Interview

SYNAGOGUE SHOWCASE met Roosmarijn: “Ik ging nadenken over welke grenzen ik in mijn leven ervaar”


9 november 2021

De komende weken presenteert The Daily Indie vier bijzondere videosessies samen met het Groningse Synagogue Showcase, een initiatief van de band Vikings in Tibet. Deze sessies zijn zoals wij ze het liefst zien: ingetogen, ontdaan van alle opsmuk en opgenomen op een bijzondere, serene locatie: de ruim honderd jaar oude Groningse synagoge. Na vorige edities met la loye en I Took Your Name is het deze week aan Roosmarijn.

Gewapend met haar altviool (maar zonder haar gebruikelijke loopstation) speelde de Arnhemse songwriter in de synagoge het nog niet uitgekomen Silver Lining, een soort duet met gitarist Prashant Samlal. Het is een angstaanjagend mooie track met een verhaal, of beter: een gevoel, dat prima op zijn plek bleek hier: “Toen we binnenliepen dachten we allebei: ja, dit gaat werken! De synagoge heeft van zichzelf zo’n mooie sfeer. De mist en rook die er hingen, pasten helemaal bij het plaatje dat we in ons hoofd hadden.” 

Waar gaat Silver Lining over?
“Een gevoel uitleggen met woorden is altijd lastig, daarom maak ik muziek. Ik probeer beelden te vinden en die te omschrijven in sfeer en muziek, in plaats van de directe woorden te kiezen die de situatie uitleggen.”

Laten we dan vragen: waarover heb je het wanneer je het over een silver lining hebt?
“Het nummer is ontstaan nadat ik gevraagd werd muziek te schrijven voor een festival met als thema ‘samenleven aan de grens’. Ik ging nadenken over welke grenzen ik in mijn leven ervaar en toen zag ik ineens een zilveren lijn om mijzelf en anderen heen, als een soort beschermlaag. Het vervagen of loslaten van deze laag, die het dichtst bij je ziel ligt, is lastig, maar nodig denk ik, om jezelf écht helemaal open te stellen.”

Wat was zo’n moment voor jou afgelopen jaar?
“Ik ontmoette iemand en merkte dat we beiden wat bleven hangen in die silver lining, net iets te bang voor wat er zou gebeuren als we deze volledig weg zouden halen. Het is een mysterieus gebied en ik haalde er veel inspiratie uit, juist omdat er spanning en frictie te vinden is.”

(De tekst gaat door onder de afbeelding)

Hoe heb je deze sessie benaderd?
“Prashant en ik staan graag tegenover elkaar als we repeteren, dan zitten we helemaal in een bubbel. Dat kwam op deze locatie precies goed uit. Ik heb ervoor gekozen mijn loopstation thuis te laten. Deels omdat ik dacht: dat gaat niet werken met de galm die in de ruimte hangt, maar ook omdat het gebruiken van een loopstation een bepaalde concentratie vraagt, waardoor ik meer met het loopen en de timing bezig ben dan de ruimte om me heen. Op een podium maakt dat niet zoveel uit, dan creëer je toch al je eigen universum, maar hier wilde ik echt aanwezig zijn en van de locatie genieten.”

Is dit een speciale versie van het nummer of ligt deze dichtbij de versie die je zal uitbrengen?
“Mijn nummers hebben altijd verschillende en fluïde versies, aangezien ik het schrijfproces via verschillende instrumenten aanga. Dit nummer heb ik oorspronkelijk op piano geschreven. Prashant en ik hebben het omgezet naar een liveversie voor gitaar en altviool. De versie die op mijn album gaat komen, zal een combinatie van deze twee klankwerelden zijn.”

Wat zijn je plannen voor de aankomende tijd? Is er een plaat in aantocht bijvoorbeeld?
“Momenteel werk ik aan mijn debuutalbum, dat in het najaar van 2022 uitkomt. Nog even wachten dus! Maar er zullen natuurlijk al eerder singles uitgebracht gaan worden. Ik kijk er enorm naar uit om na de leegte en stilte van corona weer naar buiten te komen met nieuw materiaal.”

De laatste videosessie uit de Synagoge zie je volgende week bij The Daily Indie. Tijdens Eurosonic/Noorderslag, op zaterdag 22 januari 2022, organiseert Synagogue Showcase ook livesessies in de Groningse synagoge. Het Facebook-event vind je hier.