Interview

Black Midi: “Er is geen eindpunt om naartoe te werken”


28 juni 2019

Schlagenheim is een al net zo mysterieus nietszeggende titel als de nevelen waarin Black Midi zich hulde in zijn opmars. Op basis van een zeer geringe hoeveelheid materiaal, tot aan het debuutalbum slechts mondjesmaat aangevuld, ontstond er een hype. Een hype die haast doet denken aan hoe vijftien jaar geleden Arctic Monkeys tot de nieuwe Beatles werd gebombardeerd.

De manier waarop nieuwe bands tegenwoordig groot kunnen worden mag dan fundamenteel veranderd zijn, old habits die hard in de Britse muziekmedia. De stijl waarin Black Midi speelt is lastig in enkele woorden te vatten, laat staan in een genre. Hoewel de gitaar natuurlijk snel ‘rockmuziek’ zegt, kun je daar nog alle kanten mee op. We vroegen het de ritmesectie die op interview-tour was. Meteen een goed moment om te vragen of het aan ons ligt dat er meer dan één songtitel naar iets uit het universum van gamereeks The Witcher vernoemd lijkt te zijn.

Geralt of Rivia
Op het album staat namelijk een track met de titel Of Schlagenheim, die eerder als Of Rivia door het leven ging, en een van de eerste singles heet Crow’s Perch. Geralt of Rivia is de naam van het hoofdpersonage in wiens huid je kruipt bij het spelen van The Witcher III: The Wild Hunt. Crow’s Perch is de verblijfplaats van drie ‘crows’, een soort heksen, waar een paar sleutelmomenten van het verhaal zich afspelen. “We hebben het allemaal gespeeld, het is echt een geweldig spel.” Bassist Cameron Picton heeft de laatste uitbreiding bijna uitgespeeld, maar heeft het nu al zo lang laten liggen dat het lastig is om het weer op te pakken: “Ik kwam tot dat stuk dat je de vampier tegenkomt, maar daarna ben ik niet meer verder gegaan.”

Drummer Morgan Simpson moet bekennen dat hij het hooguit tien minuten heeft gespeeld. De thematiek van een de beste spellen van deze generatie kunnen we helaas niet gebruiken als een bruggetje om iets te zeggen over het geluid van Black Midi. Net als bij muziek hopt de consument bij games zo van het ene genre naar de andere. Dat blijkt als we vragen welke andere game ze zouden kiezen als laatste game om ooit te spelen: FIFA. Want, aldus Cameron: “You can get exhausted in stories, but football is forever.” Morgan moet lachen om deze onverwacht diepe uitspraak, en sluit zich erbij aan: ‘Je blijft terugkomen, je kunt het zo oppakken. Het is ook makkelijk om even snel te spelen met vrienden.”

Sparta-shirt
Nu we het toch over voetbal hebben: we waren erbij toen ze op Motel Mozaique de Arminiuskerk overtuigden. Een van de vele details in een toch al chaotisch geheel was het Sparta-shirt van Cameron. “Mijn opa komt uit Rotterdam en is fan. We spraken Harry (Hamelink, festivaldirecteur Motel Mozaique, red.) een keer in Amsterdam en toen hadden we het daarover. Op de dag van de show kreeg ik het shirt als verrassing, dat was erg gaaf. Er zat ook een sticker van het festival op, heel leuk.”

Tijdens de overdonderende show leek er zo nu en dan wel wat mis te gaan. De versterker van gitarist Matt Kwasniewski-Kelvin begaf het af en toe, en er was constant iemand bezig om de drumkit van Simpson terug te zetten. “Technische problemen voegen alleen maar iets toe. De meeste mensen horen de muziek toch voor het eerst en wij hebben het al zo vaak gespeeld dat we er wel een weg in vinden. Fouten bestaan eigenlijk niet bij ons.” Dat is makkelijk voor te stellen bij muziek die klinkt alsof een paar jazzmuzikanten gaan jammen met het instrumentarium van The Dillinger Escape Plan in hun handen. Maar dat is niet hoe de jongens van Black Midi zijn begonnen. Een aantal van hen heeft het vak geleerd in de kerk. Motel Mozaique was dan ook een soort thuiswedstrijd: “Erg mooie setting. We hadden wel al in een voormalig mausoleum gespeeld, maar nog niet in een kerk. Je leert goed met mensen samen te spelen en te improviseren als je in een kerk begint met muziek.”

The best thing ever
Dat talent voor improvisatie spat er vanaf als je deze band live ziet, maar hoe pakt dat uit als je een album op wilt nemen? Cameron: “Dat vergt wel een ander gevoel dan wanneer je aan het jammen bent, een andere energie. Gewoon knallen werkt minder goed. Een studioalbum en een liveshow horen van elkaar te verschillen. Het zijn gescheiden werelden die op zichzelf genoeg bestaansrecht hebben maar elkaar ook aanvullen.” Morgan knikt enthousiast in overeenstemming. Die wisselwerking tussen het album en de liveshow zal de komende optredens van de band beïnvloeden verwacht hij: “Het wordt interessant om te beleven wat mensen live van ons vinden nu ze het materiaal al kennen. Ik heb er zin in, ze zullen eerder komen omwille van de muziek en niet alleen omdat alle andere mensen zeggen dat we goed spelen.”

Wat vinden ze inderdaad van die hype om hen heen? Is de storm al wat gaan liggen, legt het ze hoge verwachtingen op? “Zo gaat dat nu eenmaal in ons land. Je bent the best thing ever tot de volgende band dat is. We zien wel hoe het loopt, we hebben toch geen invloed op hoe mensen op ons reageren.” Morgan: “Het is leuk dat ze geïnteresseerd zijn, maar wij hebben het maken van platen als doel.” Cameron voegt toe: “We zijn er trots op dat we nu een album uitbrengen en het zou een goede zaak zijn als die beoordeeld wordt op de muziek.” Hóe de plaat dan uiteindelijk ontvangen wordt, is minder belangrijk: “Wij willen ons gewoon blijven ontwikkelen als muzikanten. Aan de andere kant helpt het wel als mensen belangstelling blijven hebben. Tot op zekere hoogte moet je commercieel levensvatbaar zijn om door te kunnen gaan.”

Dansbare experimentele rock
Als Black Midi zich verder wilt ontwikkelen, roept dat de vraag op waar ze nog naartoe kunnen. Muzikaal-technisch gezien zitten ze immers al op een enorm hoog niveau. Gaan ze dan compleet andere muziek maken? Morgan: ‘Het is een positief streven. We willen ons blijven evolueren. Daarbij weten we niet hoe we zullen gaan klinken en dat is spannend, er is geen eindpunt om naartoe te werken. Alles blijft hopelijk net zo organisch samenkomen zoals we gewend zijn te doen. Maar kunnen best wisselen wie welke instrumenten speelt, of die instrumenten zelf veranderen’. Onder welk genre valt Black Midi op dit moment? Morgan: “Sowieso onder de rock umbrella’. Cameron had het over dansbare experimentele rock.” Cameron: “Ja. Dansbaar, alle mogelijkheden verkennen.”

Black Midi live zien? De band speelt tijdens Valkhof Festival, de Vierdaagsefeesten, Lowlands Festival en in september in Melkweg.