New Music

Kelly Lee Owens experimenteert en overtuigt met verstopte pareltjes Let It Go/Omen


20 mei 2019

Kelly Lee Owens is een relatief nieuwe ster aan de ambient/techno-horizon. Twee jaar geleden bracht ze haar gelijknamige debuutalbum uit: een fraaie collage van diverse invloeden. Owens is een kei in het creëren van een ambiance waarmee je je zowel op de dansvloer als thuis in een waas waant. Haar dromerige en gedetailleerde synths, beats en vocalen, die ze ook al eerder op Daniel Avery’s album Drone Logic liet horen, maken haar werk opmerkelijk.

Owens zat niet stil en werkte in de tussentijd aan diverse projecten, maar met de veelbelovende release is ze helemaal terug. Let It Go/Omen is een nieuwe 12-inch-single waarvan Let It Go al eerder dit jaar al geïntroduceerd tijdens een DJ-set bij Fabric. Zelf zegt Owens er het volgende over: “While working on my second album, I had my Room 1 Fabric DJ set coming up, so I decided to make a track for fun, to play out. There’s no better way of testing out new stuff than on that legendary sound system.” Let It Go is met name voor de dansvloer gecreëerd. Een rechttoe-rechtaan four on the floor beat, een stabiel ritme en Owens’ vocalen die af en toe de titel van het nummer herhalen. Ze lijkt een nieuwe richting te zijn ingeslagen.

De A-kant zet ons echter op het verkeerde been. Waar Let It Go een geweldige track is voor de dansvloer, is Omen een des te interessantere B-kant. Zonder vocalen, maar met een wat subtielere, ietwat verstopte beat. Het nummer zou prima passen binnen de begin- of einduren van een set. Gaandeweg het nummer ontvouwen zich telkens meer lagen in de vorm van een extra baslijn en een beat. Het zijn die nieuwe elementen die het nummer pakkend maken, al dien je wel met een aandachtig oor te luisteren. Voor de ingetogenere techno-luisteraar is het een waar feest. De nieuwe 12-inch is een heerlijke warmmaker voor hopelijk een tweede album in de nabije toekomst. Owens zegt in ieder geval er druk mee bezig te zijn, dus wij laten ons verrassen!