ALBUM REVIEW: Primal Scream – Chaosmosis

21 maart 2016

Nog niet zo heel lang geleden slingerde Primal Scream de single Where The Light Gets In de wereld in, een track die nogal wat buzz veroorzaakte; deels omdat het het eerste nieuwe materiaal in bijna drie jaar was, maar ook vanwege de inhoud — het betrof namelijk een duet tussen zanger Bobby Gillespie en indie-muze Sky Ferreira. De single toonde eens te meer de bereidheid van de Glaswegians om met hun tijd mee te gaan, door te evolueren en altijd fris te klinken.

Inmiddels is het nieuwe album – mét Where The Light Gets in – uit en Chaosmosis blijkt weer een heerlijke cocktail van rock, disco, techno en tal van andere invloeden. Primal Scream stond altijd al bekend om zijn vindingrijkheid en lustige experimenteren, maar diversiteit is hier meer dan ooit het toverwoord. Gillespie is in vorm en zijn stem heeft nog niets aan kracht ingeboet en da’s knap – de man is 53!

De plaat opent feestelijk met Trippin’ On Your Love, een euforische discoknaller die herinneringen oproept aan de Madchester-scene van de vroege jaren 90′ en niet had misstaan in het repertoire van de Happy Mondays. We horen verder rauwe punkenergie (When The Blackout Meets The Fallout), exotische triphop (Carnival Of Fools) en op I Can Change is zelfs een loopje te horen dat ontzettend doet denken aan Koning Alcohol van onze eigen Spinvis.

Met een speelduur van 37 minuten is Chaosmosis bij lange na niet de meest monumentale Scream-plaat, maar het album is wederom een heerlijke showcase van stijlen en smaken die nog nergens de groeven en slijtage van een bijna 30-jarige band doet vermoeden.