Feature

Labelmaand: de relaxte indie van Unday Records waarop je rustig kunt uitbrakken


28 april 2021
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is labelmaand-website-banner-660x245.jpg

April is labelmaand bij The Daily Indie. Heel de maand laten we je kennismaken met de bedrijven die schuilgaan achter de muziek die je luistert. Waarom? Nou, omdat dat leuk is, en omdat in een label duiken een perfecte manier is om nieuwe muziek te ontdekken! Vandaag spreken we met Unday Records, of beter gezegd met Tim Beuckels, de man die het Vlaamse indielabel sinds de start onder zijn hoede heeft.

Unday Records is onderdeel van platenfirma N.E.W.S. uit Gent. Als in 2011 bij N.E.W.S. – dat zich vooral richt op elektronische muziek – de behoefte ontstaat een label op te richten dat zich meer focust op indie, pop en rock, neemt Tim Beuckels deze taak maar wat graag op zich. Met artiesten als Flying Horseman, Faces on TV, The Bony King Of Nowhere en Nordmann, beschikt het label inmiddels over een roster dat voor menig indieliefhebber er een is om scherp in de gaten te houden! We spreken Beuckels over het wel en wee van Unday.

Vanwaar de naam Unday Records?
“Toen we nog vóór de oprichting aan het brainstormen waren over de naam die het label moest hebben, had ik het gevoel dat het een soort ‘zondagsmuziek’ moest zijn: de sfeer van een relaxte en onbezorgde namiddag. Zo kwamen er een heel aantal woorden op een moodboard terecht, waaronder het woord ‘sunday’; de designers die op dat moment bij ons werkten hebben de ‘s’ weggehaald waardoor ‘Unday’ overbleef en dat vond ik meteen een heel mooi woord! Zo kan die ‘ondag’ namelijk ook staan voor de uitbrakdag na een slopende uitgaansnacht, zoals we die ‘vroeger’ vaak op zaterdag hadden. Kun je het je nog herinneren? Aan de ene kant beleef je zo’n dag altijd als een verloren weekenddag, maar aan de andere kant is het ook leuk en brengt het een bepaalde sfeer met zich mee dat past bij het label.”

Is dit sfeerbeeld nu, na tien jaar, nog steeds van toepassing?
“Ja en nee. Krampachtig vasthouden aan dit sfeerbeeld werkt in mijn ogen niet, maar toch krijgen we vaak het compliment dat we ondanks een verscheidenheid aan geluiden toch een soort rode draad in ons roster hebben. Die rode draad is moeilijk te vatten, maar ik ben wel altijd op zoek naar artiesten die iets ongrijpbaars hebben dat andere acts niet hebben. Ik houd ervan als artiesten beschikken over overtuiging en een hang naar avontuur. Vooral live merk je snel of iemand dit wel of niet heeft.”

Tot zover de naam en het geluid. Wat typeert Unday Records verder?
“Ik vind het belangrijk dat we als label niet een anoniem doorgeefluik zijn. Ik praat graag veel met mijn artiesten en denk eigenlijk op veel aspecten met hen mee: het schrijfproces, de productie, communicatie, vormgeving en bijvoorbeeld ook videoclips. Doordat we zo’n kleine organisatie zijn, kun je het verschil maken in deze persoonlijke aanpak.”

Vervul je dan tegelijkertijd een soort management-rol?
“Nee, het gaat te ver om het zo te stellen. De meeste artiesten uit ons roster hebben een management en natuurlijk ook een boeker, maar we doen denk ik wel een stuk meer dan de meeste labels.”

Welke invloed heeft de pandemie op het label?
“Door het wegvallen van livemuziek zijn in de hele industrie releases uitgesteld. Het valt op zich mee hoeveel wijzelf hebben opgeschoven, maar dan merk je ook wel hoe belangrijk het is om de muziek live onder de mensen te brengen. Hoezeer je ook goede persaandacht kunt hebben bij een release, je merkt nu gewoon dat het lastig is om het momentum vast te houden zonder de tours die normaal gesproken aan een release hangen.”

Hoe kijk je nu vooruit?
“Hoopvol. Niet per se optimistisch, maar wel hoopvol. Ik denk dat we nu een heel bizarre zomer krijgen met veel last-minute en lokale boekingen en veel geïmproviseerde podia. Waarschijnlijk ontstaan in het najaar weer de contouren zoals we die kennen van vóór corona, maar waarschijnlijk krijgen we dan ook een explosie aan releases. Hopelijk blijft er dan ruimte voor artiesten van kleinere labels om live te spelen. Ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken.”

Wat kunnen we binnenkort verwachten?
“Toevallig hadden we afgelopen vrijdag nog een mooie albumrelease met Dans Dans, die met Zink het langverwachte vervolg op Sand brachten. Verder hebben we morgen (29 april, red.) de première van Sam De Nefs liveregistratie van zijn nieuwste minialbum Lonely Day, Crowded Year – opgenomen in een lege De Roma – en komende vrijdag brengen we de nieuwe single uit van Mauro Pawlowski’s album dat deze zomer verschijnt. En we kondigen binnenkort een nieuwe solocarrière aan: ik kan nu nog niet verklappen wie het is, maar een muzikant uit een van de bands uit ons roster brengt deze zomer zijn eigen single uit. Zo hebben we ook de komende tijd weer veel om naar uit te kijken!”