LIVE REVIEW: together PANGEA (Rotown, 31 januari 2016)

1 februari 2016

Na een onstuimig, rusteloos 2014 én 2015 hadden we verwacht dat de uit Los Angeles afkomstige garagepunkrockers van together PANGEA wel genoeg haddden gehad van al dat touren. Maar toen was daar ineens de EP ‘The Phage’, die net zoals zijn voorgangers de hemel in werd geprezen. Daar hoort natuurlijk een tour bij, die deze week heel Nederland aandoet. Bovendien heeft together PANGEA een knallend goede live-reputatie hoog te houden.

Een half gevuld Rotown met een gevuld glas bier kijkt achteloos toe wanneer de inmiddels welbekende garagerockers van Iguana Death Cult, het podium betreden voor de support-act. Te zien aan de brakke koppies van de gasten hebben ze het erg naar hun zin gehad op hun korte tour met PANGEA, maar de band speelt er niet slechter om. Integendeel, Iguana Death Cult weet zich zelfs als support-act te profileren als een van de meest energieke en beweeglijke bands van Nederland. Maar wanneer een kleine moshpit wordt gestart, blijft het grootste deel van het Rotterdamse publiek stoïcijns op haar plek staan. Hopelijk brengt together PANGEA daar verandering in.

Rond een uurtje of tien betreedt onder de openingstune van ‘Flodder’ de band uit LA het podium en zet meteen de toon voor de avond, met het energieke Looked In Too van de ‘The Phage’. Het duurt even, maar bij hitje Sick Shit weet de frontman William Keegan het publiek zo ver te krijgen uit zijn plaat te gaan. De band speelt strak en alsof het geen enkele moeite kost, serveren ze het publiek een set die track na track op een nonchalante doch geperfectioneerde manier wordt gebracht. In het nieuwe, nog niet uitgebrachte werk dat de band speelt horen we hints naar Cloud Nothings en Wavves: zeker niet slecht. De riffjes kloppen, de teksten zijn wat liever en de band is duidelijk opgelucht dat het aansluit bij het publiek.

together PANGEA’s optreden kent geen inkakkers. William Keegan ontpopt zich niet tot een ware frontman deze avond, maar de performance heeft hij absoluut. De temperatuur stijgt tot een zomers niveau, wat het publiek van Rotown weer een beetje leven geeft. Regelmatig wordt een crowdsurfer door de zaal gedragen: precies wat nodig is. Maar hé, jongens op de voorste rij, na twintig mislukte pogingen tot crowdsurfen is het toch wel duidelijk dat het niet gaat lukken? Het bederft de opgetogen sfeer in ieder geval niet. De set wordt afgesloten met meeschreeuwer Too Drunk To Come, gevolgd door River, het weergaloze Snakedog en toegift Gates Of Heaven. together PANGEA houdt zijn reputatie hoog.