Mevrouw Tamara maakt mentale obstakels bespreekbaar op nieuwe single Error In Je Hoofd
11 november 2019
Met Error In Je Hoofd biedt Mevrouw Tamara ons een voorproef van haar aankomende nieuwe plaat, In Je Hoofd. Haar doel: het bespreekbaar maken van datgene wat onzichtbare conflicten in ons hoofd veroorzaakt. Breekbaar, dromerig, begripvol, melancholisch. Op de plaat komen diverse mentale obstakels aan bod. Ze gaan zeker niet alleen over haarzelf. Al haast Tamara van Esch – zij is Mevrouw Tamara – zich om vooraf te zeggen dat mensen zich vooral geen zorgen moeten maken om haar.
Error In Je Hoofd draait om een autistische jongen die een aanval krijgt in de openbare ruimte, met een hoop mensen om zich heen. De instrumentatie onderstreept fijntjes de sfeer van het nummer. Subtiel, prikkelend, maar zeker ook met de nodige spanning. Reden genoeg om Mevrouw Tamara alvast eens om wat toelichting te vragen over dit nummer en de aanstaande plaat.
Om te beginnen: hoe gaat het met je? Want wie luistert naar dit nummer, en straks de andere nummers van deze plaat, zal zich dat ook ongetwijfeld af gaan vragen.
“Ik snap de vraag. Eigenlijk vragen we het ontzettend vaak aan elkaar. Het is zo’n algemene vraag geworden dat men meestal vlug en oppervlakkig antwoord geeft. Mensen zeggen meestal niet hoe het dan echt gaat. Ik zal een poging doen om te zeggen hoe het echt met mij gaat. Ik ben tevreden met hoe mijn leven eruitziet, ik ben erg blij dat ik lieve mensen om mij heen heb en dat ik steeds meer manieren vind om mijn muziek te blijven maken. Dit is mijn drijfveer en zorgt ervoor dat ik momenten heb om naar uit te kijken, net zoals veel andere mensen een vakantie hebben om naar uit te kijken tijdens hun drukke baan.”
“Ik heb regelmatig periodes waarin het minder goed met mij gaat en die zijn meestal niet te verklaren door middel van een gebeurtenis. Dan zijn er gewoon dingen in mijn hoofd die een knoop vormen en die ik vaak verwerk door muziek te maken. Voorheen vertelde ik dit eigenlijk meestal niet aan anderen. Ik begon mij af te vragen waarom dat zo was en sindsdien ben ik hier meer open over naar mensen die dicht bij mij staan. Ik kwam er daardoor achter dat veel meer mensen hier last van hebben dan ik dacht. Daarom vind ik het belangrijk om hier aandacht voor te vragen met mijn nieuwe plaat. Ik probeer een taboe te doorbreken, zodat mensen hopelijk het gevoel krijgen dat ze niet alleen staan in hun situatie. Ik heb het idee dat je obstakels in je hoofd beter kunt verwerken als je steun hebt van anderen.”
Error in Je Hoofd klinkt alsof het een softwarefout betreft, alsof er een patch overheen gezet kan worden en je weer verder kan. Kan je iets vertellen over de achtergrond van dit nummer?
“Deze interpretatie is precies wat ik hoop dat mensen denken als ze de titel zien! Het woord ‘Error’ koos ik vanwege de relatie met computers, wat in het nummer staat voor logica. Na zijn aanval raakt hij geheel overprikkeld en mag niemand hem aanraken. In de tekst omschrijf ik dit met: ‘Op het moment dat jij de wereld niet meer snapt, moet alles even stilstaan.’ Hierna moet hij een paar dagen op bed liggen om te herstellen. In het nummer komt het verhaal niet alleen via de tekst terug, maar ook in de muziek.”
“Het patroon op piano heeft voor beide handen een eigen, doorlopend ritme dat op sommige plekken samenvalt. Dit staat voor regelmaat en orde, wat handgrepen zijn voor veel mensen met autisme. Het nummer gaat hierna over in een instrumentaal deel dat meer harmonisch is en waar strijkers en blazers erbij komen. Dit geeft aan dat het helingsproces goed gaat: de hoofdpersoon kan steeds meer complexiteit – qua instrumenten – aan. Het einde van het nummer klinkt als een opluchting, maar… is dit daadwerkelijk het einde van het nummer? Dat kun je straks horen op de plaat.”
Hoe is de clip bij dit nummer tot stand gekomen?
“Toen ik nog op het conservatorium zat, kregen we de mogelijkheid om met studenten van Koning Willem I College in Den Bosch een videoclip te maken. Dit leek mij een leuke manier om nieuwe makers te ontmoeten. Het bleek dat alle studenten al waren voorzien en toen kreeg ik ineens reactie van hun docent Noud Smeets, die liet weten dat hij wel een clip voor mij kon maken. We hebben allerlei ideeën uitgewisseld en uiteindelijk begonnen we in april dit jaar met de opnames van Error in je Hoofd.”
“Qua verhaal en beeld sprak het ons aan om Wes Anderson te citeren in het beeld. Ik ben ontzettend fan van zijn films. Wes Anderson zorgt ervoor dat elk beeld dat je ziet iets bijzonders heeft. Je zou zijn films op iedere seconde op pauze kunnen zetten en genieten van de karakters, kleurenpaletten, composities en vaak de symmetrie. Daarnaast heerst er in de meeste van zijn films een melancholie die volgens mij vaak ironisch bedoeld is. Uiteraard zie ik mijzelf niet als de volgende Wes Anderson, maar vanwege zijn eigenzinnige, mooie en inspirerende films zie ik hem als inspiratie. In de clip van Error in je Hoofd zijn de composities, de kleding, het vuurtorentje en de kleurkeuze allemaal gebaseerd op voornamelijk zijn films The Royal Tenenbaums en Moonrise Kingdom. In de clip wordt de melancholie die in het nummer zit, lichter gemaakt door het ironische aspect uit onhandigheden en kleine, vervreemdende gebeurtenissen.”
Wat hoop je met je plaat te bewerkstelligen?
“Ten eerste kijk ik er ontzettend naar uit om de plaat uit te gaan brengen en te laten horen. Ik ben trots op hoe het album klinkt en heb veel zin in de release-concerten op 1 december in Splendor Amsterdam en 19 december in de Utrechtse Molen de Ster. Het is fijn dat de opnames voor de plaat op een relaxte manier zijn gegaan en dat ik met getalenteerde mensen werkte die allemaal hun eigen inbreng hebben gehad. Hierdoor hebben we een geluid ontwikkeld dat op een lichte manier de thema’s van de plaat aan je overbrengt, zoals: twijfel, grenzen aangeven, depressie en (on)zekerheid. Ik hoop altijd dat ik met mijn muziek een gevoel over kan brengen op de luisteraar, zodat die zich even overgeeft aan het moment door stil te staan bij wat de muziek met hem of haar doet en welke gedachten hierbij opkomen.”