Feature

De wereld ademt door de muziek: een jaaroverzicht van onze mooiste artikelen


18 december 2019

‘Vroegâh’ maakten we nog magazines met The Daily Indie en kwamen mooie verhalen regelmatig tot leven als we bladerend op zolder stonden met een oude editie. Nu hebben we een digitaal doorblader-artikel gemaakt, met daarin onze beste interviews en features van het jaar.

Al berichten we over muziek en niet over nieuws, onze artikelen vertellen wel iets over de tijdsgeest. De wereld ademt door de muziek en artiesten plukken met hun instrumenten onze dagelijkse sentimenten uit de lucht. Maatschappelijke ontwikkelingen reflecteren in klanken, politieke onderwerpen resoneren in duizenden zanglijnen. Onze problemen, onze oplossingen, onze emoties: alles komt in al die liedjes tot leven. Muzikanten weten onze tijd soms nog beter te vatten dan alle journaals bij elkaar. Daarom maakten wij een overzicht van de mooiste artikelen. Stukken over het leven op deze ronddolende planeet in 2019.

Want misschien heb je wel dat ene mooie interview met Aldous Harding over inspiratie gemist of de visuele longread met Moon Duo: wij weten het niet! Hierbij een selectie van de bijna achthonderd artikelen die we dit jaar als seismografen hebben gepubliceerd. Wil je trouwens wekelijks op de hoogte worden gehouden met onze hoogtepunten van de site? Abonneer je dan op onze gezellige nieuwsbrief.


Dan maar direct beginnen bij dat ene interview met Aldous Harding, de muzikante die een geweldig 2019 beleefde met een prachtig optreden tijdens Le Guess Who?, in Paradiso en haar nieuwe album Designer. Wij spraken eerder dit jaar met de muzikante over die plaat, over onzekerheden, jezelf zijn, verwachtingen, falen en vrijheid.


Tourreportages: wij zijn er dol op! Een van de mooiste vormen van muziekjournalistiek als je het ons vraagt. Zo ging onze redacteur dit voorjaar een dagje mee met Tusky tijdens de band zijn EP-release. Inclusief schitterende foto’s die het hele verhaal met zwart-wit omranden.


The Weight, het nieuwe album van Weval is moeilijk te vatten in referenties. Daarom spraken we afgelopen winter het Amsterdamse producersduo op de plek waar dat album tot stand kwam over controle, demoïsme, invloeden en experimenteren.


Onze Day Job-rubriek kende dit jaar een paar mooie afleveringen, van een waterfietsverhuurder tot graafmachineverkoper Ruben Middelweerd die ’s nachts de boel sloopt bij Jibber Jabber & The Jams en ze overdag weer opbouwt.


De longread van Moon Duo was een van de hoogtepunten van afgelopen jaar, een verhaal dat we speciaal maakten voor de band zijn show tijdens Le Guess Who? begin november. Als pulled pork trokken we aan de band om hem te ontleden en belden we met frontman Ripley Johnson. Gegoten in een kleurrijke Pageflow. Check ‘m nog eens in deze donkere dagen!


Een van de knallers van dit jaar was zonder twijfel Fontaines D.C. met die overweldigende plaat Dogrel. De band speelde zich een slag in de rondte, geen smaakmakend festival werd overgeslagen. Wij spraken de heren onder meer over Dublin, muziek, geweld en poëzie, inclusief schitterende foto’s.


Onze redactrice Joëlle ontmoette Angel Olsen op een zomerse dag en sprak met Olsen over haar nieuwe album All Mirrors, de Cleopatra van Elizabeth Taylor, symfonieorkesten, Alex Cameron en mocht door haar telefoon scrollen…! Lees het gesprek met Olsen hierboven terug!


Over sensaties en bands van dit moment gesproken: The Murder Capital. De Ierse band die tijdens Eurosonic zijn zegetocht begon en deze zomer als een wervelstorm over de Europese velden trok met debuutalbum When I Have Fears. Erg benieuwd wat we in twenty-twenty allemaal gaan zien van deze band.


Bekend met Cluj-Napoca? Nee, wij in eerste instantie ook niet. Het is een van de steden waar we met The Daily Indie naartoe trokken om die eens uit te pluizen op interessante indie-plekken. TDI goes Lonely Planet, jazeker. Lees via de link het verhaal over deze Roemeense stad of check hier de andere afleveringen.


Terecht het meest gelezen artikel van het jaar bij The Daily Indie: ons interview met Kate Tempest. Een van de intiemste en warmste gesprekken van het jaar met een zeer openhartige schrijfster en muzikante. Dit jaar verscheen haar nieuwe album The Book of Traps and Lessons. Wij spraken de muzikante over haar nieuwe muziek, hard werken, Rick Rubin en het artistieke leven: “Creativiteit is misschien wel het middel tegen alles. In ieder geval tegen gekte en eenzaamheid.”


Nog zo’n sensatie dit jaar: black midi. God, wat was iedereen hier opgewonden over! En terecht, want debuutalbum Schlagenheim is een al net zo mysterieus nietszeggende titel als de nevelen waarin de band zich hult sinds zijn opmars. We hadden dit jaar de kans om met de band te zitten en te praten over videogame The Witcher, het zijn van een hype en Sparta Rotterdam! 


De verste reportage werd dit jaar gemaakt in Casablanca, waar we op pad gingen met Tamino. Zijn liedjes vlogen dit jaar van kust naar kust in Amerika, gingen kriskras door Europa en dit najaar vlogen ze met hem mee voor zijn eerste tour in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De laatste stop was in Casablanca, waar wij de Vlaamse muzikant, die alle continenten verovert en werelden verbindt, mochten volgen. 


We zeggen het weleens tegen onze fotografen: soms gebeuren er spannendere dingen rondom het podium dan op het podium. Veel festivalbezoekers zijn minstens zo kleurrijk en ja, de zoveelste foto van een of andere toetsenist die je op straat zo voorbij zou lopen: dat kan leuk zijn, maar je kunt het ook op andere plekken zoeken. Zo ging een TDI-fotograaf naar Sziget om portretten te schieten van festivalgangers.


Deze grijze dagen zijn is een ideaal moment om ons interview met Cate Le Bon nog eens terug te lezen. Onder meer over haar nieuwe album Reward en de samenwerking met Deerhunter: “Bradford is een extraordinary person: onmogelijk te beschrijven, alsof hij op aarde loopt sinds het begin der tijden.”


We interviewen met The Daily Indie regelmatig mensen achter de schermen, zo ook die ene keer met Roy van Rosendaal. Niet alleen van Figgie en Real Derek, maar ook producer die vele bands opneemt. Wij maakten een profiel van de producer, zijn werk en zijn inmiddels oude studio in Kytopa! 


Een merkwaardig verhaal over een Friese artiest die wereldwijd bekend is binnen de vaporwave, honderden platen uitverkoopt binnen een paar minuten en waar in Nederland haast niemand van gehoord heeft. Wij interviewden 猫 シ Corp. in aanloop naar zijn eerste Nederlandse show tijdens Explore the North. Een paar weken daarvoor had hij zijn eerste show ooit gespeeld: in Los Angeles…!


Ook een lekker verhaal dit, over Jon Bryant. Een paar jaar geleden sloot hij zich aan bij een ‘marketingbedrijf’, althans: dat dacht hij. In werkelijkheid bleek het een brainwashende cult te zijn met harems, waar vrouwen werden gebrandmerkt en uitgebuit werden als seksslaven. “Ongelooflijk wat daar allemaal gebeurd is.”


Als je dwars door de dromerige lagen van haar muziek heen luistert, hoor je de bloedserieuze onderwerpen waar Weyes Blood over zingt. Zo draait haar nieuwe album Titanic Rising om ons kolossale klimaatprobleem, een album en een onderwerp waar wij de muzikante over spraken. Lees ons interview terug via de link.


Het ging er lekker hard tegenaan toen we het Britse elektropunk-duo Sleaford Mods begin dit jaar interviewden. Wij spraken frontman Jason Williamson over de nieuwe plaat Eton Alive, Groot Brittanië, Theresa May, Iggy Pop, vrijheid van meningsuiting en media.


Dit jaar hebben we nog een paar afleveringen gemaakt van onze rubriek The Daily Industrie. De laatste keer was Esther Lutgendorff aan de beurt, zij runt Velvet Music in Amsterdam, organiseert pubquizzen, doet het management van Thijs Boontjes en is/was tourmanager van acts als Douwe Bob en Tim Knol.


Altijd te porren voor een sterke mening over de muziekindustrie: Anton Newcombe van The Brian Jonestown Massacre en dit jaar voornamelijk van L’Épée. Anton Newcombe (The Brian Jonestown Massacre) bracht onlangs een plaat uit met ‘supergroep’ L’Épée. Onze redacteur vond het dus tijd om weer eens met onze favoriete psychrockkoning annex beroepsmopperpot te gaan praten en kreeg waar ‘ie om vroeg.


Alleen al om die schitterende foto’s, maar ook zeker om het mooie en intieme interview dat we hadden met The Tallest Man On Earth. Over de allesomvattende thema’s die op zijn laatste album worden bezongen: donkere tijden, verdriet en rust. Kristian Matsson, zoals de redelijk kleine, charmante zanger uit Zweden eigenlijk heet, vindt het na dertien jaar nog steeds ongelooflijk dat mensen zijn muziek zo waarderen.


En ho even: podcasts gingen ook niet aan onze deur voorbij, zo begonnen we een nieuwe reeks audioverhalen met Spoor voor Spoor. Een serie waarin we muzikanten bevragen naar hun liedjes, het startpunt en waarom ze hebben gekozen voor bepaalde sounds en instrumenten. Daarmee proberen we een tipje van de sluier op te lichten van het mysterie van componeren, produceren en songwriten. De eerste aflevering was met The Mauskovic Dance Band, de tweede met I am Oak. Op naar nog veel meer mooie verhalen in 2020!