ALBUM OF THE WEEK: Lower Dens – Escape From Evil

13 april 2015

In de vorige editie van TDI MAG pikten we de art-popsingle To Die In L.A. van Lower Dens al op omdat we er zo van ondersteboven waren. Nu staan we stil bij het derde album van de band uit het Amerikaanse Baltimore ‘Escape From Evil’, dat net is uitgebracht en waar deze single van afkomstig is. Dat ook modebladen als Vogue dit nu doen is opmerkelijk en bevestigt dat we met een markante plaat te maken hebben. De productie ervan lag in handen van zangeres Jana Hunter samen met producer Chris Coady, die ook productiewerk deed voor o.a. Beach House en Future Islands.

Voordat je deze plaat opzet, mag je eerst wel een bezoekje aan de kapper brengen om je haren glad in model te laten strijken. De stijlvolle songs zouden zomaar de nostalgische soundtrack van een legendarische, licht-dramatische bioscoopfilm kunnen zijn. Of een memorabele huilvideo op VHS-band. De synthesizer, gitaar, drums en de heldere stem van zangeres Jana Hunter ademen een sfeer die op een eigentijdse wijze de uitstraling van klassiekers uit de popmuziek van de jaren tachtig vertegenwoordigt. De songs vormen het album rijkelijk tot een compleet werkje dat klassiek popgeluid uitstekend terugbrengt naar de tegenwoordige tijd en waarin vernuftige melodieën en nadrukkelijk aanwezige zanglijnen de aandacht weten te trekken.

Vanuit hun vorige album ‘Nootropics’ dat enorm positief werd ontvangen, is de band in een mooie lijn doorgegaan in een genre dat ze zelf als ‘entropics’ omschrijven. Wie door de ‘air’ die om Lower Dens heen hangt niet meer dan enkel pretenties veronderstelt, raden we aan het album eens goed te beluisteren om te ontdekken dat de band de hoge verwachtingen absoluut waarmaakt.