New Music

In première: De Witte Kunst verlangt naar een alternatieve droomdimensie met Virtuele Wereld


26 augustus 2020

De Witte Kunst, bestaande uit multi-instrumentalist Lyckle de Jong en schrijver/zanger Koen van Bommel, maakt kleinkunstpop die diepgeworteld is in de nederpop van de jaren tachtig van Doe Maar en Het Goede Doel. Maar dan wel met een surrealistische twist: de muziek van De Witte Kunst werpt meer vragen op dan het beantwoordt. Vandaag gaat bij ons de clip van Virtuele Wereld in première, de eerste single van de aankomende EP.

Virtuele Wereld, dat klinkt filosofisch. Is het misschien mogelijk dat we zelf in zo’n virtuele realiteit leven? Van Bommel: “Dat zou kunnen. Maar wat maakt dat nou uit? Er zijn wel wetenschappers en filosofen die zeggen dat we in een computersimulatie leven. Maar als dat zo is, en die illusie is zo sterk, dan maakt dat helemaal niet meer uit. Je kunt er dan toch niet meer buiten. Dan kun je er net zo goed genoegen mee nemen.”

Een virtuele werkelijkheid zou wel een oplossing kunnen zijn, toch? “Voor veel dingen wel. Dat hoor je ook wel terug in het liedje: er zijn mensen die willen dat er gelijkheid is en dat iedereen blij is. Dat zou in een virtuele wereld wel kunnen, als je hem goed afstelt.” Hoe ziet hij dat voor zich? “Met een soort stekkers die na de geboorte alvast ingebouwd worden, met een knop.”

Al biedt een virtuele droomwereld een alternatief voor een realiteit waarin weleens kommer en kwel voorkomt, zou hij zelf liever niet in een dergelijke werkelijkheid willen leven. “Je hebt dat contrast nodig. Dingen zijn alleen mooi als er ook lelijke dingen zijn.”

De muziek en televisie van weleer
Bovenop die brandende levensvragen, vormden ook de muziek en televisieprogramma’s van vroeger een grote inspiratie. “Die muziek (nederpop, red.) luisterden we vroeger veel op de radio. Onbewust heeft dat zich in ons hoofd genesteld en dan moet het er een keer uit. Dat gaat niet alleen op voor Nederpop, maar ook voor muziek uit kinderprogramma’s als Het Klokhuis en Sesamstraat. Het soort liedjes die je leuk vond, maar eigenlijk ook vervelend. Je schaamde je er een beetje voor, ook omdat het een beetje lullig is.”

Dat Nederlandse kinderprogramma en muziekerfgoed is dus duidelijk terug te zien. Zo ook in de clip van Virtuele Wereld. Het idee hiervoor ontstond vlak voor de opname. “We hebben filmapparatuur in een bakfiets geladen en daar zijn we toen wat mee gaan rondfietsen richting Scheveningen en Den Haag. Kort voordat we naar buiten gingen hadden we een stukje van een aflevering van Bassie en Adriaan gekeken. We zeiden tegen elkaar: als de clip er zo uitziet, dan zijn we tevreden.” In de clip verschijnt tevens een bijzondere figuur. Wat voor betekenis heeft die? “De witte kunst, de metafoor ervoor die je ook ziet in de clip, is een soort yeti. En die gaat mee op allerlei avonturen.”

De jaren tachtig
Ook de bandnaam is doordrenkt van de jaren tachtig. “We vonden hem wel mooi klinken, als een soort leeg canvas waarop je je eigen dingen kunt projecteren. Het klinkt ook een beetje als Het Goede Doel, of VOF de Kunst.”

Zeg, zijn al die verwijzingen dan toch misschien een hang naar nostalgie, een teruggrijpen op een vertrouwde sound? “Het is niet zozeer nostalgie om de nostalgie, eerder een verwerken van onze eigen kindertijd. Opgroeien in de wereld is denk ik dermate traumatiserend dat je de rest van je leven bezig bent om dat een plekje te geven. En, ik denk eerder dat we met deze muziek wraak willen nemen op mensen die ons eerder vroeger hebben gepest en gemeen waren, dan dat we willen teruggrijpen naar een Nederland van weleer. Al moet ik zeggen dat er is veel mis met de tijd waarin we leven, denk ik niet dat het klakkeloos teruggrijpen op vroeger het antwoord is. Het lijkt misschien zo dat het vroeger mooier was. Maar, in je herinnering was het vroeger in de zomer ook altijd lekker weer, maar dat was ook niet echt zo.”

Wat kunnen we hierna nog verwachten van De Witte Kunst? “Lyckle en ik hebben afgesproken dat we door blijven gaan met de band tot onze pensioengerechtigde leeftijd van 69, dus we hebben nog wel eventjes. Dit is ons levenswerk en daar gaan we gewoon mee door.”

Volgende maand komt de debuut-EP van De Witte Kunst uit en kun je de band zien in de Melkweg tijdens de EP-release op 18 september.