New Music

In première: Job Roggeveen brengt zijn kosmische solo-muziek over exoplaneten tot leven met LO


10 mei 2019

We besluiten deze doordeweekse week met een schitterend pianostuk van Job Roggeveen. De Utrechtse muzikant bracht onlangs zijn allereerste single Vir uit en vandaag hebben wij de eer om de tweede single LO in première te brengen, inclusief een schitterende video.

Fans van hedendaagse piano-grootheden als Joep Beving en Matteo Myderwyk kunnen rustig hun ‘piano-playlist’ erbij pakken om deze erin te slepen. Het werk van Roggeveen raakt via zijn pianosnaren bepaalde frequenties in je ziel die je op een positieve manier verlammen. De adembenemende video, waarvoor hij bij LO de hulp inschakelde van de dansers Margaux Amoros en Tomáš Janypka om zijn tonen vlees te zien worden, maakt het werk af.

Solo-project
Dikke kans dat je Job Roggeveen naast componist trouwens ook wel kent van Job, Joris en Marieke (die vorige maand nog een Emmy wonnen) of Happy Camper (waarmee hij onder meer een Edison won). Dan kun je op één hand tellen dat zijn solo-project natuurlijk geen half werk is.

De verschenen composities klinken beide als kleine reisjes tussen de sterren, die hun licht over onontdekte gebieden en planeten schijnen. Roggeveen vertelt over zijn nummers onder meer: “De titels van de stukken zijn allen gebaseerd op de namen van exoplaneten. Dat zijn planeten waar potentieel leven mogelijk zou zijn. Ik fantaseer vaak over wat voor leven dat dan zou zijn.”

We wilden uiteraard nog veel meer weten, dus besloten we Roggeveen een aantal vragen voor te leggen over zijn nieuwe solo-project en over de totstandkoming van zijn muziek in een creatieve broedplaats in Noord-Frankrijk.

Wat houdt je op dit moment allemaal bezig, waar denk je aan?
“Ik ben componist en (animatie)-filmmaker. Met mijn studio Job, Joris & Marieke maken we een interessante overgangsperiode mee. We ontwikkelen ons van een studio die vooral korte films en videoclips maakt, naar een studio die series en feature-films van de grond wilt krijgen. Het voelt erg bijzonder om met mijn twee kompanen, waarmee ik zoveel heb meegemaakt, nu dit soort stappen te zetten. De Emmy die we vorige maand wonnen in Cannes geeft alles een soort extra urgentie. Tegelijk leef ik voor de helft van de tijd met m’n dochter in Utrecht. Heel bijzonder en intens om tussen alle creatieve plannen die ik heb, mijn meissie de wereld te laten zien en door haar jeugdige energie geïnspireerd te worden.”

De tijd was kennelijk rijp voor een solo-project: wanneer ontstond dat idee en wat kun je er allemaal in kwijt?
“Tijdens de laatste Happy Camper-tour in 2017 had ik al ideeën voor deze muziek. We zijn toen een week aan de live-show gaan werken in een oud klooster in St. Ermé in Noord-Frankrijk, dat inmiddels gebruikt wordt als broedplaats voor artiesten. De sfeer daar was zo fijn en creatief, dat ik bedacht om terug te keren naar die plek om nieuwe muziek te creëeren. Terwijl er buiten in de tuin van het klooster twee pauwen rondscharrelden, een kat af en toe op mijn pianokruk lag en om mij heen overal schrijvers, filmmakers, muzikanten en dansers aan het werk waren, werkte ik in een prachtige oude kelder aan mijn nieuwe muziek.”

“Die sessies riepen herinneringen op aan toen ik aan de debuutplaat van Happy Camper schreef. Ik was toen nog helemaal niet bezig met hoe mijn album zou landen, op wat voor manier ik de shows zou vormgeven of wie er naar de muziek zou gaan luisteren. Het enige dat mij interesseerde was elke dag een betere song schrijven dan de dag ervoor. In dit solo-project voel ik weer die de drang om nieuwe wegen te verkennen.”

Wat vind je het leukste aan dit project?
“De vrijheid die ik voel. Melodieën zijn een soort speeltuin voor mij. Ik heb voor dit project geprobeerd om alle praktische zaken zoveel mogelijk te beperken, waardoor ik me volledig in mijn eigen muzikale wereld kan begeven. Ik houd van sprankelende melodieën met gekke intervallen, warme en subtiele sounds die tegelijk een hoopgevend gevoel, maar door de onderliggende harmonieën ook weemoed en melancholie oproepen. Dat heb ik in LO willen uiten.”

Over de nieuwe single: welk verhaal gaat er schuil achter de piano-noten?
“De titels van de stukken die ik nu naar buiten breng, zijn allen gebaseerd op de namen van exoplaneten. Dat zijn planeten waar potentieel leven mogelijk zou zijn, door de afstand die ze hebben tot een ster. Ik fantaseer vaak over wat voor leven dat dan zou zijn. Met mijn stukken probeer ik de subtielste menselijke gevoelens en emoties naar muziek te vertalen, zoals verlegenheid, of de spanning in een prille liefde. Ik vraag mij dan af of dit soort microscopische vormen van bewustzijn zich ook ergens anders in het heelal afspelen. Is er zoiets als plaatsvervangende schaamte op een verre planeet? Bestaat er ergens schuldgevoel buiten onze dampkring?”

De video bij het stuk is prachtig geworden: hoe kwam deze samenwerking tot stand met Margaux Amoros en Tomáš Janypka?
“In dat klooster, ook wel genaamd het Performing Arts Forum, ontmoet iedereen elkaar in de keuken. Er worden ervaringen uitgewisseld en er ontstaan spontane gezamenlijke etentjes. Daar kwam ik aan de praat met Margaux. Zij is een danseres uit Parijs en heeft een soort improviserende manier van dansen bedacht. Dat was ze daar aan het onderzoeken met Tomáš, een jongen uit Tsjechië. We hadden een heel toffe klik en meteen lange gesprekken over creativiteit en hoe dat werkt. Het leek mij interessant om ze te filmen voor een van m’n stukken. Dus ik heb ze de hele week achtervolgd en op een zonnige ochtend deze film met ze gemaakt.”

Wat zijn de plannen voor de rest van het jaar?
“Er komen optredens aan. Voor het eerst in mijn leven ga ik alleen het podium op. Met alleen een akoestische piano en mijn verhalen over de verbeelding achter de muziek. We releasen steeds verschillende tracks en volgende maand komt er een collectie van een paar stukken uit. In het najaar brengt Excelsior Recordings mijn solo-debuutalbum uit. Er zijn ook plannen om samen met Margaux en Tomáš performances te doen. Dus misschien lok ik iedereen wel mee naar Noord-Frankrijk om ons daar te komen bewonderen.”