Interview

Interview Esther de Jong en YVI: “De huidige situatie met het virus biedt ook kansen”


12 juni 2020

Ze hadden begin april allebei een EP-release gepland staan en zouden het voorprogramma verzorgen voor elkaars release-show. Het liep anders voor Esther de Jong en Diederick Brandsma, van YVI. Door het evenementenverbod kwamen hun plannen op losse schroeven te staan. Nu, ruim twee maanden later, brengen ze toch hun nieuwe muziek uit. “Omdat nog langer wachten geen zin heeft.”

Fotografie Denise Janssens

Vandaag verschijnen de EP en gelijknamige single Van Mij van Esther de Jong bij Excelsior Recordings. Over een week brengt YVI zijn EP Control uit bij Revanche Records, met aansluitend een online clubtour. Dat de twee singer-songwriters hun EP’s binnen één week releasen is geen compleet toeval. Het is eerder een logische samenkomst van twee muziekcarrières die elkaar tot nu toe al vaker hebben gekruist.

Leerzame coachingstrajecten
De Jong en Brandsma hebben dezelfde manager en namen deel aan dezelfde twee coachingstrajecten. “Eerst Freesonica, het jaartraject van Fries productiehuis Popfabryk, en daarop volgend Hit the North, van onder andere Eurosonic Noorderslag”, vertelt De Jong. Brandsma en zij werden beiden voorzien van een aantal coaches en kregen workshops, showcases en bootcamps aangeboden. “Het was ook heel fijn dat de twee trajecten inhoudelijk zo op elkaar aansloten. Tijdens Freesonica heeft mijn coach Geert (van der Velde, van The Black Atlantic, red.) mij vooral geleerd om mijn blik te verruimen en mezelf goed te presenteren. Samenwerken met producers, mijn verhaal vormgeven, dat was allemaal nieuw voor mij.”

Brandsma herkent dit. “Ik leerde veel over management, release-strategieën en optredens boeken. Tijdens Freesonica heb ik dat allemaal heel DIY aangepakt, met als doel echt in te zien wat er allemaal komt kijken bij een muziekcarrière.” Achteraf heeft hij in die periode iets te veel zelf willen doen, ziet hij nu. “Ik was echt alles alleen aan het regelen en dat werd me uiteindelijk teveel.” Deelname aan vervolgtraject Hit the North werd hem op het uitgelezen moment aangeboden. Zijn nieuwe coach Ton van der Werf, nu ook zijn manager, was van mening dat Brandsma moest leren uitbesteden. “Ik wist op dat moment wel hoe alles ongeveer werkte, maar dat betekende niet dat ik het ook echt allemaal alleen moest blijven doen. Ton heeft mij erg geholpen bij het maken van bepaalde keuzes en het samenstellen van een team om mij heen. Dankzij hem ben ik er nu veel meer bewust van dat ik niet altijd alleen maar keihard hoef te werken.”

Waardevolle inzichten
Beide singer-songwriters kwamen tot waardevolle inzichten tijdens hun deelname aan de coachingstrajecten. “Ik ontmoette veel mensen buiten mijn kring en breidde mijn netwerk in relatief korte tijd erg uit”, vertelt De Jong. Ook met haar label, Excelsior Recordings, kwam ze in aanraking via Hit the North. “Frans Hagenaars was een keer aanwezig bij een showcase en vanaf dat moment ging het balletje rollen. We hebben veel gesprekken gevoerd die onder andere tot de release van ‘Van mij’ hebben geleid.” De nummers op de EP schreef De Jong alleen en liggen al een paar jaar op de plank. Met de release sluit ze een periode af, en luidt ze een nieuwe in.

“Vandaar ook de titel, ‘Van mij’. Het is het laatste bundeltje nummers dat ik alleen schreef en opnam. Vanaf dit punt werk ik met band en zal mijn muziek dus ook voller klinken.” Haar keuze om niet alleen verder te willen gaan, maakte ze definitief tijdens Hit the North. “Daar zag ik de andere deelnemers natuurlijk regelmatig en dat waren allemaal bands. Ik werd geconfronteerd met het feit dat ik altijd alleen was en alles alleen moest regelen en presenteren. Ik miste het communitygevoel. Ik heb mensen om me heen nodig die mijn nummers helpen uitwerken en mijn muziek kunnen elevaten. Ik zie mijzelf in de toekomst niet weer alleen de studio in duiken.”

Controledrang en perfectionisme
“Ik ken Esther niet supergoed, maar ik denk dat wij in veel opzichten op elkaar lijken”, zegt Brandsma. “We kunnen beiden enorme twijfelaars zijn. Ik kan heel vastberaden te werk gaan en dan toch op een punt aanbelanden waarop ik me afvraag of ik het allemaal wel goed doe. Dat heeft zij denk ik ook.” Zijn EP Control gaat precies daarover: twijfelen. “Het opnameproces was bijvoorbeeld best lastig, omdat ik het moeilijk vind om mensen en hun kwaliteiten zomaar te vertrouwen. Zijn ze wel goed genoeg? Daarnaast gaan veel nummers ook over mijn ex. Die relatie is uitgegaan, ook deels omdat ik me de hele tijd afvroeg: is dit wel goed genoeg?”

Brandsma noemt zichzelf een perfectionist. Soms is hij blij met die eigenschap. “Maar vanaf een zekere hoogte is perfectionisme iets heel vervelends. Je snijdt jezelf dan alleen maar in de vingers, want niets is goed genoeg. Het haalt het plezier ook een beetje weg uit je leven, omdat je de mijlpalen niet ziet die je voorbij streeft, maar enkel gefocust bent op het volgende.”

Zo’n mijlpaal vindt nu plaats, voor beide singer-songwriters. Iets later dan gepland, maar dat mag de pret niet drukken. “Dat geldt voor alle artiesten op dit moment”, zegt De Jong. Zo nuchter stond ze er begin april nog niet in. “Ik zou mijn EP live presenteren en dat zou meteen de eerste keer zijn dat ik met mijn band naar buiten zou treden. Toen kwam het virus, wat ervoor zorgde dat de hele release van de baan was. Daar baalde ik niet alleen van, maar het maakte mij ook erg onzeker. Die EP-release kan ik wel verzetten, dacht ik, maar wat gebeurt er daarna dan?”

Haar bandleden wisten haar gerust te stellen. “We besloten deze periode dan maar aan te grijpen om samen nieuw werk te schrijven.” Haar release-show ziet er vandaag heel anders uit dan hij er op 4 april uitgezien had. “Het wordt nu een soort online programma, waarin ik mijn nummers live speel of op andere manieren zal presenteren, maar ook in gesprek ga met mensen die betrokken waren bij mijn opnameproces, zoals Wander (Kars, producer, red.), mijn bandleden en mijn label.”

Releaseshows en tours nieuwe stijl
Brandsma pakt zijn EP-release anders aan. Na het verschijnen van Control op 19 juni, gaat de dag daarna direct zijn online-clubtour van start. “Zeven shows, uitgezonden via live-streams of verpakt in eerder opgenomen video sessies”, legt hij uit. Hij organiseert de tour in samenwerking met verschillende poppodia waaronder Paradiso, Metropool en Hedon. “Normaal gesproken zouden zulke podia mij waarschijnlijk niet meteen boeken, met mijn drie volgers”, lacht hij. “Maar de huidige situatie met het virus biedt dus ook kansen, want in dit geval vonden ze mijn idee voor een online-clubtour interessant en vernieuwend en wilden ze graag meedoen.”

Het is een experiment, en dus best spannend, vindt Brandsma. “Het voelt sowieso een beetje alsof we niet echt ergens naartoe aan het werken zijn, omdat het virus zoveel onzekerheden met zich meebrengt voor artiesten. Dat zorgt voor veel stress en die moet ik nog een beetje zien kwijt te raken.” De Jong begrijpt wat hij bedoelt. “Het blijft inderdaad lastig dat je voorlopig niet weet waar je naartoe werkt”, zegt ze. “Wanneer je weer kunt optreden en hoe optredens er in de toekomst uit zullen zien. Soms word ik daar best moedeloos van, maar daar probeer ik mij niet te veel op te focussen. Eerst maar eens mijn EP releasen.”

Het online programma rondom de EP-release van Esther de Jong is vanavond te volgen via haar sociale media. Haar EP Van Mij is te bestellen in de webshop van Excelsior Recordings of online te beluisteren via onder andere Spotify. Meer informatie over de online clubtour en de EP Control van YVI is te vinden op zijn sociale media.


Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Word-Lid-Banner-660x150.jpg