ALBUM OF THE WEEK: Peace – Happy People

18 februari 2015

In een ideale wereld had Peace na debuutplaat ‘In Love’ zoveel roem vergaard dat het bij de release van zijn tweede album zonder problemen een stadiontour had kunnen plannen. Alle ingrediënten waren daarvoor aanwezig: meezingbare refreinen, catchy melodieën en een fijne dosis melancholie in de lyrics. Helaas leven we niet in die wereld en moet Peace het dus met een pak minder doen. Hoewel het debuut op veel bijval kon rekenen van de muziekpers, bereikt Peace het grote publiek niet. Misschien kan ‘Happy People’ daar wel eens verandering in brengen.

Het uit Birmingham afkomstige kwartet gaat verder waar het op ‘In Love’ was gestopt. De teksten gaan over volwassen worden, bitterzoete liefde en stukgelopen relaties (dit in tegenstelling tot wat de plaattitel suggereert). ‘It’s not what fate intended/But it’s how it ended up/I hope someday you’ll find someone to love’ zingt Harrison Koisser met zijn typische, nasale stem in Someday. Dat wil niet zeggen dat het een negatieve of depressieve plaat is, de muziek laat dat ook niet toe. Ik denk dat mijn buren Perfect Skin ondertussen ook al helemaal kunnen meebrullen, het is allemaal verschrikkelijk aanstekelijk en er volgt altijd een chorus waarbij je na een aantal luisterbeurten automatisch aan het meezingen slaat.

Wel lijken de heren extra goed geluisterd te hebben naar hun eigen Engelse muzikale erfgoed. Zoals aangekondigd door singles Money en I’m A Girl is de dansbaarheid met een behoorlijk aantal procenten de hoogte in gegaan. Luister verder ook nog naar Lost On Me of Happy People en probeer maar eens niet te denken aan Happy Mondays, The Charlatans of The Stone Roses. De songs zijn er, nu is het nog wachten op die grote doorbraak.

*Peace speelt maandag 23 februari in Bitterzoet, Amsterdam.*