school wist ik dat ik heel graag bij een platenmaatschappij wilde gaan werken. Dit wilde ik graag gaan doen omdat je op die manier ervoor kan zorgen dat toffe muziek bij mensen terecht kan komen en muzikanten daardoor kunnen leven van hun muziek. En dat voel ik nog steeds zo.
Eigenlijk denk ik altijd: door ons werk kan de muzikant ook echt muzikant zijn en hoeft die niet na te denken over marketingstrategieën en planningen, maar gewoon muziek maken. Zo rooskleurig is het natuurlijk in de praktijk niet altijd. Maar dat is wel de basis waarom ik het zo leuk vind.”
“Ik bewonder Sevdaliza echt, ze laat zien dat Nederlandse muziek grenzeloos kan zijn”
Hoe houd je jezelf scherp en blijf je leren?
“Dat is soms nog best moeilijk inderdaad. Je bent snel geneigd om zetten te herhalen waarvan je hebt gezien dat ze werkte bij vorige releases. Maar dan wordt het werk saai. Het is juist zo leuk om voor elke act een plan te maken dat perfect bij die muziek en mensen past.
Ik ben zelf vooral veel bezig met het ontdekken van nieuwe muziek maar haal ook mijn inspiratie uit andere kunstuitingen zoals architectuur, films, beeldende kunst en boeken. Jezelf blijven prikkelen met nieuwe ideeën en indrukken is belangrijk. Je kan dit altijd weer toepassen om de plannen rondom releases. Ook leer ik super veel van alle mensen om me heen, zowel bij Warner als daarbuiten. Ik vind het mooi als ik zie dat mensen zich onwijs hebben gespecialiseerd in iets en daar gepassioneerd over zijn.”
Wat vind je het mooiste aan muziek?
“Het mooiste aan muziek vind ik toch dat het mij zo kan raken. Ik ben een onwijze jankerd namelijk. Meerdere malen heb ik met tranen in mijn ogen staan kijken naar optredens. Niet omdat ik er verdrietig van word, maar omdat ik het gewoon zo mooi vind. Muziek is mijn drugs, en brengt mij naar een andere dimensie in mijn hoofd. Dat klinkt super zweverig misschien, maar zo voelt dat soms echt voor mij.
Ik vind het ook zo mooi dat muziek een krachtige en soms pijnlijke boodschap kan verpakken en bij mensen binnen kan komen. Een van de mooiste voorbeelden is Kate Tempest daarin voor mij, zij heeft echt iets te vertellen met haar muziek en probeert mensen wakker te schudden. Haar show op Into The Great Wide Open was zo intens en prachtig!”
“Ik heb echt het idee dat het een tijdje niet zo tof was om naar Nederlandse bandjes te luisteren en dat dat echt aan het veranderen is”
Wat is een recent project waar je aan hebt gewerkt en waar je erg trots op bent?
“Ik moet zeggen dat ik op veel projecten echt trots ben. Sowieso op Indian Askin en Kovacs, waarbij je echt samen aan de slag gaat en dan aan het eind van de rit terugkijkt naar mooie albums en shows. Ook vind ik het zo tof dat ik mag werken aan de projecten van Damon Albarn als Blur en Gorillaz, ik ben altijd enorm fan geweest van zijn muziek en dat je dan nu opeens die platen mag doen is te gek. Daarnaast is Lianne La Havas toch ook een van de projecten waarvan ik altijd een glimlach op mijn gezicht krijg. Nederland is namelijk het eerste land waar ze een nummer één album behaalde, ze is fantastisch om mee te werken en zo onwijs getalenteerd!”
Wat is je favoriete, nieuwe nummer van dit moment?
“Ik denk toch dat dat een van de nieuwe tracks van Nils Frahm is, als ik moet kiezen dan is dat Sunson denk ik. Maar weer helemaal aan het andere kant van het spectrum vind ik de nieuwe track School van Pip Blom te gek!”
Favoriete album van dit moment?
“Ik ben erg fan van de EP Erika Jane van Coucou Chloe. Dat is super rare en freaky muziek, ik hou van haar muziek die niet pleased en je een beetje ongemakkelijk maakt. Daarnaast luister ik nog steeds veel naar The OOZ van King Krule.”
Hoe ontdek jij nieuwe muziek?
“Op heel veel manieren. Via vrienden, via de Discover Weekly Playlist van Spotify, via blogs, kranten en ook door playlists te volgen die veel muziek delen. Ook ben ik echt iemand die playlists van festivals van voor tot achteren gaat zitten luisteren en dan dingen opsla die ik tof vind.”
Zijn er bepaalde shows/festivals waar je dit jaar erg naar uitkijkt?
“Ik kijk echt enorm uit naar de festivals als Down The Rabbit Hole met Portugal.The Man, Fever Ray, Jon Hopkins en Nils Frahm; Best Kept Secret met Arctic Monkeys, Four Tet, Khraungbin en Lowlands met Gorillaz, Kendrik Lamar en Ho99o9. En ook festivals als Wildeburg, Lentekabinet en Into The Great Wide Open staan weer op mijn lijstje dit jaar!”
Favoriete artiest van dit moment?
“Uhhh wat een moeilijke vragen… maar ik denk SEVDALIZA. Wat zij maakt is echt zo eigen en te gek. Haar video’s zijn en artwork zijn pure kunstewerken. Ik bewonder haar echt, ze laat zien dat Nederlandse muziek grenzeloos kan zijn.”
Hoe staat de Nederlandse muziekscene er op het moment voor volgens jou?
“Ik denk dat de Nederlandse scene in de lift zit. Natuurlijk staat de Nederlandse hiphop al jaren te shinen bovenaan de hitlijsten. Maar ook in de indie-scene zijn er veel Nederlandse acts die toffe muziek aan het maken zijn zoals Svedaliza, Pip Blom, Stippenlift, Weval. Ik heb echt het idee dat het een tijdje niet zo tof was om naar Nederlandse bandjes te luisteren en dat dat echt aan het veranderen is.”
Is er een opmerkelijke/interessante trend die jij ziet in de muziekwereld?
“Op dit moment staan we op een interessant moment binnen de muziekindustrie. Door streaming zijn bepaalde genres boven komen drijven en vallen andere buiten de boot. Traditionele media zoals radio en TV zijn aan het struggelen om relevant te blijven. Ik denk echt dat dit alleen maar kansen biedt. Je kunt je doelgroep nu zo goed bereiken, iedereen heeft zijn eigen playlists, blogs, festivals, et cetera, waardoor ook muziek waar de hele grote mainstream niet op zit te wachten een fanbase kan opbouwen.”
Heb je nog andere toffe aanraders: op het gebied van film, kunst, websites, boeken, theater, series, noem het op?
“Yes, zeker! Ga vooral naar de film Call Me By Your Name, dat is echt een prachtige intieme film over een ontluikende romance. Ik wil zelf graag nog de tentoonstelling van Khalil Joseph in het Bonnefanten Museum willen, ik heb werk van hem gezien bij The Infinite Mix in London en dat was echt prachtig! En als je nog een boek wilt lezen, dan zou ik voor Ons Soort Mensen van Juli Zeh leven over een dorp in Oost-Duitsland met lekkere rare verhalen over de bewoners.”
Wie zouden we hierna echt moeten vragen voor deze rubriek?
“Ik zou Lisa de Jongh vragen, zij is programeur bij Patronaat, ook een echte topper in de muziekindustrie!”