Interview

Interview S.T. Cordell: “Ik hoop vooral dat het lekker druk wordt en dat we kunnen connecten met z’n allen”


9 oktober 2017

S.T. Cordell, Acid Mothers Temple & Minami Deutsch
Donderdag 12 oktober

 

Komende donderdag presenteert S.T. Cordell zijn nieuwe werk in Effenaar. De ongrijpbare Eindhovense band stond vorig jaar na bijna een decennium weer op het podium en speelde dit jaar een aantal mooie shows op onder meer Tweetakt en Rewire. Deze week speelt S.T. Cordell voorlopig een van zijn laatste shows in de thuisstad en die wordt bijzonder volgens frontman Woody Veneman. “Je moet erbij zijn, want daarna is het weg. Deze set spelen we nooit meer.” 

Donderdag 12 oktober speelt S.T. Cordell tijdens een Eindhoven Psych Lab Presents-avond met Acid Mothers Temple en Minami Deutsch in Effenaar.

 De band ontstond bijna tien jaar geleden, nadat Veneman bewust muziek begon te maken waaraan hij destijds de grootste hekel had: dance en elektronische muziek. Hij omarmde de duivel zoals hij in een eerder interview zei en ging aan de slag. Wat bleek? Die elektronische muziek was toch best wel vet en het resultaat werd een ronkende elektrokrautmachine vol psychedelica waar de luisteraar in een soort cirkelende trance naar andere dimensies wordt gedreven. Na een break van zeven jaar bracht de band vorig jaar zijn eerste studiowerk uit, dat deze donderdag opgevolgd wordt door een nieuwe maxi-single.

 

Het moet spannend blijven
De bandleden van S.T. Cordell – die je afzonderlijk misschien wel kent van Radar Men From The Moon, Man From The South en Het Droste Effect – houdt het graag een beetje spannend. Zowel qua muziek, thematiek en überhaupt ‘het bestaan’ van het project. Volgens Veneman een van de leukste kanten aan dit project. “Ja, dat vind ik ook juist tof aan, het is een soort snelkookpan waarin we er twee jaar keihard tegenaan gaan en dan is het weer klaar. Dan houdt het ook fris voor onszelf en houdt iedereen hongerig”, vertelt Veneman.

De muziek van de Eindhovense band doet soms denken aan Föllakzoid en Gnod, bands die een paar jaar nadat S.T. Cordell stopte, omhoogkwamen in een nieuwe psychedelische stroming. Is S.T. Cordell eigenlijk niet een pionier? “Dat is een beetje the story of my life. Elke keer als iets hip wordt, dan kap ik ermee”, lacht Veneman. “Toen ik een paar jaar geleden met Woody & Paul stopte werd folk ineens weer cool en hadden wij er inmiddels geen zin meer in. En ik zag dat De Staat nu ook in een cirkel gaat spelen.” Want ja, die cirkel is wel kenmerkend voor de band: S.T. Cordell speelt midden op de vloer met het publiek eromheen.

Gaaf, maar is het ook praktisch? “Ja, het kan ook een reden zijn om ons juist wél te boeken, omdat het een unieke beleving is. Maar voor een aantal zalen is het soms productioneel toch te lastig”, zegt Veneman. “Het is soms ook wel gek om te zien dat zalen eigenlijk nog steeds zo traditioneel zijn en zich daar moeilijk op aan kunnen passen. De indeling van de concertzalen is eigenlijk al eeuwen hetzelfde.”

Foto: Lucas Kemper

 

De releaseshow
Gelukkig gaat dat in Effenaar allemaal goedkomen qua setup, S.T. Cordell zelf is nog druk met de voorbereidingen voor zijn thuisshow. “We moeten nog wel even wat doen, want we hebben last-minute nog een nieuwe track gemaakt voor het geval we een toegift kunnen spelen. Laatst speelden we ergens als afsluiter en toen merkten we dat mensen nog wel meer wilden horen. We wilden zelf ook nog meer spelen, maar we hadden niks! Dus toen hebben we besloten om het Europese volkslied (een stuk uit de negende symfonie van Beethoven) in te studeren en daar een S.T. Cordell-bewerking van te maken.”

 

“We kunnen nog van alles verzinnen. Maar eerst deze show, daarna zien we wel wanneer en wat er allemaal gaat gebeuren.”

 

Dat is geen gekke keuze, want Europa is een groot thema binnen het nieuwe werk van de band. Niet voor niets wordt de muziek omschreven als Euro-tech. “Europa staat onder spanning en het leek ons mooi om de tekst en inspiratie uit Europa te halen. Daarom zitten er teksten van Baudelaire in, Dylan Thomas, Edith Piaf. En natuurlijk ons nummer Frère Jacques, wat een bewerking is van Vader Jacob, toch wel een Europese traditional.” Genoeg in de planning dus voor de show, Veneman kijkt vooral uit naar een avond waar alles samen gaat komen. “Het is in de grote zaal van Effenaar, we hebben nog nooit over zo’n dikke soundsystem gespeeld en we treden op met twee waanzinnige bands, dus het wordt hoe dan ook tof. Ik hoop vooral dat het lekker druk wordt en dat we kunnen connecten met z’n allen. Maar dat kan eigenlijk niet missen.”

 

De toekomst
Op Facebook is ondertussen te lezen dat de band ‘in een lange winterslaap’ gaat na de shows dit jaar. Is dat niet zonde als het zo lekker loopt? “Nee, niet echt. Na verloop van tijd is het ook weer tijd om een nieuwe set te maken, over nieuwe onderwerpen na te denken, de algehele performance en daardoor uiteindelijk met iets compleet nieuws te komen. En dat lukt niet als je telkens maar door blijft gaan.”

Voor de toekomst zit er zeker nog wel wat in het vat als we Veneman zo horen praten, maar voorlopig even niet. “Absoluut, we kunnen nog van alles verzinnen. Live zouden we bijvoorbeeld nog wel meer met licht willen experimenteren, maar ik denk ook aan dingen als virtual en augmented reality. Maar eerst deze show, daarna zien we wel wanneer en wat er allemaal gaat gebeuren.”