New Music

In première: Faces on TV maakt je het hof in Womba


22 november 2019

The Daily Indie mag Womba, de nieuwe single van Faces on TV, de ether in slingeren! Het laatste album Night Funeral stamt alweer uit april 2018, maar Jasper Maekelberg heeft totaal niet stil gezeten. Hij bevindt zich eigenlijk constant in een kweekschaal en produceerde dit jaar bijvoorbeeld nog Fever van Balthazar. Maar deze videorelease belooft nieuwe muziek van Faces on TV, en dat is toch erg mooi. We spraken Maekelberg over toekomstplannen en zijn dansmoves.

Etymologie: de oorsprong van de woorden die we spreken. Het is waar het allemaal begint, zo ook ons telefoongesprek. Ik klink als de achterkant van een hagelslagpak: “Wist je dat womba bij de Aboriginals gek betekent?”. Dat wist Maekelberg nog niet toen hij het nummer schreef: “Dat woord komt voor mij gewoon van de klank. Womba! Maar de betekenis blijkt perfect te passen.” Womba kwam tot stand toen Maekelberg toerde met Balthazar. “Ik was veel aan het experimenteren met loops en drumcomputers. Womba was eigenlijk een jamsessie met mijzelf.”

Dansen
De solojam is nu uitgewerkt met een koortje dat het aanstekelijke refrein zingt: ‘womba, womba, womba, aaah!’, en bij een catchy dansplaat hoort een dansvideo. De videoclip is opgenomen in Eldorado, een feestzaal in Humbeek, “dat is een gat dichtbij Brussel”. Met glimmende reflecties van het discolicht lijkt het net op een rollerskatevloer. “Ik kon heel goed sliden op die vloer. Ik zit erover na te denken om die vanaf nu mee te nemen naar mijn optredens”, lacht Maekelberg. In een slick dierenprintjasje danst Maekelberg zelfverzekerd door de zaal. “Normaal dans ik enkel op trouwfeesten, maar nu dans ik ook in een clip! Ik had het nummer aan een vriendin  laten horen en zij vond het echt een dansnummer. Ze had er zo een dansje bij en zei ‘ik trommel wel wat mensen op om te komen dansen.’” De keuze van de dansers op de choreografie van Sarah Hadadia en Gill Requière bleek een perfect te zijn voor Womba. Het dansende koor kijkt direct de camera in met een grijns op het gezicht: de videoclip creëert een lichtelijk onwennig gevoel. “Het is vrolijk, maar toch naar.” 

Tekstueel is het nummer gelaagder dan een doorsnee dansplaatje. “Het nummer is een samenvatting van een deel van een avond, van een interessante ontmoeting.” De teksten lijken kreten van verlangen, maar komen ook wat stalkerig over: ‘We’ll both be put on trial if I dare to touch your lips’. En: ‘If you wanna run then let me run with you’. Maekelberg had er nog niet zo over nagedacht. “Nee, ik zie het niet als stalkerig, meer aanbiedend… Het hof makend.” Ik verontschuldig me – de enorme rode vlaggen die rond worden gezwaaid in de clip, hadden blijkbaar toch invloed op mijn interpretatie. Soms zit ergens geen diepe betekenis achter verscholen. Dan is een vlag gewoon een vlag en is womba gewoon een geluid.

De Toekomst
En dan de onvermijdelijke vraag: wat brengt de nabije toekomst voor Faces on TV? Maekelberg is nu vooral bezig met nieuwe muziek maken zonder uitgewerkt plan voor een album. Hij kijkt er naar uit om weer te spelen met nieuwe muziek. Terug on the road dus: ergens in het voorjaar van 2020. Mogelijk zien we hem snel weer in onze hoofdstad, waar hij voor het laatst in de AFAS Live was met Balthazar.

Ik vraag hem of hij nog mooie afsluitende woorden heeft voor het zijn Nederlandse publiek, een sprankje wijsheid om te delen of een mooi boek dat hij heeft gelezen. Dat boek was Twee Vrouwen van Harry Mulisch (“Die mooie schrijver van jullie”), maar de laatste woorden voor nu: “Don’t forget to be Womba!”