New Music

In première: Cedric Vermue neemt ons achter zijn piano mee naar nieuwe werelden


18 december 2020

Zo nu en dan stellen we je voor aan een nieuw neoklassiek talent en vandaag hebben we een bijzondere voor je: Cedric Vermue. Deze pianist nam voor zijn tracks We Came And Left een speciale livesessie op, die wij met trots met je delen.

Hieronder vragen we Vermue nog veel meer over waar hij allemaal mee bezig is, naar zijn inspiratie en specifiek dit stuk. Want hij maakt muziek die een schitterende combinatie is van klassieke stijlen en instrumenten, gemengd met veelal piano en strijkers. Plus, voor het neogevoel: links en rechts wat elektronische elementen en invloeden.

Kun je ons wat meer vertellen over wie je bent en wat je allemaal doet?
“Ik ben pianist en in 2017 afgestudeerd aan het Utrechts conservatorium bij de richting Musician 3.0. Ik ben jaren bezig geweest met elektronische muziek op de computer en met synthesizers, effectpedalen, soundscapes, cassettes en de trotse eigenaar geworden van een Juno 60. Ik heb veel elektronische muziek gemaakt, maar op de een of andere manier werd het nooit echt wat. Pas toen ik de piano er weer bij pakte en dit ging mengen met elektronica kwam ik ergens uit waarvan ik dacht: dit is mijn sound en vibe. Zo ontstond: Left Upon Us, mijn debuutalbum dat ik het afgelopen jaar heb uitgebracht bij Piano and Coffee Records.”

Waar laat je je allemaal muzikaal en non-muzikaal door inspireren?
“Klassieke muziek, Duitse techno, Britse elektronica-producers en wat neoklassieke componisten die prachtig werk leveren. Ongewild hebben Ólafur Arnalds en Nils Frahm een grote invloed op mij, dus die probeer ik als luisteraar te boycotten en naar andere genres te kijken. Floating Points, Four Tet en Rival Consoles vind ik steengoed en kan ik ongegeneerd op repeat zetten zonder mij een copycat te voelen. Recente fascinatie: religieuze muziek en koormuziek. Ik wil graag koormuziek gaan schrijven en ben kerkorgel aan het leren.”

“Non-muzikaal: films triggeren bij mij soms een heel geïnspireerd gevoel. Soms ervaar ik bij mezelf of bij andere mensen bepaalde gevoelens die heel sterk blijven kleven en die ik later wil vangen en uitdrukken in muziek.”

Kun je wat meer vertellen over We Came And Left? Wat gaat er schuil achter dit nummer?
“In dit nummer kwamen elektronica en piano op de een of andere manier heel mooi en vloeiend samen, waardoor je het ene moment naar piano luistert en het volgende moment alleen nog naar synthesizers, zonder dat je doorhebt wanneer de overgang was. Dit heb ik als single van mijn album uitgebracht en is ook het populairste nummer geworden, nu in een jaar tijd is het nummer al meer dan tweehonderd duizend keer gestreamt. Daarmee was de keus snel gemaakt om voor dit nummer een videoclip te schieten.”

Hoe kwam deze livesessie tot stand?
“Op het Living Village festival kwam ik met Lourens Lente, een bevriende artiest en videomaker, op het idee voor een videoclip. Hij had nog een vriend erbij gevraagd en na een avondje experimenteren met het droste-effect hebben we twee filmdagen geprikt. Ik werkte destijds in de bouw en kwam zo op het idee voor een waterbad als vloer met de piano erop. Met wat dakpanlatten en stukken katoen, afdekzeil en 300 liter water werd de gang van mijn studio omgetoverd tot een set, waar al improviserend deze videoclip uit ontstond.”

Alvast een beetje vooruit kijken: wat zijn je plannen voor 2021?
“Ik ben een nieuw album aan het afmaken, waar ik al anderhalf jaar mee bezig ben. Ik gun mezelf de tijd om op een nieuw punt aan te komen en niet alleen mijn vorige album te herhalen. Nieuw zijn religieuze elementen, wat meer elektronica en veel werken met loopjes. Soms ontstaan in jams cassette-loops van tien seconden die een heel verhaal en sfeer in zich dragen. Dat is echt de shit, zo’n loop. Alleen dan nog een uitdaging daar een goed nummer omheen te bouwen.”